MPK Tarnów opublikował SIWZ w przetargu na pięć nowych autobusów. Wynika z niego, że choć autobusy mają być „ekologiczne”, bardziej niż emisja CO2, czy zużycie energii przy ocenie ofert będzie się liczyła liczba okien w pojeździe. Otwarcie ofert przewidziano na 22 września.
O przetargu pisaliśmy w poniedziałek. Tarnowski przewoźnik zamawia pięć 12–metrowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych autobusów miejskich. Mają jeździć na olej napędowy. Wcześniej MPK Tarnów próbowało kupić pięć autobusów napędzanych LNG (ma to być część rozpisanego na najbliższe lata procesu odnowienia tamtejszego, przestarzałego taboru), ale przetarg unieważniono z powodu braku ofert.
Autobusy muszą być wyprodukowane w tym roku i spełniać normę emisji spalin Euro 6. Mają mieścić minimum 95 osób, w tym 26 na miejscach siedzących. W pojeździe powinno znaleźć się po jednym miejscu na wózek dziecięcy i inwalidzki, oraz troje drzwi w układzie 2–2–2. Podłoga na poziomie 320–340 mm powinna być na tym samym poziomie, bez stopni pośrednich.
Od oferenta wymagane jest doświadczenie polegające na wykonaniu podobnej usługi, czyli dostarczeniu pięciu niskopodłogowych autobusów w jednym zamówieniu w ciągu ostatnich trzech lat.
MPK Tarnów wymaga, by wszystkie autobusy pochodziły od jednego producenta. Koszt zakupu szacuje na 4,5 mln zł netto. Wśród kryteriów oceny ofert cena wydaje się być najważniejszą (70 proc.). Poza nią 22 proc. punktów można uzyskać za parametry techniczne, 5 proc. za dostawę do 30 listopada tego roku (choć w dokumentach przetargowych ustalono ostateczny termin dostawy na koniec grudnia to punktowane będzie wcześniejsze zrealizowanie zamówienia), a pozostałe 3 za parametry ekologiczne.
Przewidziano cztery parametry techniczne. 30 proc. punktów w tym kryterium otrzyma pojazd z automatycznym dozownikiem oleju do silnika z wymuszoną dawką dolewek i z elektroniczną pamięcią zapisu danych pracy dozownika. Kolejne 30 proc. punktów przewidziano za minimum 7 okien. Za to po 20 proc. punktów „technicznych” przewidziano za możliwość czyszczenia chłodnic bez demontażu i za silnik o mocy powyżej 200 kW. Niespełnienie któregoś z tych wymagań oznacza brak punktów.
Parametry ekologiczne dotyczą dość skomplikowanych wyliczeń zużycia energii przez autobus (40 proc. tego kryterium) oraz emisji CO2 i tlenków azotu (po 30 proc. tego kryterium).
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
