Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Fiserv Polska S.A.: Nasze rozwiązania płatnicze zwiększają atrakcyjność komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Autor:

informacja prasowa Fiserv Polska

Data publikacji:
2021-10-26 12:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa Fiserv Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Fiserv Polska S.A.: Nasze rozwiązania płatnicze zwiększają atrakcyjność komunikacji miejskiej
fot. Fiserv PolskaElżbieta Burliga, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska S.A.
Wdrażanie nowych modeli płatności za bilety, opartych o rozliczenia bezgotówkowe, przynosi wiele korzyści zarówno organizatorom transportu, jak i pasażerom. Wiele samorządów odchodzi od biletu drukowanego i wykorzystuje kartę płatniczą do potwierdzenia opłacenia przejazdu lub decyduje się na wprowadzenie taryfy przystankowej, jako tej najbardziej wyczekiwanej przez pasażerów. A pomaga im w tym Fiserv Polska S.A., jeden z największych w Polsce agentów rozliczeniowych kart płatniczych, który integruje swoje rozwiązania płatnicze z dostawcami usług transportowych i urządzeń dla tego sektora. O tym, jak ta integracja przebiega i jakie korzyści z nowych rozwiązań odnoszą pasażerowie i miasta, mówi Elżbieta Burliga, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska S.A., właściciela marki Polcard (dalej Polcard).

Jakie znaczenie ma dla Polcard branża publicznego transportu zbiorowego?

Współpraca z sektorem usług publicznych to jeden z naszych priorytetów. Publiczny transport zbiorowy jest ważną częścią tej sfery. Ostatnich kilka lat było okresem intensywnego rozwoju w tym zakresie. Płatności zbliżeniowe bardzo zyskały w tym czasie na popularności – zarówno jeśli chodzi o klientów końcowych, czyli pasażerów, jak i o dostawców usług. Zaczęły powstawać nowe rozwiązania software i hardware. W ostatnich czterech latach przeprowadziliśmy z myślą o tym duże zmiany w naszych usługach i produktach. Integrujemy się z dostawcami kasowników, biletomatów i innych tego rodzaju urządzeń dla sektora. Chcemy wspólnie z partnerami tworzyć spójny łańcuch dostaw dla samorządów i operatorów transportowych.

Na czym polega współpraca Polcard z przedstawicielami branży transportu publicznego?


Ma ona charakter wielopłaszczyznowy. W takich postępowaniach bierze udział wiele podmiotów. W zależności od poziomu skomplikowania przetargu współpracujemy nie tylko z miastem, ale także z operatorami transportowymi, którzy organizują usługi w jego imieniu. Aby sprostać oczekiwaniom integrujemy nasze rozwiązania płatnicze z producentami urządzeń, często już na etapie produkcji kasowników czy też biletomatów. Dostarczamy aplikację płatniczą, a w efekcie końcowym rozliczamy płatności za bilety dokonane w pojazdach, na stronie www czy w aplikacjach mobilnych.

Wiele zależy od modelu obsługi płatności w transporcie. W tradycyjnym, tzw. modelu retailowym, biletomaty komunikują się bezpośrednio z naszym hostem. W przypadku modelu Open Payment System (OPS, MTT) komunikacja pomiędzy nami a operatorem transportowym odbywa się poprzez payment gateway transportowy. Rozbudowanie systemu o funkcje agregacji transakcji, naliczanie taryf, obsługi czarnych list czy odzyskiwanie długów to dodatkowe wyzwanie dla uczestników takich postępowań. To wymaga współpracy wielu podmiotów i koordynacji działań. Jako agent rozliczeniowy, aktywnie działający w branży transportowej możemy służyć ekspercką wiedzą, doświadczeniem i znajomością procesów – co bardzo ułatwia przygotowanie i wdrożenie sprawnie działającego rozwiązania płatniczego.

Forma współpracy z Polcard wynika z wymagań postawionych przez miasto w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a nasza rola i stopień zaangażowania zależy od modelu wybranego przez miasto.

Jakie korzyści odnoszą firmy oraz ich klienci ze współpracy z Polcard?

Po pierwsze – zyskują dostęp do najnowszych technologii płatniczych. Jako agent rozliczeniowy certyfikowaliśmy nasze hosty płatnicze z systemami płatniczymi Visa i Mastercard. Rozliczamy też transakcje dokonane kartami American Express (działając jako agent American Express Payment Europe S.L.) i Diners Club czy systemem Blik. Po drugie, zapewniamy pełne bezpieczeństwo w kontekście właściwego procesowania transakcji. Oferując usługę tokenizacji, pozwalamy tym samym na zbudowanie systemu bezpiecznego, jeśli chodzi o dane kartowe: użytkownicy kart mają pewność, że nikt niepowołany nie będzie miał dostępu do ich danych. Na poziomie systemu operatora użytkownika karty będzie identyfikował jedynie token, nr karty nie będzie przetwarzany poza systemami Polcard. A to skutecznie obniża koszty implementacji rozwiązania.

Nasza rola polega w dużej mierze na edukacji. Posiadając ekspercką wiedzę, umiejętności i wieloletnie doświadczenie, potrafimy już na bardzo wstępnym etapie zweryfikować, na ile dane rozwiązanie przygotowywane przez naszych dostawców spełnia wymagania regulatorów i operatorów. Spędzamy dużo czasu, wspólnie pracując nad rozwiązaniem. Dzielimy się wiedzą i kompetencjami, sugerując naszym partnerom, co powinni zrobić, by ich systemy transportowe były bezpieczne, zgodne ze standardami i aby mogły przejść pomyślnie proces certyfikacji. A właściwe przygotowanie już na etapie projektowym znacząco obniża koszty wdrożenia i skraca czas uruchomienia rozwiązania.

Duże wsparcie dla organizatorów transportu miejskiego stanowią systemy raportowania Polcard.

Platforma OnePortal24 daje samorządom nieograniczony dostęp do danych transakcyjnych (oczywiście z wyjątkiem nr karty płatniczej użytkownika) i pozwala na samodzielną konfigurację raportów, a to ułatwia kształtowanie samych taryf biletowych. Bazując na danych kartowych, miasta są w stanie określić np. godziny największego natężenia ruchu czy strukturę sprzedaży biletów – i wykorzystywać tę wiedzę do modyfikowania sieci transportu i taryfy. Obecnie, większość polskich miast stosuje taryfę known fare, ze zdefiniowanymi z góry rodzajami biletów. Jednak są już samorządy, które zdecydowały się na wdrożenie taryfy variable fare, w której pasażer płaci za faktycznie przejechaną odległość czy liczbę przystanków. Dziś jest to wciąż nowe rozwiązanie, które działa zaledwie w kilku miastach w Polsce. Jest to taryfa atrakcyjna i korzystna dla pasażera, więc można spodziewać się wzrastającego zainteresowania ze strony miast. Tymczasem rynek wyczekuje na pierwsze wnioski dotyczące doświadczeń pasażerów korzystających z tap in – tap out. Wrażenia pasażerów będą kluczem do podjęcia decyzji o wdrożeniu tej taryfy w kolejnych miastach.  

Jakie znaczenie ma w tym kontekście niedawne przejęcie Polcard przez Fiserv?

Z punktu widzenia usługi płatniczej w transporcie ta zmiana przyniesie szereg korzyści. Łącząc kompetencje obu firm poszerzają się nasze możliwości ale też portfolio świadczonych usług i rozwiązań. Wykorzystamy globalny potencjał i lokalne doświadczenie w procesowaniu transakcji transportowych oraz nowe produkty Fiserv, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić naszą ofertę. W przyszłości fuzja pozwoli nam na procesowanie transakcji nie tylko w Polsce, ale i poza nią. To szansa na rozwój również dla polskich operatorów, którzy współpracują dziś z nami na terenie Polski, ale mają ambicje stać się firmami działającymi w skali całej Europy.

Jakie rozwiązania dla transportu publicznego oferuje Polcard?


Proste, wygodne i bezpieczne. Dziś bardzo popularne są płatności bezgotówkowe w autobusach PKS i busach. Za tym sukcesem stoi również Fundacja Polska Bezgotówkowa i jej program, który znacznie przyspieszył proces ich wdrażania, umożliwiając operatorom transportowym roczne bezpłatne korzystanie z terminali płatniczych. Takie terminale instalujemy w  autobusach jako niezależne urządzenia lub - w zależności od potrzeb - integrujemy je z systemem sprzedażowym. Dzięki temu pasażerowie mogą płacić za bilety u kierowcy kartami płatniczymi.

Drugi element naszej oferty, też popularny i obecny w Polsce od 10 lat – to model retailowy w biletomatach mobilnych. To właśnie my byliśmy pionierami tego rozwiązania. W tym modelu pasażer wybiera za pośrednictwem ekranu dotykowego zdefiniowane bilety oraz formę płatności, a następnie – jeśli wybrał płatność kartą – płaci nią z wykorzystaniem zainstalowanego czytnika, bezkontaktowo lub „z paska”. Uzupełnieniem takiego systemu są biletomaty stacjonarne, wykorzystywane jednak częściej do zakupu i doładowywania biletów długookresowych.

Kolejny, najbardziej zaawansowany model obsługi płatności kartowych to Open Payment System. Pozwala on odejść od biletomatów na rzecz specjalnych kasowników. Możemy w tym modelu obsłużyć zdefiniowane rodzaje biletów lub opłacić przejazd za konkretny odcinek. W tym modelu należy przy wejściu, a następnie przy wyjściu z autobusu, dotknąć kartą płatniczą do czytnika. System operatora na koniec dnia sumuje wszystkie przejazdy pasażera i wysyła tę informację do agenta rozliczeniowego, czyli do nas. Istnieje możliwość założenia ograniczenia, które nie pozwoli naliczyć dziennie opłaty wyższej, niż koszt biletu dobowego. Miasto może też wprowadzić rozwiązania lojalnościowe, np. promujące nowe linie lub godziny podróży. Istnieją też rozwiązania pozwalające na promowanie usług transportu publicznego i zachęcanie pasażerów do korzystania, np. im więcej podróżujesz komunikacją miejską tym płacisz odpowiednio mniej za pojedynczy bilet. Zaletą tego modelu dla pasażera jest też to, że nie musi on znać taryfy danego miasta, nie musi posiadać
drukowanego biletu – wystarczy, że używa swojej karty płatniczej. Dodatkowo system ten  wyposażony jest w portal pasażera, w których może on sprawdzić wszystkie swoje przejazdy, ich trasy i koszty. Open Payment System, w odróżnieniu od modelu retailowego, pozwala na odzyskiwanie długów pasażerów poprzez opcje kilkakrotnego odpytywania banku wydawcy karty płatniczej o stan konta posiadacza karty i dokonanie automatycznego obciążenia.

Naszą rolą jest dokonywanie rozliczeń wyżej opisanych operacji, szybko i bezpiecznie.

W jakich miastach w Polsce i za granicą zostały one wprowadzone?

Liczba miast, które wprowadziły płatności bezgotówkowe jest imponująca. Model Open Payment System jako pierwszy wprowadził Wrocław. W jego ślady poszły m. in. Bydgoszcz, Gdańsk, Łódź (na wybranych liniach tramwajowych) i Jaworzno. Nasza konkurencja uruchomiła takie rozwiązanie w Białymstoku i Tychach. Obecnie trwa wiele postępowań i dialogów technicznych w innych miastach. W Europie najbardziej zaawansowany Open Payment System wdrożył Londyn – karta Oyster połączyła funkcjonalność karty miejskiej i biletu elektronicznego. Inne przykłady to Bratysława, Berlin czy Madryt. Ten model powoli staje się codziennością. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że Amsterdam wdrożył obsługę takich transakcji nawet w środkach transportu wodnego czy wypożyczalniach rowerów.

Zapraszamy do współpracy!




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Zajezdnia z kredytu. Co z innymi inwestycjami tramwajowymi?

Prawo & Finanse

Warszawa: Zajezdnia z kredytu. Co z innymi inwestycjami tramwajowymi?

Witold Urbanowicz 26 października 2021

Szczecin: Torowa rewolucja. Tramwaje wracają na część tras

Przestrzeń

Szczecin: Torowa rewolucja. Tramwaje wracają na część tras

Witold Urbanowicz 26 października 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5