Kolejnym po
Bierutowie i
Kamiennej Górze dolnośląskim samorządem lokalnym, który zdecydował się na utworzenie własnej komunikacji publicznej, jest gmina Głuszyca, którą zamieszkuje nieco ponad 9 tys. osób. Na razie trwają przygotowania do otwarcia niewielkiego systemu transportowego. – Planowany termin uruchomienia połączeń to maj 2019 r. – mówi Katarzyna Łazanowska z Referatu Inwestycji, Rozwoju i Promocji w Urzędzie Gminy Głuszyca.
Zadanie dla lokalnego przewoźnika z GłuszycyNa razie nie przedstawiono szczegółów dotyczących przebiegu linii. – Trasy będą obejmowały cały obszar gminy – zapewnia nas jednak przedstawicielka samorządu. Można zatem przypuszczać, że kursy realizowane będą do każdego z pięciu sołectw: Głuszyca Górna, Grzmiąca, Kolce, Łomnica i Sierpnica. Zgodnie z informacjami, jakie pojawiły się jeszcze w zeszłym roku na łamach strony Podziemnego Miasta Osówka (trasy turystycznej zorganizowanej w zabudowaniach nazistowskiego projektu Riese) jedna z tras miałaby biec właśnie w okolice góry Osówka. Zapowiedzi tych na razie nie potwierdził nam samorząd.
Przetarg na realizację połączeń wygrało Centrum Nieruchomości i Transportu Beata Żołnieruk z Głuszycy. Przedsiębiorstwo było jedynym oferentem w postępowaniu. Umowa z przewoźnikiem zawarta ma być na okres trzech lat. – Koszt funkcjonowania komunikacji to ok. 37 tys. 600 zł [miesięcznie] – mówi przedstawicielka gminy. Co ważne, ta kwota ma pozwolić, jak usłyszeliśmy od Katarzyny Łazanowskiej, na uruchamianie połączeń codziennych (przy czym w dokumentacji przetargowej, w której zawarto prognozę wielkości zamówienia w poszczególne dni, nie uwzględniono przewozów w niedziele i święta, a w soboty jedynie w bardzo ograniczonym zakresie, ale zapisy nie są wiążące w zakresie podziału ogółu pracy eksploatacyjnej na konkretne dni i zadania).
Część taboru kupiła już gmina – Tabor przeznaczony do obsługi transportu to dwa autobusy będące własnością gminy oraz dwa, jakie ma zapewnić operator – opisuje Katarzyna Łazanowska. Pojazdy samorządowe to dostarczone w zeszłym roku Isuzu Citibus 9,5 LE, które zostały zakupione w ramach projektu „Sowiogórski Raj – budowa Centrum Przesiadkowego w Głuszycy” dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. CNiT B. Żołnieruk zadeklarowało natomiast, że pojazdy własne będą wyprodukowane średnio w 2011 r.
Podobnie jak w przypadku innych systemów gminnych otwieranych w ostatnim czasie, również i w tym przypadku zdecydowano się na formułę komunikacji bezpłatnej dla pasażera. Ma być to związane z warunkami dofinansowania wspomnianego już projektu unijnego.