Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kielce. Będzie strajk w MPK? Miasto powołuje sztab kryzysowy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-26 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kielce. Będzie strajk w MPK? Miasto powołuje sztab kryzysowy
fot. Lukas 3z, lic. CC BY-SA 4.0
Dwa związki zawodowe w MPK Kielce zagroziły strajkiem i ogłosiły pogotowie strajkowe. Co ciekawe związkowcy nie chcą podwyżek, ale… wpływu na kształtowanie układu transportowego miasta, a w praktyce zatrzymania zmian w siatce transportowej, które forsuje ratusz. Prezydent Kielc powołał sztab kryzysowy i wstępnie rozmawiał z innymi przewoźnikami, którzy mogliby wozić pasażerów w czasie ewentualnego strajku.

Choć w Kielcach póki co nie ma mowy o konkretnych terminach i formie ewentualnego strajku, najwyraźniej w ratuszu uznano sytuację za poważną. Zaogniła się pod koniec ubiegłego tygodnia, gdy związkowcy przedstawili miastu do podpisu projekt porozumienia mającego skończyć wielomiesięczny spór, czym zaskoczyli miejskich urzędników.

Źródła sporu są dwa. Po pierwsze kielecki ZTM zaproponował w tym roku pierwsze zmiany w przedziwnym układzie komunikacji autobusowej w Kielcach (w uproszczeniu: mnóstwo linii łączących wszystko ze wszystkim, ale przez to jeżdżących bardzo rzadko), co ma ją zagęścić, ale jednocześnie przynieść oszczędności. MPK realizuje przewozy na podstawie dwóch umów. Miasto postanowiło stopniowo zwiększać przewozy w oparci o tę z „tańszym” wozokilometrem, zmniejszając przewozy w oparciu o tę „droższą”. Robi to zgodnie z zapisami umowy, ale MPK na tym traci.

Drugą przyczyną są zeszłoroczne wybory samorządowe, które wygrał wspierany przez PO Bogdan Wenta, pokonując wspieranego przez PiS, wieloletniego prezydenta Wojciecha Lubawskiego. „Partyjnie” jest zresztą w samym MPK. Szefową przewoźnika jest wojewódzka radna PiS Elżbieta Śreniawska, a szefem Związku Zawodowego Pracowników Transportu Publicznego - poseł tej partii Bogdan Latosiński.

Latosiński do zeszłego roku szefował zakładowej „Solidarności”, ale regionalne władze związku zabroniły mu łączyć funkcję przewodniczącego i mandat posła. Założył nowy związek, w którym rzecz jasna nikt mu tego nie zakazał. Razem z nim do ZZPTP przeszło ok. 350 osób, spośród ok. 600–osobowej załogi.

Nic o rozkładzie, bez związkowców

W "związkowym" projekcie porozumienia datowanym na 22 sierpnia znalazło się dziesięć punktów, z czego większość dotyczy organizacji komunikacji autobusowej w Kielcach. Związkowcy (zarówno z ZZPTP, jak i „Solidarności”) oczekiwali podpisu m.in. pod zgodą na określenie zadań przewozowych na cały rok do 1 października poprzedniego roku, wprowadzanie zmian i korekt linii po wcześniejszym (minimum 30 dni) poinformowaniu przewoźnika, określenie zadań przewozowych na najbliższe pięć lat, czy dokonywanie korekt w rozkładach tak, by uwzględniały potrzeby pasażera, „…ale również koszty ich wprowadzenia dla przewoźnika z uwzględnieniem przerw i postojów na liniach…”

Pod dokumentem mieli się podpisać wiceprezydenci Kielc i szefowie obu związków, choć wyżej wymienione sprawy dotyczą relacji między organizatorem transportu (ZTM, działający w imieniu miasta) a przewoźnikiem (MPK Kielce).

„Samorząd Kielc nie może być stroną sporu, bowiem nie jest pracodawcą dla związków zawodowych” – czytamy w komunikacie, który w sobotę pojawił się na stronie urzędu miasta. Komunikat nie jest podpisany. Wskazuje na niemożliwość podpisania porozumienia. „Przedstawione przez związki zawodowe MPK porozumienie (żądania) wykraczają poza ramy podpisanych umów i nie mogą zostać wprowadzone w życie. Jeśli Zarząd Spółki lub związki zawodowe uważają inaczej, to takie spory rozstrzygają w naszym kraju sądy” – czytamy.

– Analizowaliśmy to z prawnikami. Porozumienie zakłada istotne zmiany w umowie miasta z MPK, co oznaczałoby złamanie Ustawy o zamówieniach publicznych oraz Ustawy o dyscyplinie finansów publicznych. Nie możemy też zawrzeć porozumienia ze związkami zawodowymi, bo nie są one stroną i to nie one podpisywały umowę z gminą, tylko zarząd MPK – mówił kieleckiej Gazecie Wyborczej wiceprezydent Arkadiusz Kubiec.

Będzie okrągły stół?

Kubiec, w odpowiedzi, zaproponował związkowcom spotkanie w środę 28 sierpnia, w formie „okrągłego stołu z udziałem wszystkich stron, w tym mieszkańców miasta”.

Warto przypomnieć, że MPK Kielce obsługuje lokalną komunikację miejską na podstawie dwóch umów. Duża, dziesięcioletnia umowa ruszyła w lutym 2018 r. i była efektem gigantycznej awantury zakończonej w sądzie, jeszcze w ubiegłej kadencji samorządu. MPK wygrało przetarg, choć zaproponowało wyższą cenę za wozokilometr niż rywal – Michalczewski i wyższą niż zakładał budżet przetargu. Ostatecznie kielecki sąd uznał słuszność wykluczenia Michalczewskiego. Druga umowa, 2,5–letnia, która ruszyła z początkiem tego roku, zakłada realizację kursów 40 nowymi autobusami należącymi do miasta. Ponieważ MPK nie używa swoich autobusów, stawka za wozokilometr jest w tym przypadku niższa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kielce. ZTM odpowiada MPK: Działamy zgodnie z umową

Prawo & Finanse

Kielce. ZTM odpowiada MPK: Działamy zgodnie z umową

Jakub Dybalski 11 lipca 2019

MPK Kielce grozi ZTM Kielce zerwaniem umowy

Komunikacja

MPK Kielce grozi ZTM Kielce zerwaniem umowy

Jakub Dybalski 01 lipca 2019

MPK Kielcie musi wycofać „nielegalne” MAZ-y

Komunikacja

MPK Kielcie musi wycofać „nielegalne” MAZ-y

Witold Urbanowicz 28 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5