Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kryzys niemieckiego producenta tramwajów Heiterblick pogłębia się
fot. Heiterblick
Heiterblick to lipski producent tramwajów w charakterze zbliżony do polskiego Modertansu. Mimo, że firma posiada pełny portfel zamówień, to musiała ogłosić upadłość. Teraz kryzys u niemieckiego producenta pogłębia się, do tego stopnia, że Alstom zapowiedział wstrzymanie dostaw komponentów niezbędnych do budowy tramwajów. Miasta nie są dzisiaj pewne, czy otrzymają zamówione tramwaje.

W kwietniu informowaliśmy, że znajdująca się w Lipsku produkująca tramwaje – Heiterblick – złożyła w Sądzie Rejonowym wniosek o upadłość. Powołany został dyrektor zarządzający masą upadłościową, który pod nadzorem ekspertów ds. restrukturyzacji, dokonać ma reorganizacji w firmie i uczynić ją rentowną w perspektywie długoterminowej. Federalna Agencja Pracy miała pokrywać wynagrodzenia i pensje 250 pracowników firmy przez trzy miesiące. Przedstawiciele firmy Heiterblick podkreślali, że działalność zakładu miała być kontynuowana w pełni i bez zmian podczas procesu reorganizacji.

Informacje o tym, że firma podpisała szereg umów będących w fazie realizacji, miały zadbać uspokajająco na dalszy rozwój formy. Niestety, zamówienia te miały drugie dno, gdyż podpisane umowy zaczynały dostarczać straty, co oznaczało, że kontynuacja produkcji tramwajów po pierwotnie zakontraktowanych cenach prowadziła do pogłębienia się kryzysu producenta Heiterblick. W Niemczech nie ma przepisów regulujących możliwość waloryzowania cen w kontrakcie, przez co zamawiający nalegają na przestrzeganie zakontraktowanych cen. Heiterblick stara się zatem znaleźć oszczędności po swojej stronie, aby wywiązać się ze swoich pierwotnych zobowiązań.

Wykruszają się partnerzy

Sąd oficjalnie zatwierdził proponowany plan restrukturyzacji 4 lipca 2025 roku. Firma stara się teraz obniżyć koszty, negocjować z urzędem pracy tymczasowe skrócenie czasu pracy i szukać potencjalnych inwestorów, którzy pomogą jej stanąć na nogi. Jednak pojawiają się również negatywne informacje. Własne zakłady produkcyjne Heiterblick są stosunkowo niewielkie, w związku z czym firma koncentruje się głównie na montażu końcowym pojazdów. Oznaczało to konieczność korzystania z usług partnerów, którzy dostarczali ramy nadwozia. Jednym z takich partnerów był np. Solaris.

W przypadku najważniejszego zamówienia HeiterBlick, obejmującego dostawę do 187 tramwajów dla trzech niemieckich miast (Lipska, Zwickau i Görlitz), firma polegała głównie na Alstomie i jego zakładzie w Görlitz. W marcu 2023 roku obie firmy podpisały umowę, na podstawie której miało powstać pierwszych 25 tramwajów. Jednak 17 lipca 2025 roku Alstom ogłosił wstrzymanie produkcji i dostaw kolejnych konstrukcji z powodu. – Produkcja nadwozi została wstrzymana, ponieważ Heiterblick nie wywiązuje się z kluczowych postanowień umownych” – ogłosił Alstom Görlitz. Stawia to pod znakiem zapytania olbrzymie zamówienie tramwajowe dla trzech saksońskich miast.

Duża niepewność zamawiających

Firma Heiterblick dostarczyła tramwaje już m.in. do Halberstadt, Hanoweru i Bielefeld. Obecnie portfel zamówień również jest pełny. Firma ma podpisane kontrakty choćby z Dortmundem na dostawy 24 pojazdów z opcją na 8 kolejnych, z Würzburgiem na 18 pojazdów z opcją na 9, a także z Görlitz (8 tramwajów z opcją na 1 wodorowy), Zwickau (6 tramwajów z opcją na 12) oraz Lipskiem (25 tramwajów z opcją na kolejnych 130 tramwajów).

W Görlitz, pierwszym z trzech saksońskich miast, które podpisały dużą umowę ramową z Heiterblick, otwarcie zapowiedziano konieczność rozpisania nowego przetargu, ponieważ władze nie mają pewności, że sytuacja Heiterblick się ustabilizuje na tyle, by wznowiono realizację kontraktu. Z kolei Lipsk i Zwickau są bardziej powściągliwe, podobnie jak Würzburg, do którego dostarczono dotychczas tylko dwa z 18 zamówionych tramwajów.

Całej sytuacji nie polepszy zapewne również fakt, że Dortmunder Stadtwerke zapowiedział wstrzymanie projektu modernizacji pojazdów B80C. HeiterBlick wygrał ten kontrakt wspólnie z Kiepe w 2018 roku. Zamówienie miało obejmować dostawę 35 nowych pojazdów (B80D) oraz modernizację starszej floty liczącej 64 pojazdy. Zmodernizowane pojazdy miały być bardzo podobne do wyprodukowanych nowych. Projekt miał trwać do 2031 roku. Pierwszy z pojazdów po modernizacji został już nawet zaprezentowany w lipcu 2024 roku. Prace nad pozostałymi rozpoczęły się, ale na początku lipca 2025 roku Dortmunder Stadtwerke ogłosiło, że wstrzymuje program – podobnie jak Alstom – ze względu na sytuację, w jakiej znajduje się jeden z głównych dostawców.

Firma ze 100-letnią historią

Firma Heiterblick GmbH jest producentem i dostawcą lekkich pojazdów szynowych i tramwajów, które są projektowane pod indywidualne wymagania przedsiębiorstw transportowych. Została założona ponad 100 lat temu w dzielnicy Lipska o tej samej nazwie, co główny warsztat przedsiębiorstwa – Messestadt. Od 2004 r. firma jest spółką zależną w całości należącą do Leipziger Verkehrsbetriebe jako Leoliner Fahrzeug-Bau Leipzig i zatrudnia około 250 osób.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przestrzeń

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2025

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Komunikacja

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2025

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Komunikacja

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2025

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Niemiecki producent tramwajów Heiterblick ogłasza upadłość

Komunikacja

Zobacz również:

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przestrzeń

Włochy: Do Brescii wrócą tramwaje

Przemysław Farsewicz 28 czerwca 2025

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Komunikacja

Strasburg z pierwszym nowym tramwajem od Alstomu

Przemysław Farsewicz 22 czerwca 2025

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Komunikacja

Bukareszt buduje metro do lotniska Otopeni

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2025

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Niemiecki producent tramwajów Heiterblick ogłasza upadłość

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij