Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych na walkę z białymi planami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2019
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych na walkę z białymi planami
fot. Raf24~commonswiki, lic. CC-BY-SA 4.0 International
Odpowiedzią na problemy wykluczenia transportowego i białych plam komunikacyjnych ma być Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Środki, według założeń, mają być rozdzielane na poszczególne województwa. Założono dopłaty w wysokości do 0,80 zł do jednego wozokilometra, przy czym – zgodnie z deklaracją Rządu – w pierwszym okresie mają one być wyższe i wynieść do 1,00 zł.

Na stronach rządowych pojawiła się zapowiedź projektu ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Jak wskazuje ustawodawca, od czasu wejścia w życie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym samorządy generalnie nie podjęły się jego organizowania, a jako przyczynę wskazywały brak środków. Kolejne projekty zmian w ustawie (ostatnio prezentowany był dziesiąty) tego problemu nie rozwiązywały. Biorąc pod uwagę fakt, że komercyjni przewoźnicy obsługują tylko najbardziej rentowne trasy, powstało sporo białych transportowych.

Nowa ustawa o Funduszu ma stworzyć warunki i zasady finansowania przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Odpowiedzią na problem wykluczenia transportowego ma być Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, który będzie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego. Jak wyjaśnia ustawodawca, środki Funduszu będą przeznaczone na dofinansowanie zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej.

Jak będzie działał Fundusz? Minister, w oparciu o odpowiednie rozporządzenie, będzie co roku dokonywał podziału środków zgromadzonych na rachunku bankowym Funduszu. Następnie wojewoda będzie zamieszczał informacje o maksymalnej kwocie dopłaty do jednego wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przewidzianej dla danego województwa. Jak informuje ustawodawca, „kwota dofinansowania będzie wynikała z podziału środków zaplanowanych na dofinansowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w danym województwie przez liczbę wozokilometrów określonych w planie transportowym danego województwa”, a środki zostaną przekazane po podpisaniu umowy pomiędzy wojewodą a organizatorem. O przyznaniu środków będzie decydować kolejność wpłynięcia wniosków.

Zakłada się, że dopłata zostanie ustalona w kwocie nie wyższej niż 80 gr do jednego wozokilometra (choć dzisiaj minister Andrzej Adamczyk zadeklarował, że kwota ta wyniesie 1 zł – okazuje się jednak, z informacji przekazanych przez Kancelarię Premiera, że wyższa kwota będzie dostępna „w okresie początkowym”). Organizator będzie musiał finansować część usługi ze środków własnych na poziomie co najmniej 30% (minister wskazał możliwość obniżenia tego progu w toku konsultacji). Jak podaje ustawodawca, maksymalny limit wydatków budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu wynosić będzie 0,8 mld zł. Dodatkowo zaproponowano wydatki z budżetu państwa na dofinansowanie zadań wynikających z ustawy dla wojewodów i ministra właściwego do spraw transportu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

BIK: Długi przewoźników pogłębiają problem wykluczenia transportowego

Prawo & Finanse

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Komunikacja

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Kasper Fiszer 14 października 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

BIK: Długi przewoźników pogłębiają problem wykluczenia transportowego

Prawo & Finanse

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Komunikacja

Biłgoraj: Lokalna komunikacja głównie dla uczniów

Kasper Fiszer 14 października 2022

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5