Inwestycja, która pozwoli, jeszcze w tym roku, wrócić autobusom na pętlę przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku ma wartość ponad 1,5 mln zł. Plac budowy już jest pod opieką wykonawcy, a planowany termin realizacji to koniec października br.
Pętla od nowa
Pętla przy ulicy Jana z Kolna przestałą funkcjonować w sierpniu 2013 roku. Potem w jej miejscu powstał wielopoziomowy parking, który miał zaspokoić potrzeby pobliskiego biurowca Tryton i pozwalał na zrezygnowanie z zużywanie jego kondygnacji na potrzeby parkingu. Okazuje się jednak, że pracownicy pobliskiego biurowca nie chcą płacić za miejsce postojowe na parkingu, który powstał w miejsce pętli, dlatego nie jest on oblegany.
Z kolei brak pętli sprawia, że kierowcy autobusów muszą korzystać z zaplecza socjalnego w kontenerze na prowizorycznie wykonanym placu postojowym przy ul. Giełguda.
Dlatego też miasto zdecydowało o odbudowie pętli przy ulicy Jana z Kolna. Będzie to jednak miejsce bez przystanku. Przystankami początkowymi i końcowymi pozostaną te w rejonie ul. Wały Piastowskie.
Najkorzystniejsza oferta
W przetargu na roboty budowlane wystartowało pięć firm: WPDR Gravel (1,580 mln zł), Skanska (1,627 mln zł), Eurovia Polska (1,759 mln zł), Konsorcjum Pol-Dróg Warszawa i Pol-Dróg Gdańsk (1,872 mln zł) oraz Firma Budowlano-Drogowa MTM (1,550 mln zł). Kryterium wyboru oferty stanowiła cena (90 %) i okres gwarancji (10 %). Ponieważ wszyscy oferenci zaproponowali maksymalny, pięcioletni okres gwarancji, wybór oparty został tylko o kryterium ceny. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni. Jej wartość wynosiła 1,550 mln zł.
– Umowa z wybranym wykonawcą została podpisana 13 maja. Przekazanie placu budowy odbędzie się w piątek, 20 maja. Planowany termin realizacji to koniec października br. – zapowiada Ewa Parafjanowicz-Potuczko z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki miasta odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia.
Dlaczego nie było można pozostawić obecnego placu postojowego przy ul. Giełguda i rozbudować tam zaplecze sanitarne dla kierowców? – Plac dla autobusów w tym miejscu był rozwiązaniem, które pozwoliło na likwidację postojów technicznych wzdłuż Traktu Konnego i polepszenia warunków socjalnych kierowców. Aby mógł tam funkcjonować na stałe, niezbędne byłoby przełożenie biegnącego przez cały plac ciepłociągu, co jest bardzo kosztowne. Nie mamy obecnie wiedzy dotyczącej dalszej przyszłości tego terenu – wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.