Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Fundusz Autobusowy. Rusza nabór wniosków na 2020 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-11-13 15:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Fundusz Autobusowy. Rusza nabór wniosków na 2020 r.
fot. Michał Szymajda
– Czasami, na nowych liniach, wpływy ze sprzedaży biletów są tak duże, że linia okazuje się dochodowa. To pokazuje jak bardzo były tam potrzebne – wskazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Od dziś samorządy mogą składać wnioski o dopłaty z Funduszu Autobusowego na rok 2020. Tym razem do podziału jest 800 mln zł.

Na konferencji w ministerstwie infrastruktury, na którą przyszła garstka dziennikarzy, choć dotyczyła rozdziału 800 mln zł, pokrótce przedstawił efekty działania Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w mijającym roku i ogłosił harmonogram naboru wniosków na przyszły rok. Fundusz, to jeden z elementów tegorocznego, przedwyborczego pakietu obietnic rządu. W teorii mają być z niego dofinansowane (maksymalnie 1 zł do wozokilometra) linie autobusowe, których do tej pory w rejonach objętych wykluczeniem transportowym nie było.

Weber pokrótce wyliczył, że w tym roku złożono 294 wnioski, dzięki którym zorganizowano 1,5 tys. linii autobusowych w 943 gminach. Dodał, że w gminach, w których uruchomiono linie mieszka 13,67 mln ludzi, ale bardziej konkretnych danych – jakie linie, o jakiej częstotliwości, ile osób może z nich korzystać – zabrakło.

– Wszystkie linie autobusowe, które powstały są nowymi liniami według definicji zawartej w ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych – odpowiedział minister Weber na pytanie ile ze wspomnianych linii to autobusy, które wcześniej w ogóle nie jeździły, a ile to istniejące wcześniej linie, którym dodano przystanki lub je wydłużono. Według instrukcji ministerstwa takie linie też traktowane są jako „nowe” i podlegają dofinansowaniu. Formalnie dofinansowanie przysługuje na linię całkowicie nową, lub zlikwidowaną co najmniej 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy.

Warto przypomnieć, że w tym roku do rozdziału było 300 mln zł (fundusz zaczął działać latem, w kolejnych latach do podziału ma być 800 mln zł rocznie). Z tej sumy rozdysponowano zaledwie… ok. 17 mln zł. Z jednej strony na samorządy składające wnioski nałożono szereg wymogów formalnych, w tym wkład własny, a na wymyślenie nowych linii dano im dwa tygodnie, bo walkę z wykluczeniem transportowym PiS potraktował jak element kampanii wyborczej. Z drugiej strony samorządy okazały się w większości nieprzygotowane budżetowo i kompetencyjnie do aplikowania po wnioski. Z trzeciej wreszcie polskie prawo w praktyce nie egzekwuje od samorządów obowiązku organizacji transportu, a 2/3 gmin w ogóle nie widzi sensu organizowania u siebie komunikacji publicznej.

W przyszłym roku ma być lepiej, jak wskazuje wiceminister Weber również dlatego, że samorządy mogą przygotować budżety pod kątem aplikowania o środki. Wójtowie i starostowie często właśnie konieczność wyłożenia wkładu własnego w środku roku budżetowego wskazywali jako powód braku zainteresowania funduszem.

– Nie chcę się bawić we wróżkę – odparł pytany, jakiego spodziewa się odzewu w otwartym dziś naborze. – Ale mamy przykłady, że niektóre linie, po ich uruchomieniu przynoszą takie wpływy z biletów, że są dochodowe. To pokazuje, jak były potrzebne w tych gminach. Siłą rzeczy taka dochodowa linia już nie potrzebuje dofinansowania. Z funduszu korzystają tylko te linie, które są deficytowe – tłumaczył.

 
fot. Ministerstwo Infrastruktury

W 2020 r., podobnie jak w obecnym, pulę środków rozdzielono uwzględniając przede wszystkim wielkość i zaludnienie województwa, ale jednocześnie część środków automatyczne zarezerwowano dla pięciu najbiedniejszych. W efekcie najwięcej pieniędzy do rozdziału mają województwa mazowieckie (68,2 mln zł) i lubelskie (66,4 mln zł). Na drugim końcu listy znalazły się województwa lubuskie (36,6 mln zł) i opolskie (31 mln zł).

Od dziś do 29 listopada samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie linii. Potem (2–13 grudnia) urzędy wojewódzkie będą rozstrzygały o dofinansowaniu, a w dniach 16–20 grudnia będą ogłaszały wyniki. Na ostatni tydzień roku (23–30 grudnia) przewidziano podpisywanie umów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Roman Czubiński 11 listopada 2019

Fundusz Autobusowy po drugim naborze. Ok. 1 mln z 280 mln zł

Prawo & Finanse

Fundusz Autobusowy po drugim naborze. Ok. 1 mln z 280 mln zł

Jakub Dybalski 05 listopada 2019

Klatka: Fundusz autobusowy a wykluczenie transportowe. Czy będą efekty?

Prawo & Finanse

Klatka: Fundusz autobusowy a wykluczenie transportowe. Czy będą efekty?

Magdalena Romanowska 18 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5