Warszawa po sześciu latach wycofuje się z uruchamiania dodatkowych kursów metra w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę. Powodem są cięcia budżetowe. Pociągi po raz ostatni wyjadą w nocy z 9 na 10 lutego br. Poza tym będą cięcia w częstotliwości poza szczytem.
W grudniu 2012 r. władze miasta, w związku ze spodziewanym spadkiem dochodów, zamroziły 190 mln zł przeznaczonych na komunikację (ok. 8% budżetu ZTM-u). Jeszcze w grudniu ZTM wypowiedział ościennym samorządom umowy na wspólny bilet na kolej od 1 kwietnia 2013 r. Urzędnicy chcą wykorzystać ten czas do opracowania nowych zasad tej oferty - mówi się o wprowadzeniu oddzielnych biletów okresowych na określone linie kolejowe (na wzór rozwiązań w Łomiankach).
Teraz przyszła pora na nocne metro w weekendowe noce. - Zapadła na razie tylko decyzja o likwidacji nocnych kursów metra. Znikną od 10 lutego, czyli po feriach i praktycznie tuż na koniec karnawału. Będziemy chcieli wzmocnić w zamian komunikację autobusową wzdłuż metra w weekendy - mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
To nie koniec ograniczeń. - Na początku lutego (początek ferii) możliwe jest także dostosowanie podaży w metrze. Będą ograniczenia wczesnym rankiem, późnym wieczorem lub w niedziele - zapowiada Igor Krajnow.
Sześć lat nocnego metra
Nocne metro wprowadzono w nocy 16 na 17 lutego 2007 r. - pociągi zaczęły kursować w noce z piątku na sobotę i z soboty do ok. 3 w nocy. Była to realizacja zapowiedzi wyborczych Hanny Gronkiewicz-Waltz, nowej prezydent miasta. Wprowadzone na próbę nocne kursy metra nie tylko utrzymały się, ale także po czterech miesiącach zwiększono ich częstotliwość z 30 do 15 minut. Obecnie w noc weekendową uruchamianych jest po 10 dodatkowych kursów w jednym kierunku. Ostatni pociąg z Kabat wyrusza o 2.30, a z Młocin o 2.45
Liczba pasażerów korzystających z metra po północy nie przekracza generalnie 6-7 tys. osób. Stanowi to około 3% całego ruchu w metrze. Koszt uruchomienia dodatkowych kursów metra w nocy wynosi tyle, co 25% kosztów kursowania wszystkich linii autobusowych nocnych w trakcie jednej nocy (w Warszawie i poza nią). Według danych z roku 2011 r. uruchomienie nocnego metra to wydatek rzędu ok. 56 tys zł dla jednego weekendu, podczas gdy nocna komunikacja autobusowa pochłania ok. 220 tys. zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.