Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapowiedziały właśnie przetarg na dokumentację projektowo-kosztorysową na budowę nowej zajezdni autobusowej, na 250 pojazdów. Ma ona zostać zlokalizowana obok nowej zajezdni tramwajowej, na Górnym Tarasie miasta. Kiedy skorzystają z niej pierwsze autobusy?
Nowoczesna zajezdnia autobusowa powstanie na terenie o powierzchni 7,3 ha przy ul. Warszawskiej - w sąsiedztwie nowej zajezdni tramwajowej, na której budowę trwa już osobne postępowanie. Szeroko o wymogach stawianych przed tą bazą
piszemy tutaj. – Rozpoczynamy procedurę dialogu konkurencyjnego, rzadko stosowaną w zamówieniach publicznych, która pozwoli nam wypracować najlepszy projekt oraz zrealizować budowę nowoczesnej, energooszczędnej, a docelowo zeroemisyjnej zajezdni autobusowej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Chcemy, aby była ona funkcjonalna, przyjazna środowisku i wykorzystywała najnowsze technologie, w tym rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Równocześnie poszukujemy partnera, który wybuduje nową zajezdnię w zamian za możliwość zagospodarowania obecnego terenu przy ul. Hallera - niezwykle atrakcyjnego pod względem lokalizacji i potencjału rozwojowego. Takie podejście pozwala nam łączyć rozwój transportu publicznego z poprawą jakości przestrzeni miejskiej. W proces dialogu chcemy włączyć także pracowników GAiT, by ich doświadczenie i uwagi pomogły stworzyć jak najlepszy projekt. Wierzę, że dzięki temu powstanie inwestycja, która realnie poprawi komunikację w tej części miasta i wzbogaci ją o nowe funkcje potrzebne mieszkańcom.
Postępowanie, którego celem jest wybór wykonawcy kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej zajezdni autobusowej, odbędzie w trybie dialogu konkurencyjnego. Dokumentacja powstanie w oparciu o koncepcję funkcjonalno-przestrzenną oraz opis przedmiotu zamówienia, który będzie uwzględniał wnioski i rozwiązania wypracowane w trakcie dialogu z wykonawcami, biorącymi udział w postępowaniu.
Wykonawca dokumentacji będzie odpowiedzialny również za uzyskanie wszystkich wymaganych postanowień, pozwoleń i decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Ze względu na bliskie sąsiedztwo obu zajezdni (autobusowej i tramwajowej) wykonawca dążyć ma także do wzajemnej spójności wizualnej oraz materiałowej tych obiektów.
– Warto podkreślić, że zajezdnia autobusowa jest elementem szerszego planu inwestycyjnego miasta. Niedawno podpisaliśmy umowę pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy na realizację zajezdni tramwajowej, która - podobnie jak autobusowa - będzie obsługiwać nowoczesny tabor, także finansowany ze środków zewnętrznych – mówi Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. – Te działania doskonale wpisują się w miejską strategię oraz cele zapisane w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus. Obecnie, w zakresie zajezdni tramwajowej,
jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego w trybie zaprojektuj i wybuduj, a duże zainteresowanie ze strony wykonawców – ponad 700 pytań – pokazuje, jak istotne i ambitne jest to przedsięwzięcie.
Nowoczesna infrastruktura dla 250 autobusów
Nowa zajezdnia zapewni możliwość stacjonowania i kompleksowej obsługi 250 autobusów z napędem elektrycznym, wodorowym oraz stopniowo wycofywanym spalinowym. W pierwszym etapie (2030 r.) będzie to 125 autobusów zeroemisyjnych i 125 spalinowych - zgodne ze Strategią Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus, która zakłada, że do 2030 roku udział autobusów zeroemisyjnych we flocie GAiT wyniesie 50%.
Natomiast docelowo w zajezdni stacjonować będzie 250 pojazdów elektrycznych i wodorowych. Obiekt będzie kompleksowo przystosowany do doposażania go w infrastrukturę niezbędną do obsługi pojazdów zeroemisyjnych, w tym m.in. podłączenia do punktów ładowania.
Zajezdnia będzie wyposażona w hale postojowe z ładowarkami, hale serwisowe, myjnię, stację tankowania, dyspozytornię, ośrodek szkoleniowy, zaplecze socjalne, budynek administracyjny oraz podziemny parking.
– Nowa zajezdnia autobusowa, która powstanie w południowej części Gdańska, to jeden z kluczowych elementów rozwoju naszej komunikacji miejskiej. Będzie nowoczesna, w pełni zautomatyzowana i dostosowana do obsługi taboru zeroemisyjnego, zarówno elektrycznego, jak i wodorowego. Znajdzie się tam zaplecze techniczne, hale postojowe z ładowarkami, warsztaty, myjnie, centrum szkoleniowe, dyspozytornia - wszystko, czego potrzeba do sprawnego zarządzania flotą – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Zajezdnia powstanie na działce od lat przeznaczonej pod transport publiczny – zastępując obiekt przy ul. Hallera, ale oferując zupełnie nową jakość. Dzięki automatyzacji możliwe będzie szybkie i sprawne parkowanie oraz wyjazdy pojazdów, co ma kluczowe znaczenie w godzinach szczytu. Równolegle inwestujemy w nowy tabor – ogłaszamy postępowanie na zakup 5 autobusów typu midi, które będą obsługiwać dzielnice o węższej zabudowie i trudniejszym układzie ulicznym. To efekt rozmów z mieszkańcami i radami dzielnic – wsłuchujemy się w potrzeby i projektujemy komunikację, która będzie jeszcze bardziej dostępna, wygodna i ekologiczna.
Zgodnie z europejskimi standardami, autobusy będą garażowane w krytych halach. Przełoży się to na komfortowe warunki pracy załogi oraz zapewni wysoki poziom sprawności technicznej pojazdów. Autobusy będą parkowane sekwencyjnie, w dwudziestu równoległych rzędach. Ten sposób parkowania jest stosowany w Europie i na świecie: w Niemczech (np. Monachium i Hamburgu), Szwajcarii (Zurichu), Wielkiej Brytanii (Leicester), a także Francji, Australii, czy Arabii Saudyjskiej.
Pojazdy o określonym typie napędu będą stacjonować w dedykowanych, szczelnych i oddzielonych od siebie strefach. Takie rozwiązanie gwarantuje wysokie standardy bezpieczeństwa. Ułatwia ono wykrywanie zagrożeń, w tym pożarowych, oraz zapewnia skuteczność natychmiastowego działania zapobiegawczego.
Bezpieczeństwo, ergonomia i nowoczesne zarządzanie
Zarządzanie ruchem wewnętrznym będzie wspierane przez system Depot Management (DMS). Dzięki pętlom indukcyjnym oraz punktom identyfikacji radiowej (RFID) system będzie śledził położenie każdego pojazdu od momentu wjazdu na zajezdnię, przez postój, aż do wyjazdu, precyzyjnie wskazując jego lokalizację. Miejsca parkingowe będą przydzielane automatycznie. Po wjeździe na zajezdnię, kierowca otrzyma informację o miejscu parkowania pojazdu. Informacje dla kierowców będą przekazywane za pomocą monitorów zlokalizowanych na obszarze zajezdni oraz wyświetlane na dedykowanych ekranach w kabinie pojazdu.
Zajezdnia oferować będzie nowoczesne, ergonomiczne i przyjazne miejsca pracy dla kierowców i obsługi warsztatowej, w tym dogodne zaplecze socjalne oraz podziemny parking dla samochodów osobowych. Gwarantuje to komfortowe poruszanie się po całym kompleksie obiektu. Dostępna będzie także infrastruktura dla rowerzystów. Elementem podnoszącym bezpieczeństwo pracy będzie również rozdzielenie ruchu pracowników i pojazdów w obrębie zajezdni.
Na terenie zajezdni powstanie również podziemny zbiornik retencyjny, do którego odprowadzane będą wody opadowe z sąsiadującej części miasta oraz zajezdni tramwajowej i autobusowej. Zbiornik zostanie zrealizowany w ramach zadania związanego z budową zajezdni tramwajowej. Nowy obiekt zostanie zaprojektowany jako energooszczędny i przyjazny środowisku. Wyposażony będzie w instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii, systemy odzysku energii cieplnej ze stacji transformatorowej, a także zielone dachy i elewacje.
Przewidziano również Miejsce Doraźnego Schronienia dla ludności cywilnej (MDS), zlokalizowane w podziemnym parkingu dla pracowników.
Planowany harmonogram inwestycji
I kwartał 2026 – podpisanie umowy z wykonawcą kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy zajezdni autobusowej, Grudzień 2027 – uzyskanie pozwolenia na budowę, Luty 2028 – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane, Listopad 2028 – podpisanie umowy z wykonawcą robót, Listopad 2030 – uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu
Szacunkowy koszt budowy zajezdni to ponad 450 mln zł netto. Inwestycja będzie finansowana m.in. ze sprzedaży terenu obecnej zajezdni przy al. Hallera. Planowane jest także skorzystanie z dofinansowania na magazyny energii, ładowarki elektryczne oraz dotacji na obiekty ochronne (Miejsce Doraźnego Schronienia) z budżetu Państwa.
W ramach rozpoczynającego się procesu inwestycyjnego odbędą się spotkania informacyjno-konsultacyjne z kierowcami i pracownikami zajezdni autobusowej. Celem jest przedstawienie planów inwestycyjnych, założeń koncepcji funkcjonalno-przestrzennej, proponowanych rozwiązań przestrzennych oraz planowanych zmian organizacyjnych, związanych z funkcjonowaniem nowej zajezdni.
– To jedna z najbardziej ambitnych i złożonych inwestycji, jakie realizujemy, zarówno pod względem technologicznym, jak i organizacyjnym. Zajezdnia autobusowa, którą planujemy przy ulicy Warszawskiej, będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce, w pełni przystosowanym do obsługi floty elektrycznej, z magazynami energii i nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie zarządzania ruchem i parkowaniem pojazdów - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Wierzymy, że przy pomyślnej realizacji stanie się ona jedną z najnowocześniejszych zajezdni w Europie, a może i na świecie. Chcemy ten projekt tworzyć wspólnie z naszymi pracownikami – planujemy konsultacje, spotkania informacyjne i wizyty referencyjne, aby jak najlepiej przygotować załogę na nowy sposób funkcjonowania w tej przełomowej przestrzeni.
Nowe autobusy elektryczne dla Gdańska
Ponadto GAiT ogłasza też przetarg na dostawę pięciu autobusów typu midi z napędem elektrycznym. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.
Autobusy typu midi przeznaczone są przede wszystkim do obsługi linii o mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego oraz tras przebiegających przez wąskie ulice, osiedla i obszary o ograniczonej dostępności dla większych pojazdów. Nowe pojazdy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i rodziców z wózkami dziecięcymi. Zostaną wyposażone w platformy wjazdowe, przyciski opisane w alfabecie Braille`a, systemy bezpieczeństwa (m.in. kamery 360°, asystent martwego pola), defibrylatory AED, a także nowoczesne oświetlenie LED i ergonomiczne fotele.
Pojazdy mają mieć długość w przedziale od 8,5 m do 9,5 m. Minimalny przebieg pojazdu wynosić ma 250 km.
Zakup nowych autobusów zostanie sfinansowany z pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Zielona Transformacja Miast”, który korzysta ze środków Krajowego Planu Odbudowy.