Francuzi przystępują do testów polegających na wykorzystaniu tramwajów w przewozie porannej i popołudniowej poczty. W projekt zaangażowały się cztery podmioty – miasto Strasburg, przewoźnik CTS, producent tramwajów Alstom oraz francuska poczta La Poste. Jeżeli pilotażowa usługa przyniesie korzyści, poczta zamierza wykorzystać tramwaje także w innych miastach.
Testy mają potrwać od 16 września do 26 października tego roku. Paczki są przewożone linią B od poniedziałku do soboty. Załadunek następuje na przystanku Hoenheim Gare w Strasburgu o godzinie 9:00, czyli już poza godzinami szczytu. Następnie przesyłki pokonują trasę w towarzystwie pracownika poczty do przystanku Broglie w centrum miasta. Tam następuje ich rozładunek. Następnie paczki są przenoszone przez kolejnego pracownika na rower towarowy i rozwożone po mieście. Francuska poczta informuje, że w ten sposób może przetransportować ok. stu paczek. Cała procedura jest powtarzana po południu, czyli kolejny przewóz paczek następuje z przystanku Hoenheim o godz. 14:00.
– Podczas godzin, gdy ruch pasażerski maleje, tramwaj służy do dostarczania przesyłek. Pierwszy raz we Francji – napisała Jeanne Barseghian, burmistrzyni Strasburga. – To czyste i pomysłowe rozwiązanie logistyczne będzie eksperymentowane przez sześć tygodni na linii B między Hoenheim a stacją Broglie w ścisłym centrum. Pilotaż jest możliwy dzięki wspólnej pracy miasta, La Poste, Alstomu i przewoźnika CTS – dodała.
– Być może spotkaliście je już pocztę w tramwaju. Od połowy września La Poste przewozi paczki linią B. Operacja nie jest prosta, jednak „to rozwiązanie już istnieje chociażby w liniach lotniczych, gdzie występuje łączenie transportu pasażerów i paczek – podkreśla Bruno Gutierres, dyrektor ds. innowacji Alstomie.
Tramwaje w Strasburgu wykorzystywane są do realizowania usługi pocztowej Colissimo, czyli przesyłek o mniejszych rozmiarach, jak np. książki. Testy mają pokazać, czy taki sposób przewozu przesyłek mógłby ułatwić transport i dystrybucję ich po mieście. Przewóz poczty odbywa się w przedniej części tramwaju, gdzie pierwsze drzwi wykorzystywane są wyłącznie do załadunku i rozładunku wszystkich przesyłek. Załoga ma na całą operację wprowadzenia i wyprowadzenia transporterów jedynie 30 sekund.
– Taki łańcuch logistyczny pomaga zmniejszyć ruch pojazdów dostawczych obsługujących centrum miasta. Ograniczenie transportu towarowego to element, nad którym należy pracować na rzecz większej płynności ruchu i lepszej jakości powietrza – ocenia Anne-Marie Jean, wiceprezes Eurométropole odpowiedzialna za zrównoważoną gospodarkę i transformację ekologiczną firm.
Celem pilotażu jest sprawdzenie, czy przesyłki mogą być przewożone razem z pasażerami, bez uszczerbku dla komfortu ich podróży. Na czas transportu poczty oszacowano, że o 12 miejsc kurczy się pojemność tramwaju. Wykorzystanie tramwajów pozwoliłoby francuskiej poczcie wyeliminować część samochodów dostawczych z centrum miasta. Przewóz towarów po mieście, jak zaznaczają miejscy urzędnicy, stanowi ok. 20 proc. całkowitego ruchu w Strasburgu. Samochody ciężarowe wykorzystują 30 proc. przepustowości dróg i odpowiadają za większy udział w spalaniu paliw, gdyż generują aż 50 proc. zużycia.
Alstom planuje uruchomienie cyfrowej platformy umożliwiającej koordynację przesyłek w czasie rzeczywistym, tak aby zarządzać pocztą i dostosowywać jej transport do szczytów pasażerskich. Ma to pomóc w ewentualnych zmianach godzin przewożenia poczty np. o kilka minut.
Jeśli eksperyment się powiedzie, poczta planuje ekspansję pomysłu na 18 innych francuskich miast.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.