Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych otwarte

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych otwarte
fot. RK
– Nie da się powiedzieć, że najlepsze jest metro lub tramwaj. Dlatego najlepiej przeprowadzić merytoryczną analizę wykorzystując dzisiejsze możliwości obliczeniowe sprzętu – mówił dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej podczas otwarcia Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych w Bydgoszczy.

W Bydgoszczy rozpoczęło się Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych – konferencja towarzysząca Kongresowi Transportu Publicznego, które odbędzie się jutro w tym samym mieście. Forum jest corocznym, największym spotkaniem konferencyjnym poświęconym tematyce przedsięwzięć związanych z transportem tramwajowym i trolejbusowym, realizowanych w polskich miastach.

Zakres tematyczny konferencji podejmuje znaczenie tramwajów i trolejbusów dla rozwoju ośrodków miejskich oraz ich rolę w nowoczesnych systemach transportowych w aglomeracjach, w kontekście kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej i szans z nią związanych.

Forum zainaugurował dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej. Wystąpienie pt. „Tramwaje, Trolejbusy i inne środki transportu” wprowadziło gości w tematykę wyboru środka transportu do obsługi danego obszaru miasta. – Wskaźniki, którymi się posługujemy – prędkość komunikacyjna, dostępność, nie są tak ważne, jak ten jeden – pasażer. To on jest najważniejszy w transporcie publicznym – podkreślił na wstępie dr Bauer.

W swojej pracy naukowej dr Bauer badał czynniki atrakcyjności transportu publicznego. Według jego wniosków, kluczowe jest: zwiększenie prędkości podróży, zapewnienie wysokiej niezawodności, poprawa warunków podróży, atrakcyjny system połączeń, oraz polityka taryfowa. Bauer zaznaczył, że kwestia istotności komfortu nie zawsze ma tak duże znaczenie, jak pozostałe czynniki – według badań wykonanych w Kielcach, aż 20 proc. pasażerów zgodziło się na niski komfort podróżowania w zamian za atrakcyjne taryfy przewozowe. – Bardzo nas to zaskoczyło – przyznał dr Bauer.

Zaletą tramwaju to wysoki poziom akceptacji społecznej dla wydzielania torowisk, co jest jednym z elementów wpływających na drugą zaletę – wysoką zdolność przewozową. Pozostałe zalety to: wysoka trwałość taboru, niski poziom zużycia energii i wysoki poziom bezpieczeństwa. Wadami w odniesieniu do autobusów są: wysoki koszt infrastruktury i niska odporność na skutki awarii.

Powrót do trolejbusów

W przypadku trolejbusu dużą zaletą są najlepsze ze wszystkich środków transportu osiągi w zakresie przyspieszania i hamowania, a także zdolności pokonywania wzniesień. Relatywnie do tramwaju niskie są koszty infrastruktury i taboru przy podobnych zaletach odniesionych do zrównoważonego rozwoju – niskoemisyjności i możliwości rekuperacji. W ostatnich latach dodatkowe zasilanie pokładowe pozwala ominąć uszkodzoną sieć trakcyjną lub dojechać w miejsca, gdzie jeszcze nie ma sieci trakcyjnej.

Ciekawą wadą trolejbusów jest niższa akceptacja społeczna dla wydzielania pasów autobusowo-trolejbusowych. Dodatkowo nie ma możliwości całkowitego wydzielenia infrastruktury co powoduje, że kierowcy samochodów osobowych często wjeżdżają na torowiska i blokują przejazd pojazdów komunikacji publicznej. Doktor Politechniki Krakowskiej podkreślił, że trolejbusy powinny się sprawdzić przede wszystkim w miastach o dużym zróżnicowaniu wysokości terenu.

Dr Bauer skomentował znane wskaźniki dotyczące przepustowości poszczególnych systemów komunikacji zbiorowej, wśród których najwyższą mają kolej miejska i metro. – W zasadzie pokazuje to jednak nasze pobożne życzenia. W praktyce jesteśmy w stanie osiągać te zdolności przewozowe ale tylko na niektórych odcinkach – stwierdził. Podał przykład Krakowa, w którym prędkość przewozowa istotnie ogranicza przepustowość. Na przykład wzdłuż I Obwodnicy średnia prędkość tramwaju wynosi tylko 10 km/h.  – Niektóre odcinki udaje się szybciej przejść pieszo – podkreślił.

Konieczne jest dalsze wydzielanie torowisk

– Nie da się powiedzieć, że najlepsze jest metro lub tramwaj. Ta decyzja jest silnie zindywidualizowana. Nie jest również dobre bazowanie na dobrych i złych wzorcach, ponieważ zawsze można podać przykład rozwiązania, które się nie sprawdziło. Dlatego najlepiej przeprowadzić merytoryczną analizę. Przy dzisiejszych możliwościach obliczeniowych sprzętu, można bez problemów zawrzeć w niej wszystkie najważniejsze czynniki – podkreślił dr Bauer.

Badania dr Bauera wskazały również na konieczność wydłużania odcinków pomiędzy przystankami tramwajowymi dla osiągnięcia wyższej prędkości komunikacyjnej i poprawienia funkcjonowania całego systemu. Równie istotne jest wprowadzanie priorytetu w sygnalizacji dla tramwajów – jest on istotnie widoczny w czasach przejazdu tam, gdzie występuje, choć kluczowe jest wydzielanie torowisk tramwajowych w ogóle. Przy niewydzielonych torowiskach nie ma korelacji pomiędzy średnim czasem przejazdu a odległością pomiędzy przystankami.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5