W środę 2 listopada odbyło się posiedzenie Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu, jaki prowadzi obecnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku na obsługę komunikacyjną miasta. Trzech przewoźników złożyło skargę na zapisy w specyfikacji przetargowej, które ich zdaniem były niezgodne z prawem. Do przetargu mógł stanąć przewoźnik, który we flocie posiada już 35 sztuk fabrycznie nowych autobusów i był w stanie w ciągu 2-3 miesięcy wyjechać na ulice. Zanim doszło do rozprawy, ZTM w Gdańsku przyznał rację odwołującym.
Rozpisany właśnie przetarg przez ZTM w Gdańsku dotyczy przewozów realizowanych przez okres ośmiu lat od momentu podpisania umowy. Szacowany jest on na 2 744 100 wozokilometrów rocznie, co w sumie daje prawie 22 mln wozokilometrów przez osiem lat. To pakiet podstawowy, bo zamawiający zastrzega sobie prawo poszerzenia go o pakiet opcjonalny w postaci 400 tys. wozokilometrów rocznie, czyli w sumie całość może zostać powiększona do ponad 25 mln wozokilometrów przez osiem lat.
Początkowo zamawiający wymagał od wykonawcy posiadania w chwili wzięcia udziału w przetargu 35 pojazdów, w tym 20 autobusów przegubowych, 14 standardowych autobusów 12-metrowych, a także jednego autobusu klasy MIDI. Te liczby oznaczają minimum pojazdów w ruchu (w tym rezerwy). Zamawiający zaznacza również, że pojazdy mają być fabrycznie nowe oraz ich rok produkcji nie może być starszy niż 2016 r. W ogłoszeniu przetargu znalazł się też interesujący zapis, że „w przypadku zgody Wykonawcy, liczba ta może ulec zwiększeniu bez dodatkowego wynagrodzenia dla Wykonawcy”.
Gotowość w 10 dni
Co więcej, okres rozpoczęcia świadczenia usług miałby się rozpocząć z dniem 1 stycznia 2017 roku. Oznacza to w konsekwencji, że potencjalni przewoźnicy, którzy nie posiadają na stanie wolnego taboru w wymaganej przez zamawiającego liczbie, są wykluczeni z przetargu. Nierealne byłoby wyprodukowanie w okresie od 21 grudnia 2016 r., kiedy mogłaby zostać podpisana umowy, do 1 stycznia 2017 r. takiej liczby nowych autobusów. Co więcej, zamawiający nawet określa dokładną kolorystykę pojazdów, które mają rozpocząć kursowanie po mieście od nowego roku.
Zapisy zawarte w specyfikacji zamówienia zaskarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej trzech przewoźników Meteor z Jaworzna, Arriva z Torunia oraz Michalczewski z Radomia. Wszystkie podmioty wskazują na niezgodność specyfikacji przetargowej z przepisami polskiego prawa i rażące ich naruszenie. Ponadto podnoszą, że przetarg daje możliwości wzięcia w nim udziału tylko podmiotom, które dotychczas realizowały podobne kontrakty dla ZTM w Gdańsku,
Teoretyczny czas na przygotowanie, w praktyce niepraktyczny
Warto wspomnieć, że ZTM w Gdańsku wprowadził także sześciomiesięczny okres przejściowy, w którym mogłyby jeździć pojazdy inne niż docelowe. Jednak, jak się okazuje, zostały nawet określone ich dokładne parametry, które podano w oddzielnym załączniku. Pojazdy takie nie mogłyby być starsze niż z 2004 roku. Dodatkowo ich kolorystyka musi być zgodna z obowiązującymi barwami zamawiającego. Odwołujący zwracają w tym przypadku uwagę na okres 6 dni roboczych pomiędzy dniami świątecznymi, kiedy zamawiający daje możliwość przemalowania pojazdów. Co więcej, odwołujący się wskazują, że zamawiający zastosował nawet bardziej restrykcyjne i szczegółowe zapisy techniczne niż w przypadku pojazdów, które docelowo będą realizować kontrakt.
2 listopada zaplanowano pierwsze posiedzenie KIO w tej sprawie. – Postępowanie odwoławcze zakończyło się jednak na etapie posiedzenia – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk, wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej. Jak dodaje, ZTM w Gdańsku przyznał do braku zgodności przetargu do przepisów prawa i zgodził się z zarzutami odwołujących.
– W związku z uwzględnieniem przez zamawiającego zarzutów odwołania Izba wyda postanowienie o umorzeniu postępowań odwoławczych – mówi Grabarczyk. Widać już pierwsze efekty odwołań przewoźników. Zamawiający dokonał korekty SIWZ-u. Zmieniono w nim zapis, w którym mówi się o rozpoczęciu świadczenia usług 8 miesięcy po podpisaniu umowy (a nie od 1 stycznia 2017 r.). Kontrakt będzie wiążący przez 8 lat od dnia rozpoczęcia przewozów pasażerskich.
Zmieniono także wymogi, w których usunięto zapis posiadania przez oferenta 35 pojazdów wymaganych przez zamawiającego. Teraz stanowi to opis przedmiotu zamówienia, a nie warunek udziału w postępowaniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.