Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

KDD odwołuje się od olsztyńskiego przetargu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
KDD odwołuje się od olsztyńskiego przetargu
fot. MJ
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, który nadzoruje olsztyńską komunikację publiczną, ogłosił w lipcu przetarg na uwolnienie kolejnych tras autobusowych. Firma KDD Dariusz Gackowski, która zwyciężyła w pierwszym przetargu, odwołała się od drugiego przetargu. Zarzuca miastu ograniczanie konkurencji i tym samym dyskryminację przewoźników z napędem LNG. Poznaliśmy zatem pierwszego chętnego na olsztyński przetarg. Wiadomo też, że przesunie się termin składania ofert.

ZDZiT ogłosił w lipcu przetarg na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Olsztynie w zakresie przewozów autobusowych. Zadanie realizowane byłoby w latach 2015-2025. Miasto planuje, że wyłoniony z przetargu wykonawca usług przewozowych będzie realizował w maksymalnej ilości rocznej 1 300 000 wozokilometrów. – W 2014 roku na zlecenie ZDZiT wykonano 7 779 000 wozokilometrów. Udział prywatnego przewoźnika, konsorcjum firm KDD i Blue Line w tej puli wynosił około 10%, a było to dokładnie 700 tys. wozokilometrów – porównuje wielkość zamówienia przetargowego Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. Miasto chce oddać, licząc w starym systemie komunikacyjnym, około 20% tras kolejnemu przewoźnikowi.

Od przetargu odwołała się firma KDD Dariusz Gackowski, która już wykonuje przewozy autobusowe w Olsztynie. Tym samym poznaliśmy pierwszą chętną firmę, która jest zainteresowana dalszą ekspansją na rynku olsztyńskim.

Firma neguje postanowienia specyfikacji zamówienia. Przede wszystkim krytykowany jest opis zamówienia. – Utrudnia uczciwą konkurencję, a ponadto stawiane przez Zamawiającego wymagania w nieuzasadniony sposób znacząco ograniczają krąg potencjalnych wykonawców – można wyczytać z odwołania. Przede wszystkim chodzi o wykonawców dysponujących pojazdami napędzanymi paliwem LNG. Tym samym KDD, które z takich pojazdów korzysta.

Minimalna pojemność silnika

ZDZiT w przetargu zaznaczył, że przewoźnik ma dysponować pojazdami z silnikiem o pojemności minimalnej 9,0 dm3. Zapis ten jednak nie dotyczy pojazdów hybrydowych. – Powyższy zapis jest niczym nie uzasadniony – komentuje KDD. – Zmierza jedynie do ograniczenia konkurencji, preferując pojazdy z silnikami producentów MAN oraz DAF – wylicza.

Firma KDD korzysta w swoich pojazdach Solbusa z silników Cummins, który przy zapewnieniach firmy, zapewnia podobne parametry mocy do wymienionych silników, ale ma jednak mniejszą pojemność – wynoszącą 8,88 dm3. – Według specyfiki niniejszego postępowania to na Wykonawcy ciążą wszelkie ryzyka związane z eksploatacją i utrzymaniem pojazdów, którymi świadczona ma być usługa podczas gdy na Zamawiającym ciąży jedynie obowiązek zapłaty wynagrodzenia obliczonego na podstawie wskazanego wozokilometru – uzasadnia KDD.

Odwołujący zarzuca nieuzasadnioną ingerencję zamawiającego w opis przedmiotu zamówienia co przekłada się na ograniczenie konkurencji i proponuje, żeby zmienić zapisy dotyczące opisu technicznego autobusów. Pierwsza propozycja dotyczy zmniejszenia pojemności minimalnej do 8,8 dm3, lub wykluczenie z wymogu pojazdów hybrydowych oraz zasilanych gazem ziemnym.

Dodatkowo firma KDD zaznacza, że silniki Cummins napędzane gazem ziemnym są bardzo ekologiczne, o niskiej emisji zanieczyszczeń. Charakteryzują się także mniejszym zużyciem paliwa, co powinno przełożyć się także na niskie stawki za wozokilometr.

Szyba na tylnej ścianie pojazdu


Drugim spornym punktem w przetargu na przewoźnika jest warunek, że szyba na tylnej szybie pojazdu ma pełnić funkcję wyjścia awaryjnego. Tutaj również firma KDD zauważa ograniczenie konkurencji poprzez wyeliminowanie z przetargu przewoźników z pojazdami zasilanymi skroplonym paliwem metanowym LNG. – W miejscu tylnego okna zabudowany jest zbiornik paliwa LNG. Należy wskazać, że nie istnieje techniczna możliwość zabudowania zbiornika w innym miejscu w autobusie miejskim niskopodłogowym. Pojazdy takie zamiast wyjścia awaryjnego na tylnej szybie pojazdu posiadają dwa wyjścia awaryjne na dachu – przekonuje firma KDD. Jak poza tym zaznacza KDD zastosowanie wyjść awaryjnych na dachu jest zgodne z szeregiem przepisów, także unijnych.

W przypadku tych ostatnich przepisów firma KDD przywołuje także przepisy, że Unia Europejska rekomenduje zastosowanie przy wykonywaniu zadań transportu publicznego między innymi pojazdów napędzanych właśnie LNG. – Należy wskazać, że przy zamówieniach o charakterze „technicznym” nawet jeden, czasem niepozorny parametr zawarty w specyfikacji technicznej sprzętu, może wpłynąć lub wprost bezpośrednio wpływa na wynik tego postępowania poprzez dyskryminację choćby jednego wykonawcy, kręgu potencjalnych wykonawców, a w konsekwencji zaoferowanie produktów po cenach niekonkurencyjnych – wyjaśnia KDD.

Firma proponuje wykreślić dany zapis z opisu technicznego autobusów.

Zasilanie układu klimatyzacji

Przy ostatnim parametrze KDD poza ograniczaniem konkurencji zarzuca Zarządowi Dróg, Zieleni i Transportu ponadto zbytnią ingerencję w kwestie budowy pojazdów, które mają wykonywać usługi transportu publicznego w Olsztynie.

Zamawiający określił w przetargu, że układ klimatyzacji ma być zasilany poprzez bezpośrednią transmisję z silnika (sprężarkę). – Zamawiający powinien w większym stopniu zwrócić uwagę na określenie sposobu wykonywania zamówienia, a nie określać najdrobniejsze szczegóły budowy autobusów. Wymóg ten, jak i pozostałe narzucone przez Zamawiającego nie wpływają w żaden sposób na komfort jazdy pasażerów – argumentuje swoje odwołanie w tej kwestii KDD.

Tutaj również firma KDD proponuje, by wykreślić zapis z opisu technicznego pojazdów.

Sprawa w KIO

Odwołanie trafiło już do Krajowej Izby Odwoławczej, która zajmie się sprawą. Wiadomo już, że Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu nie zmieni na razie zapisów w postępowaniu przetargowym. – Na razie oczekujemy na wyznaczenie przez KIO terminu postępowania. Dopiero po wydaniu orzeczenia przez KIO odniesiemy się do wnoszonych przez KDD/Blue Line zastrzeżeń – informuje Paweł Pliszka, rzecznik prasowy ZDZiT-u Olsztyn.

Według harmonogramu składanie ofert ma potrwać do 21 sierpnia. Jednak już wiadomo, że termin ten się zmieni. – Przesuniemy termin o dziesięć dni, bowiem dostaliśmy bardzo dużo zapytań do przetargu –– informuje Pliszka. – Poza tym będziemy czekać na wynik postępowania KIO, więc możliwe, że termin ten zostanie jeszcze dodatkowo przesunięty – dodaje rzecznik.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Zobacz również:

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka operatorów z używanymi autobusami

Witold Urbanowicz 14 kwietnia 2023

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków zapowiada przetarg na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 16 lutego 2022

Bydgoszcz szuka przewoźnika do obsługi 11 linii do końca 2031 r.

Komunikacja

Wrocław wybrał przewoźnika do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Przestrzeń

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Prawo & Finanse

Elbląg: Zamieszanie w przetargu na przewoźników

Witold Urbanowicz 03 listopada 2020

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Prawo & Finanse

Bytów będzie miał komunikację miejską [oferty]

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 25 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5