Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
gdansk.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
W jednym z autobusów miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zainstalowano specjalną kamerę, która "pracuje" przy wsparciu sztucznej inteligencji. Rejestruje ona m.in. pojazdy, które bezprawnie poruszają się po buspasach lub korzystają z zatok autobusowych. Urządzenie testowane będzie przez osiem najbliższych tygodni. Autobus z nietypowym sprzętem kursuje na dwóch regularnych liniach: 112 i 186.

Nieuprawnieni chętnie korzystają z buspasów

Przestrzeganie przepisów w ruchu drogowym nie jest mocną stroną polskich kierowców. Chętnie, niestety, korzystają oni w godzinach szczytu z buspasów na gdańskich ulicach, które mają służyć przede wszystkim pojazdom komunikacji miejskiej. Dzięki nim autobusy mają punktualnie dowozić pasażerów w wyznaczone miejsca, i nie stać w korkach. Sytuacje, w których kierowcy przejeżdżają prywatnymi samochodami po buspasie, notorycznie obserwowane są m.in. na ul. Podwale Grodzkie, a także na Podwalu Przedmiejskim i na Trakcie św. Wojciecha. Kierowcy miejskich autobusów, a także ci, którzy zgodnie z prawem, stoją w zatorach drogowych, irytują się i... skarżą do Zarządu Transportu Miejskiego oraz Policji. Nierzadkim zjawiskiem są też samochody osobowe zatrzymujące się w zatokach autobusowych, uniemożliwiające autobusom podjazd blisko przystanku.

Kamery zniechęcą kierowców?

Autobus, w którym zamontowano specjalny rejestrator, będzie jeździł w najbliższych tygodniach wyłącznie na Wyspę Sobieszewską. Linia 112 kursuje na trasie pomiędzy Śródmieściem a Przegaliną, linia 186 - pomiędzy Śródmieściem a Górkami Wschodnimi. Codziennie korzystają więc z buspasów znajdujących się na Podwalu Przedmiejskim i Podwalu Grodzkim. 

Obraz rejestrowany w zamontowanym urządzeniu pozwoli "na identyfikację potencjalnych naruszeń przepisów związanych z poruszaniem się po buspasach i parkowaniem na przystankach autobusowych". Jako, że testowanie sprzętu dopiero się rozpoczęło, pierwsze dni przeznaczono na jego kalibrację - by jak najdokładniej pracował w kolejnych tygodniach.

 – Sam pilotaż osiem tygodni. Ma on na celu wskazać przyczyny zajętości buspasów i zatok autobusowych oraz ich wpływ na punktualność danych linii. Umowa została podpisana pomiędzy ZTM a firmą Hayden AI Technologies Inc. (ze Stanów Zjednoczonych - dop.red.). Policja nie uczestniczyła w montażu tego sprzętu, a dane z rejestratora będą zanonimizowane – informuje Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
 
O testach nowego sprzętu w gdańskiej komunikacji miejskiej poinformował na Facebooku Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.



Dwa miesiące testów, potem raport

Propozycja przetestowania nowego sprzętu wyszła od amerykańskiej firmy. Przygotowała ona bowiem produkt, który planuje w przyszłości wprowadzić na rynek. Miasto Gdańsk nie płaci za tę usługę. Po zakończeniu testów, do Urzędu Miejskiego trafi za to raport z ich przeprowadzenia. Co istotne, dane z zamontowanego w pojeździe miejskim rejestratora będą zanonimizowane. Nie zostaną przekazane Policji.

Po buspasach w Gdańsku, poza autobusami miejskimi i dalekobieżnymi, mogą też poruszać się służby ratunkowe, motocykliści i taksówkarze. Nieuprawnieni muszą liczyć się z kolei z mandatem w wysokości 100 złotych i 1 punktem karnym.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Jakub Rösler 20 listopada 2023

Gdańsk z ofertą na naprawy i utrzymanie tramwajów

Przestrzeń

Gdańsk dopłaci i zmodernizuje tramwaje 114Na

Przestrzeń

Gdańsk dopłaci i zmodernizuje tramwaje 114Na

Witold Urbanowicz 11 kwietnia 2023

Gdańsk z ofertą na modernizację tramwajów 114Na

Przestrzeń

Gdańsk z ofertą na modernizację tramwajów 114Na

Witold Urbanowicz 28 lutego 2023

GAiT z umową na obsługę Gdańska. W tle nowy tabor i zajezdnia na Ujeścisku

Prawo & Finanse

GAiT z umową na obsługę Gdańska. W tle nowy tabor i zajezdnia na Ujeścisku

Jędrzej Sieliwończyk / UM Gdańsk 03 stycznia 2023

Zobacz również:

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Jakub Rösler 20 listopada 2023

Gdańsk z ofertą na naprawy i utrzymanie tramwajów

Przestrzeń

Gdańsk dopłaci i zmodernizuje tramwaje 114Na

Przestrzeń

Gdańsk dopłaci i zmodernizuje tramwaje 114Na

Witold Urbanowicz 11 kwietnia 2023

Gdańsk z ofertą na modernizację tramwajów 114Na

Przestrzeń

Gdańsk z ofertą na modernizację tramwajów 114Na

Witold Urbanowicz 28 lutego 2023

GAiT z umową na obsługę Gdańska. W tle nowy tabor i zajezdnia na Ujeścisku

Prawo & Finanse

GAiT z umową na obsługę Gdańska. W tle nowy tabor i zajezdnia na Ujeścisku

Jędrzej Sieliwończyk / UM Gdańsk 03 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5