W sobotę 31 sierpnia zamknięta została pętla autobusowa "Jana z Kolna" w centrum Gdańska (obok przystanku SKM Stocznia). Jej likwidacja, mająca związek z budową nowego kompleksu biurowego i parkingu, oznacza zmianę tras kilkunastu linii autobusowych.
Część z nich będzie kursować tylko do dworca Gdańsk Gł., gdzie będzie znajdować się ich przystanek końcowy i początkowy. Dla części nowym końcowym przystankiem będą "Wały Piastowskie" (przystanek zlokalizowany koło biurowca zwanego popularnie "Zieleniakiem"), dla jeszcze innych wytyczony został nowy przystanek końcowy "Stare Miasto", w rejonie ul. Łagiewniki (niedaleko hotelu "Heweliusz"). Nowy schemat kursowania autobusów w rejonie dworca Gdańsk Gł. można znaleźć
tutaj.
Żaden z nowych końcowych przystanków nie jest jednak klasyczną pętlą (placem postojowym) - w każdym przypadku zawracanie autobusów odbywa się w układzie ulicznym. Podobna sytuacja ma miejsce od 2011 r. w przypadku innej dawnej pętli zlokalizowanej w centrum Gdańska - "Wałowa". Jej likwidacja była z kolei związana z budową Muzeum II Wojny Światowej. Autobusy dalej dojeżdżają w rejon dawnej pętli "Wałowa", ale zawracają na małym placu, który udało się wygospodarować przy siedzibie PGNiG.
Wszystko to spowodowało poważne problemy z organizacją przystanków końcowych/początkowych dla autobusów ZTM Gdańsk. Do tego stopnia poważnych, że od soboty 31 sierpnia wyłączono z użytkowania jedną z zatok autobusowych w rejonie dworca Gdańsk Gł., która pełni teraz rolę miejsca postojowego dla autobusów wyrównawczych.
Dodatkowo w niedługim czasie konieczna będzie likwidacja kolejnej pętli w centrum Gdańska - Targ Sienny, co z kolei ma związek z budową centrum usługowo-handlowego Forum Radunia. Rozwiązaniem tych wszystkich problemów ma być budowa nowej pętli autobusowej na Placu Zebrań Ludowych (na wysokości pętli "Jana z Kolna", po drugiej stronie torów kolejowych), która przejmie rolę wszystkich likwidowanych pętli. Jej budowa powinna rozpocząć się w 2014 r.