Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w programie GEPARD II. To 160 mln zł do rozdania dla miast, które chcą kupić autobusy elektryczne. Co istotne, pieniądze trafią tylko do małych miast, do 100 tys. mieszkańców.
GEPARD to program, który jest jedną z form dofinansowania zakupów autobusów elektrycznych i powiązanych z nimi działalności, jak np. szkolenia kierowców. Jego poprzednik, program GAZELA, nie był specjalnie udany. Polegał na dofinansowaniu zakupu szczególnego rodzaju autobusów – gazowo-elektrycznych hybryd. Środki na taką inwestycję dostały Częstochowa, w której kupione pojazdy się psują i Gdynia, która w końcu autobusów nie kupiła. GEPARD to program, w którym chodzi o klasyczne elektrobusy.
W pierwszej edycji rozdano ok. 200 mln zł, które trafiły lub trafią do Gdyni, Poznania, Szczecina, Inowrocławia i Polkowic. Np. Szczecin kilka dni temu poinformował o przetargu na 11 elektrobusów, z czego 6 zostanie kupionych dzięki pieniądzom od GEPARDA.
Teraz NFOŚiGW uruchomił drugą edycję programu. Tym razem jednak skierowany jest on do miast do 100 tys. mieszkańców i przewoźników, którzy w nich działają.
Do rozdania jest 168 mln zł, z czego 20 mln w formie bezzwrotnej. Chętni mogą wystąpić o dotację do 60 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, a także o pożyczkę na sfinansowanie pozostałych 40 proc. kosztów kwalifikowanych.
Na zgłoszenia czekają w NFOŚiGW do 28 września. W pierwszej edycji GEPARD–a rozdano pieniądze, za które miasta kupią w sumie 30 elektrobusów.