Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Jak WKD integruje transport, czyli autobus zaczeka na pociąg

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-03-27 12:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak WKD integruje transport, czyli autobus zaczeka na pociąg
Jan Stradowski, lic. CC 3.0WKD
Warszawska Kolej Dojazdowa to kolejny przykład podmiotu operującego w obszarze transportu zbiorowego, który przywiązuje istotną wagę do dbałości o integrację rozkładową pomiędzy różnymi środkami transportu.

Kontynuujemy cykl artykułów, w których prezentujemy tego rodzaju pozytywne przykłady. Idea naszego cyklu wzięła się stąd, że wychodzimy z założenia, iż pogłębiona współpraca różnych podmiotów w zakresie rozkładów jazdy i taryf prowadzi do wzrostu zainteresowania transportem zbiorowym w stopniu nie mniejszym niż milionowe inwestycje w nowy tabor czy rozwój infrastruktury. Pokazujemy przykłady, w których można osiągnąć bardzo pozytywne efekty przy małych lub wręcz żadnych kosztach. Sednem jest natomiast często konieczność zmiany mentalności. Problem leży bowiem często w tym, że zarówno organizatorzy przewozów, jak i przewoźnicy w wielu wypadkach nie rozumieją (nie chcą zrozumieć?), iż pogłębiona współpraca z innymi segmentami transportu zbiorowego skutkuje korzyściami dla wszystkich. Dlatego też – i to jest sednem naszego cyklu – zakres zainteresowania transportem zbiorowym powinien wykraczać daleko poza „własną” stację końcową, nawet jeśli ustawodawca nie narzuca takiego obowiązku…

Najbardziej pozytywny przykład tego rodzaju współpracy ma miejsce w warszawskiej dzielnicy Wesoła, gdzie w rozkładzie jazdy linii autobusowej 198 znajdują się adnotacje o oczekiwaniu późnowieczornych kursów na ewentualne opóźnienia pociągów SKM. Inny przewoźnik operujący w aglomeracji stołecznej, Warszawska Kolej Dojazdowa, na razie nie wdraża tego rodzaju adnotacji, co nie oznacza jednak, że takie działania nie nastąpią w przyszłości.

WKD otwarta na potrzeby innych przewoźników

– Żaden z dotychczas publikowanych rozkładów jazdy pociągów WKD nie zawierał informacji o integracji połączeń kolejowych z liniami uruchamianymi przez przewoźników autobusowych. Zapewniając połączenia kolejowe o dość wysokiej częstotliwości nie planujemy podejmowania z własnej inicjatywy działań zmierzających do szczególnego uprzywilejowania którejkolwiek z miejscowości, przez którą jest poprowadzona linia WKD lub innych obszarów, które z tymi miejscowościami sąsiadują. Nie wykluczamy jednak ewentualnej współpracy w tym zakresie, w przypadku zainteresowania ze strony przewoźników drogowych bądź władz samorządowych dowolnego szczebla, będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego na swoim obszarze. Ewentualna współpraca mogłaby jednak dotyczyć wyłącznie synchronizacji rozkładu jazdy w ujęciu jednostronnym, tj. zapewnienie możliwości oczekiwania tylko przez autobus na opóźniony pociąg (nie odwrotnie) – informuje Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD.

Kulesza dodaje, że w przypadku zgłoszenia zapotrzebowania na wdrożenie tego typu mechanizmów, WKD jest gotowa na współpracę. W sytuacji, gdyby względy techniczne uniemożliwiały wprowadzenie konkretnych oznaczeń w rozkładzie pociągów (gdyby negatywnie wpływałoby to na obniżeniu czytelności rozkładów), wówczas, jak zauważa Kulesza, istnieje możliwość udostępnienia wyodrębnionej powierzchni przeznaczonej na funkcje informacyjne na stosowanych przez WKD nośnikach, takich jak np. ramki w pociągach, ulotki informacyjne, drukowane rozkłady czy gabloty na peronach.

Grodziska linia 7 i warszawska – 177.

Rzecznik WKD zwraca też uwagę na dwa szczególnie pozytywne przykłady integracji rozkładowej z przewoźnikami autobusowymi. Pierwszym jest synchronizacja rozkładów z linią nr 7 obsługiwaną przez PKS Grodzisk Mazowiecki. Drugą – synchronizacja z linią 177, uruchamianą na zlecenie ZTM Warszawa.

– Linia nr 7 została uruchomiona w 2005 r. Początkowo zapewniała połączenie końcowej stacji linii WKD przy ul. Radońskiej z centrum Grodziska, szpitalem oraz osiedlami mieszkaniowymi zlokalizowanymi na północno-wschodniej części miasta. Początkowo linia ta miała tak ułożoną trasę i skonstruowany rozkład, aby zapewnić dogodną przesiadkę do i z większości kursów pociągów rozpoczynających i kończących bieg na stacji Radońska. W kolejnych latach trasa i rozkład jazdy tej linii ulegały stopniowym modyfikacjom, niemniej jednak obecnie przez większą część dnia dla pewnych kursów pociągów istnieje możliwość dogodnej przesiadki z minimalnym czasem oczekiwania, jednak bez gwarancji oczekiwania na kursy opóźnione – informuje Krzysztof Kulesza.

Linia 177 zapewnia z kolei połączenie przystanku WKD Opacz z Ursusem i Okęciem. Rozkład tej linii dla obu jej kierunków skonstruowany został w sposób zapewniający przesiadkę na każdy pociąg WKD odjeżdżający w kierunku centrum Warszawy, w odstępach 30-minutowych (w podstawowym rozkładzie WKD, z kursami uruchamianymi we wszystkie dni). Czas oczekiwania nie przekracza 6 minut. Obecnie tabela rozkładu linii 177 nie zawiera oznaczeń o możliwości przesiadki do pociągów WKD, a w przypadku opóźnień synchronizacja nie jest zapewniana.

Poza obszarem Warszawy, na terenie gmin, przez które przebiega linia WKD, aktualnie funkcjonuje kilkanaście regularnych linii autobusowych, która są obsługiwane przez kilku przewoźników na zasadzie umów z lokalnymi samorządami lub na zasadach komercyjnych. Linie te zapewniają komunikację poprzeczną względem WKD, niemniej jednak dla znacznej części pasażerów z nich korzystających, WKD nie stanowi podstawowego celu z zamiarem przesiadki, stąd też synchronizacja w tym przypadku nie jest zaawansowana.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. W poniedziałek otwarcie Trasy Górna. Także dla autobusów

Komunikacja

Łódź. W poniedziałek otwarcie Trasy Górna. Także dla autobusów

Roman Czubiński 28 sierpnia 2014

Jakie pociągi dla WKD?

Komunikacja

Jakie pociągi dla WKD?

Jakub Madrjas 27 sierpnia 2014

Dziewczyna za kółkiem autobusu

Komunikacja

Dziewczyna za kółkiem autobusu

Jakub Dybalski 08 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5