Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy ponad 10 km nowych torowisk tramwajowych – wzdłuż Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Na części trasy założono możliwość wytyczenia wspólnego pasa autobusowo-tramwajowego.
Przetarg obejmuje ok. 10,5 km linii tramwajowych (w tym dwie ok. 700-metrowe odnogi). Torowisko zostanie poprowadzone Rakowiecką od skrzyżowania z al. Niepodległości do Puławskiej oraz w ciągu Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej od skrzyżowania z Puławską do POW. Przewidziano odnogi w ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny i Branickiego do Przyczółkowej. Wykonawca musi przygotować dokumentację projektową z projektami stałej organizacji ruchu oraz wszelkimi uzgodnieniami i pozwoleniami, a także dokumenty niezbędne dla ogłoszenia przetargu na prace budowlane.
Trasę podzielono na odcinki. Pierwszy (D1) obejmuje torowisko w Rakowieckiej. Drugi (D2) – w Goworka i Spacerowej do ul. Sułkowickiej. Kolejny (D4) – w Belwederskiej i Sobieskiego do Św. Bonifacego. Odcinek D5 – w Św. Bonifacego do pętli Stegny. Odcinek E1 – w Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Branickiego. Dodatkowo wykonawca ma zaprojektować odcinek E2 – w al. Rzeczypospolitej do POW i w Branickiego do Przyczółkowej – ale bez konieczności uzyskiwania decyzji administracyjnych. Te ostatnie fragmenty trasy – o długości ok. 1,2 km – zostaną ewentualnie zrealizowane później. Każdy odcinek ma zostać tak zaprojektowany, aby mógł stanowić oddzielny przedmiot zamówienia i pozwalał na etapowanie inwestycji.
W Rakowieckiej, według ogólnych założeń, torowisko zostanie poprowadzone po północnej stronie jezdni, która generalnie otrzyma przekrój po jeden pas ruchu na kierunek. Przewidziano parę przystanków po wschodniej stronie skrzyżowania z al. Niepodległości, a także przy Wiśniowej (przystanki na wlotach) oraz dodatkowe przystanki w węźle Rakowiecka / Puławska / Goworka (wszystkie przystanki na wylotach).
mat. TW
Na Goworka i Spacerowej torowisko będzie prowadzić w pasie dzielącym. Na skrzyżowaniu z Gagarina i Belwederską przewidziano węzeł rozjazdowy z przystankami na wylotach (odnoga na Gagarina jest objęta
oddzielnym przetargiem). Dalej ,wzdłuż Belwederskiej i Sobieskiego, torowisko zostanie poprowadzone środkiem, pomiędzy jezdniami. Przystanki przewidziano przy Dolnej (na wlotach), na wysokości Kostrzewskiego, przy skrzyżowaniu z Mangalią (oba po stronie północnej), przy Św. Bonifacego (na wylotach), Śródziemnomorskiej (na wylotach), al. Wilanowskiej (po południowej stronie), Osi Królewskiej (na wylotach), Klimczaka (na wylotach), Branickiego i POW. Między Klimczaka a Branickiego powinien znaleźć się rozjazd.
mat. TWNa skrzyżowaniu Sobieskiego i Św. Bonifacego przewidziano pełne rozjazdy. W ul. Św. Bonifacego tramwaj pojedzie między jezdniami. Jednotorową pętlę z przystankami zaplanowano w miejscu istniejącej pętli autobusowej Stegny. Również na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej i Branickiego przewidziano pełne rozjazdy. Torowisko w Branickiego wytyczono między jezdniami. Przystanki zaplanowano po zachodniej stronie skrzyżowania z Przyczółkową. Przed przystankami zaplanowano rozjazdy. Również przed przystankiem przy POW zaplanowano rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Za przystankiem założono cztery tory odstawcze oraz dwa ślepe w kierunku Wiedeńskiej.
Trasa tramwajowa ma zostać zaprojektowana do prędkości 70 km/h. Wszystkie odcinki objęte zamówieniem powinny mieć bezpodsypkową konstrukcję. Według wstępnych założeń na południe od Witosa, a także wzdłuż Rakowieckiej, Goworka i Spacerowej ma być torowisko trawiaste. Zaplanowano też system nawadniania roślinnej zabudowy torowiska.
Generalnie na Belwederskiej przewidziano – według projektu koncepcyjnego – przekrój po dwa pasy na kierunek, a na Sobieskiego po trzy pasy na kierunek. Tramwaje Warszawskie wymagają, by zawężenie przekroju jezdni w Belwederskiej i Sobieskiego nie pogorszało jakości komunikacji autobusowej. Dopuszczone jest więc zaprojektowanie torowiska tramwajowo-autobusowego – do zadań wykonawcy będzie należało określenie jego długości.
Termin składania ofert mija 8 października. Tramwaje Warszawskie zakładają, że projekty budowlane zostaną przekazane w terminie 475 dni od zawarcia umowy, a wszelkie pozwolenia i decyzje umożliwiające rozpoczęcie robót – w terminie 650 dni. Opcja przewiduje wsparcie techniczne i nadzór autorski w terminie 1314 dni od zawarcia umowy (czyli nieco ponad 3,5 roku). Realizację umowy na roboty budowlane zaplanowano lata 2021-2023.