Dostawy ostatniej mili coraz częściej trafiają na ścieżki rowerowe, chodniki i… balkony. Miasta i branża logistyczna mierzą się z nowymi technologiami i oczekiwaniami mieszkańców. Alternatywne formy dostaw to przyszłość ostatniej mili. Ale to nie jedyne innowacje — w tle pojawiają się drony, roboty, a nawet „pieski” dostawcze.
Kiedyś kojarzyły się z pizzą i zamówieniami z aplikacji. Dziś rowery cargo przewożą dokumenty, drobne paczki i produkty e-commerce, a operatorzy kurierscy planują ich szersze wykorzystanie. Podczas debaty „Czy miasta mogą stać się beneficjentami gwałtownego rozwoju rynku logistyki e-commerce?”, która odbyła się w ramach Kongresu Inteligentnych Miast, prelegenci zgodnie przyznali: alternatywne formy dostaw to przyszłość ostatniej mili. Ale to nie jedyne innowacje — w tle pojawiają się drony, roboty, a nawet „pieski” dostawcze.
Rowery cargo – wiele pytań i wątpliwości
Maciej Mysona, Dyrektor Rozwoju Biznesu w ZDG TOR, prowadzący debatę, przytoczył dane, które zaskoczyły wielu uczestników.
– Średni dzienny dystans, jaki pokonuje rower cargo w centrum miasta to około 8–12 kilometrów. To nie są długie trasy – to gęsto zabudowane rejony, gdzie liczy się czas i liczba obsłużonych punktów – mówił.
Maciej Florczak z Urzędu m.st. Warszawy przyznał, że takie rozwiązania testowano w stolicy w ramach projektu niskoemisyjnego transportu towarów.
– Rower cargo to realna alternatywa, ale nie każda dzielnica jest gotowa. Prowadziliśmy rozmowy z lokalnymi przedsiębiorcami – wielu z nich nie było zainteresowanych zmianą. Nie znają technologii, nie wierzą w jej skuteczność – relacjonował. Zdaniem Macieja Florczaka wciąż potrzebna jest edukacja oraz systemowe wsparcie dla nowoczesnych rozwiązań.
W Sopocie natomiast – jak zaznaczył Krzysztof Jałoszyński – operatorzy już korzystają z rowerów cargo, szczególnie w centrum miasta objętym ograniczeniami dla pojazdów spalinowych.
– Firmy kurierskie wchodzą w zeroemisyjne formy dostaw bardzo chętnie. Rowery, lekkie pojazdy elektryczne, współpraca z miastem — to wszystko działa, gdy obie strony chcą – powiedział.
Krzysztof Jałoszyński wskazał także na znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu – operatorzy oferują często dodatkowe projekty ekologiczne czy infrastrukturalne.
W Białej Podlaskiej koncepcja rowerów dostawczych również jest dobrze przyjmowana. Prezydent Michał Litwiniuk przypomniał, że miasto trzykrotnie zdobyło tytuł rowerowej stolicy Polski w rywalizacji miast prezydenckich.
– Rowerowe rozwiązania są dla nas naturalne. Ale wiemy też, że infrastruktura musi za tym nadążać. Dlatego w planach mobilności musimy uwzględnić nie tylko rowerzystów rekreacyjnych, ale także kurierów – podkreślił.
Międzynarodowy rynek dostaw a nowoczesne rozwiązania
Nowe formy dostaw to jednak nie tylko rowery. W debacie pojawiły się również przykłady z Azji, gdzie drony dostarczają gorącą kawę na balkony, oraz przykłady testów robotów autonomicznych — piesków i wózeczków poruszających się po chodnikach.
– To jeszcze nie codzienność, ale już nie science fiction. W Warszawie pojawiają się pierwsze maszyny testowe – na razie bardziej jako żywa reklama niż realna usługa – zauważył moderator debaty, Maciej Mysona.
Maciej Chłodziński z Orlen Paczka zareagował pragmatycznie:
– Nas interesuje przede wszystkim skuteczność. Jeśli rower, dron czy piesek okaże się efektywny, chętnie sięgniemy po to rozwiązanie. Na razie kluczowe są automaty paczkowe, ale obserwujemy rynek i rozwijamy naszą flotę.
Z kolei Krzysztof Jałoszyński zwrócił uwagę na ryzyka:
– Im bardziej zaawansowana technologia, tym więcej problemów z infrastrukturą i przepisami. Dron, który zgubi paczkę? To realne ryzyko. A co z hałasem, bezpieczeństwem, strefami ograniczonego ruchu? – pytał.
W odpowiedzi padła refleksja Michała Litwiniuka:
– To wszystko wyzwania, którym trzeba będzie stawić czoła. Tak jak kiedyś poczta była najważniejszym urzędem państwowym, tak dziś nowoczesna logistyka staje się krytyczną usługą miejską. Musimy ją ucywilizować – w imię jakości życia, zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa.
Ostatecznie wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się, że rozwój technologii musi iść w parze z odpowiedzialnością — zarówno operatorów, jak i samorządów. Przyszłość dostaw ostatniej mili to nie tylko nowe pojazdy i formy dostaw, ale też nowe wyzwania planistyczne, prawne i społeczne. A być może już wkrótce — nowy standard życia miejskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.