Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje dla Tramwajów Śląskich? Szczegóły przetargu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-07-31 09:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje dla Tramwajów Śląskich? Szczegóły przetargu
fot. MacQtosh, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Tramwaje Śląskie kupują w dwóch przetargach do 55 nowych tramwajów. Pierwszy przetarg obejmuje dostawy 10 jednoczłonowych wagonów jedno- i dwukierunkowych, z opcją na pięć kolejnych, posiadających minimum 30% niskiej podłogi. Drugie postępowanie obejmuje dostawy 27 wieloczłonowych tramwajów o długości do 25 metrów, posiadających co najmniej 60% niskiej podłogi oraz osiem wieloczłonowych tramwajów o długości do 25 metrów, posiadających co najmniej 70% niskiej, z opcją na pięć nowych wagonów 25-metrowych. Przyglądamy się specyfikacji zamówienia.

Jak pisaliśmy, Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa przetarg na zakup do 55 nowych tramwajów. Pierwsze z postępowań zakłada dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych, wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Dostawa obejmuje osiem wagonów jednokierunkowych oraz dwa wagony dwukierunkowe. Ponadto przewidziano opcję w postaci dostaw do pięciu sztuk tramwajów jednokierunkowych.

Termin składania ofert mija 8 września. O wyborze zadecydują cena (77%), długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego (15%) oraz rozwiązania techniczne (8%). W kwestii kryteriów technicznych punkty można otrzymać za zaoferowanie pantografu zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (zamawiający stawia na unifikację z obecnie eksploatowanym taborem) oraz zaproponowanie dodatkowych strumieni drzwi dla pasażera ponad wymagane minimum (tj. dwóch jednostrumieniowych i jednych dwustrumieniowych). Ocenie podlegać będzie długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu powyżej 20% długości podłogi całego przedziału pasażerskiego (co ciekawe, w opisie przedmiotu zamówienia wymagany jest udział niskiej podłogi w wysokości 30% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu).

Podstawowe parametry wagonów jednoczłonowych

Długość tramwaju jednoczłonowego nie powinna być mniejsza niż 13,5 m. Jego szerokość powinna mieścić się w przedziale 2,3-2,4 m. Pojemność określono na co najmniej 90 pasażerów (przy założeniu 0,20 m2 powierzchni na pasażera stojącego), w tym minimum 18 miejsc siedzących stałych o szerokości min. 420 mm. Minimalna liczba drzwi dla pasażerów – odskokowo-przesuwnych na zewnątrz – to trzy, z czego te środkowe powinny być dwustrumieniowe. Wymagane jest, aby wagon posiadał również drzwi w częściach skrajnych umiejscowione jak najbliżej ścian czołowych wagonu.

Udział niskiej podłogi ma wynosić nie mniej niż 30% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu. Niska podłoga musi być zlokalizowana w środkowej części wagonu. Zamawiający dopuszcza również niską podłogę na pomostach. Wysokość podłogi w niskopodłogowej strefie nie może przekraczać 370 mm w rejonie drzwi, 390 mm w pozostałych strefach. Część wysokopodłogowa nie może być wyższa niż 550 mm, a różnica między niską a wysoką podłogą musi być jednostopniowa. Wszystkie wejścia do wagonu muszą być na jednej wysokości. Wymagana szerokość przejścia wynosi 550 mm, z lokalnymi zwężeniami do 420 mm na wysokości do 100 mm od poziomu podłogi. 

Wykonawca musi przedstawić minimum trzy propozycje projektu pudła wagonu i jego wykończenia, a także minimum pięć propozycji kolorystyki. Szkielet pudła powinien być spawany z profili i blach ze stali węglowej. Dopuszcza się, aby niektóre elementy były wykonane z aluminium, przy czym nie mogą to być elementy nośne, poszycie zewnętrzne ścian bocznych oraz przód i tył wagonu. Wagon musi posiadać obrotowe wózki napędowe. Tramwaj powinien być wyposażony na jednej z osi pierwszego wózka w układ smarowania obrzeży obręczy kół poprzez rozpylanie środka smarnego w funkcji drogi i geometrii toru.

Wagony wieloczłonowe

Przedmiotem drugiego przetargu jest dostawa 27 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do 5 sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego.

Termin składania ofert mija 8 września. O wyborze decydują cena (80%), rozwiązania techniczne oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego (po 10%). W kwestii kryteriów technicznych punkty można otrzymać za zaoferowanie układu hamulcowego, kół biegowych oraz pantografu zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (zamawiający stawia na unifikację z obecnie eksploatowanym taborem). Ocenie podlegać będzie długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu powyżej odpowiednio 60% lub 70% długości podłogi całego przedziału pasażerskiego. w przypadku tramwaju krótkiego i długiego.

Podstawowe parametry

Długość tramwajów „krótkich” w ramach drugiego przetargu powinna mieścić się w przedziale od 22 do 25 metrów. Szerokość tramwajów powinna mieścić się w przedziale 2,35-2,4 m. Pojemność określono na co najmniej 155 pasażerów (przy założeniu 0,20 m2 powierzchni na pasażera stojącego), w tym minimum 38 miejsc siedzących stałych o szerokości min. 420 mm. Zalecana liczba drzwi to pięć, w tym trzy dwustrumieniowe jednak nie mniej niż cztery (w tym 2 dwustrumieniowe).

Długość tramwajów „długich” powinna mieścić się w przedziale 30-32 m, przy czym odległość między krawędziami zewnętrznymi pierwszych i ostatnich otworów drzwiowych nie może przekroczyć 29 m. Szerokość tramwajów powinna mieścić się w przedziale 2,35-2,4 m. Pojemność określono na co najmniej 200 pasażerów (przy założeniu 0,20 m2 powierzchni na pasażera stojącego), w tym minimum 72 miejsc siedzących stałych o szerokości min. 420 mm. Ponadto liczba drzwi powinna wynosić siedem, w tym pięć dwustrumieniowych.

W obu rodzajach wagonów dopuszczone są siedzenia podwójne, przy zachowaniu przejścia o szerokości 650 mm. W rejonie wózków szerokość przejścia może być zwężona do 550 mm, a lokalnie do 420 mm na wysokości do 100 mm od poziomu podłogi. Udział niskiej podłogi określono na co najmniej 60% i 70% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu w tramwaju odpowiednio krótkim i długim tramwaju. Wysokość podłogi w takiej strefie nie może przekraczać 350 mm w rejonie drzwi, 480 mm w rejonie wózków i 370 mm w pozostałych strefach. Część wysokopodłogowa powinna mieścić się w przedziale 480-600 mm, a różnica między niską a wysoką podłogą musi być jednostopniowa. Nie dopuszcza się przedzielenia części z niską podłogą częścią wysokopodłogową.

Wykonawca musi przedstawić minimum trzy propozycje projektu pudła wagonu i jego wykończenia, a także minimum pięć propozycji kolorystyki. Szkielet pudła powinien być spawany z profili i blach ze stali węglowej. Dopuszcza się, by niektóre elementy wykonane były z aluminium, przy czym nie mogą to być elementy nośne, poszycie zewnętrzne ścian bocznych oraz przód i tył wagonu. Każdy z członów wagonu musi być podparty na co najmniej jednym wózku. Wagon musi posiadać obrotowe wózki napędowe i toczne. Tramwaj powinien być wyposażony na jednej z osi pierwszego wózka w układ smarowania obrzeży obręczy kół poprzez rozpylanie środka smarnego w funkcji drogi i geometrii toru.

USB i wi-fi dla pasażerów

We wszystkich pojazdach wymagana jest jedna linia okien, z górną częścią przesuwną, blokowaną elektrycznie. Wszystkie drzwi – odskokowo-przesuwnych na zewnątrz – w miarę możliwości, powinny być umiejscowione w jednej płaszczyźnie ściany bocznej wagonu. Pierwsze drzwi dwustrumienione powinny być wyposażone w ręcznie odkładaną rampę.

Ponadto tramwaje powinny być wyposażone w system wentylacji mechanicznej, schładzania oraz agregaty grzewcze. W przypadku temperatur zewnętrznych w przedziale od -20 stopni do +10 stopni temperatura wewnątrz powinna wynosić nie mniej niż 10 stopni. W przypadku temperatur w zakresie od +10 stopni do +22 stopni temperatura wewnątrz nie może być niższa niż na zewnątrz. W zakresie temperatur zewnętrznych od 22 do 25 stopni ta w środku ma wynosić 22 stopnie, a powyżej 25 stopni – o trzy stopnie niższa niż zewnętrzna. Wyklucza się możliwość zastosowania nadmuchu schłodzonego powietrza pionowo w dół – od góry (od strony sufitu). Dla motorniczego przewidziano system grzewczo-klimatyzacyjny. Ponadto wyposażenie tramwaju to tzw. system oznaczania ważności biletów, informacji pasażerskiej, emisji reklam, monitoring.

Wagony powinny być wyposażone w instalację oraz gniazda USB 3.0 do zasilania mobilnych urządzeń elektronicznych w przedziale pasażerskim w liczbie czterech sztuk na człon. Wagony mają być wyposażone w modem 3G/LTE umożliwiający udostępnianie internetu mobilnego przez Wi-Fi w pojeździe bez konieczności podania loginu i hasła.

AKTUALIZACJA Z 7 SIERPNIA

Tramwaje Śląskie skorygowały opis przedmiotu zamówienia dla tramwajów jednoczłonowych. Zmniejszono wymagany minimalny udział niskiej podłogi z 30% do 20%.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Stare N-ki znikną z linii tramwajowej 38 w Bytomiu?

Komunikacja

Stare N-ki znikną z linii tramwajowej 38 w Bytomiu?

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2017

Bytom: Na Katowickiej powstanie drugi tor tramwajowy

Przestrzeń

Bytom: Na Katowickiej powstanie drugi tor tramwajowy

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2017

Tramwaje Śląskie korygują: Jednak mniej niskiej podłogi

Prawo & Finanse

Tramwaje Śląskie korygują: Jednak mniej niskiej podłogi

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5