Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Frankowicz: Kraków Główny to prawdziwy węzeł przesiadkowy

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-06-20 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Frankowicz: Kraków Główny to prawdziwy węzeł przesiadkowy
Kraków GłównyFot. Kasper Fiszer
Niemal ukończone jest już centrum komunikacyjne Krakowa – zauważył architekt dworca Kraków Główny Ryszard Frankowicz. W jego opinii udało się stworzyć funkcjonalny węzeł przesiadkowy, który jest jedynym tego typu obiektem w kraju. Architekt podkreślał, że prace budowlane prowadzono przy czynnym ruchu kolejowym, co zmniejszyło skalę utrudnień.

– Kraków ma jedyny w Polsce prawdziwy punkt przesiadkowy – ocenił podczas niedawnej konferencji prasowej Ryszard Frankowicz, architekt dworca Kraków Główny. Podkreślił on, że aby stworzyć dobre centrum komunikacyjne, przebudowano znaczny obszar miasta zajęty wcześniej w całości przez stację kolejową. – Na tym terenie była m.in. wagonownia – opisywał prelegent.

Największa od pół wieku inwestycja komunikacyjna w Krakowie

Wskazywał on, że prace objęły budowę pięcioperonowej, całkowicie przelotowej stacji kolejowej, nowego ronda Mogilskiego, dróg kołowych pozwalających także wyjechać poza miasto (np. w kierunku Warszawy) i linii szybkiego tramwaju z dwoma przystankami na wspomnianym obszarze. – Sprawia to, że mówimy o największej inwestycji infrastrukturalnej w Krakowie od lat 60. zeszłego stulecia – stwierdził architekt. Uzupełnieniem centrum komunikacyjnego ma być aktualnie prowadzona inwestycja obejmująca dobudowę drugiej pary torów kolejowych na odcinku do Krakowa-Płaszowa. Ryszard Frankowicz zauważył, że podobne działania projektowano już w 1968 r.

Dodał on, że prace dotyczące różnych elementów węzła komunikacyjnego Kraków Główny prowadzone były na różnych poziomach równocześnie. Największe trudności podczas realizacji robót miały jego zdaniem wynikać z konieczności zachowania ruchu. – Podczas przebudowy cały czas musiało być czynnych siedem krawędzi peronowych – stwierdził.

Wygodna przesiadka z szybkiego tramwaju do pociągu na lotnisko

Dworzec zaprojektowany jest w opinii architekta tak, by możliwie łatwe były przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu. Wskazywał on np. na łatwe wyjście z poziomu podziemnego przystanku szybkiego tramwaju na pierwszy peron dworca kolejowego. – Miał on być przeznaczony dla pociągów jadących na lotnisko i regionalnych. Podejrzewam, że w końcu PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie tak zorganizują ruch – stwierdził prelegent.

Jedynym niezrealizowanym elementem węzła – poza zmianami dotyczącymi dworca autobusowego – jest obecnie nadbudowa nad centralną płytą dworca z dwiema kondygnacjami parkingowymi. – Czekamy na bogatego inwestora – stwierdził Ryszard Frankowicz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo

Komunikacja

Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo

Łukasz Malinowski 20 czerwca 2018

Siemens dostarcza pierwszy pociąg metra dla Bangkoku

Komunikacja

Siemens dostarcza pierwszy pociąg metra dla Bangkoku

Redakcja 19 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS