Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Niemcy. Kolejne miasta wspólnie kupują tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Trzech niemieckich przewoźników Ruhrbahn funkcjonujące w Zagłębiu Ruhry, Stoag Oberhausen i SWK Mobil w Krefeld wspólnie ogłosiły przetarg na dostawy nowych tramwajów niskopodłogowych. Projekt nazwano NF 5.

Trzy niemieckie przedsiębiorstwa transportowe zawiązały współpracę przy przetargu na zakup nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Ruhrbahn z Zagłebia Ruhry dla Essen i Mülheim, Stoag operujący w Oberhausen oraz SWK Mobil z Krefeld chcą pozyskać łącznie 50 pojazdów NF 5 z opcją na 29 kolejnych wozów. Współpraca i rozpisanie jednego przetargu ma przynieść korzyści finansowe. Zamawiający liczą, że w ten sposób otrzymają korzystniejsze oferty od producentów.

Firmy transportowe wyjaśniają, że stają przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony starsze pojazdy muszą zostać wymienione, a z drugiej strony rosnące wymagania dotyczące mobilności miejskiej wymagają rozbudowy flot pojazdów. – Dzięki wspólnemu przetargowi na zakup zunifikowanych pojazdów otwieramy nowe możliwości. Współpraca umożliwia miastom obniżenie kosztów miejskiego transportu publicznego. Przynosi to korzyści nie tylko budżetom miejskim, ale przede wszystkim obywatelom – poprzez ulgi finansowe i nowoczesną, atrakcyjną lokalną usługę transportową – tłumaczy Linda Kisabaka, rzeczniczka prasowa Ruhrbahn.

Przetarg w trzech częściach

Mimo, że zamówienie jest wspólne, to każdy zamawiający ma swoje własne preferencje co do aspektów technicznych. Ruhrbahn chce pozyskać 40 tramwajów o długości 40 metrów. Kolejnych 10 pojazdów o długości 30 metrów oraz sześć pojazdów o długości 30 metrów objętych będzie prawem opcji.

Stoag Oberhausen będzie kupował cztery tramwaje NF 5 o długości 30 metrów każdy. Zamawiający zawarł prawo opcji na jeden dodatkowy tramwaj 30-metrowy i pięć pojazdów 40-metrowych. SWK Mobil w Krefeld chce natomiast pozyskać sześć nowych 30-metrowych tramwajów. Kolejnych siedem 30-metrowych wozów objętych będzie opcją.

– Taka wielopoziomowa struktura przetargowa pozwala na uwzględnienie w sposób ukierunkowany indywidualnych wymagań zainteresowanych przedsiębiorstw transportowych, a także wykorzystanie przy tym synergii w procesie udzielania zamówień – wyjaśnia przedstawicielka Ruhrbahn.

Ogólnoeuropejski przetarg zostanie przeprowadzony zostanie w drodze negocjacji z procedurą konkurencyjną. Zaproszenie do składania ofert opublikowano 5 czerwca 2025 r. Otwarcie wniosków o udział w przetargu zaplanowano na początek lipca. Następnie zostaną wybrani odpowiedni oferenci , którzy otrzymają zaproszenie do składania ofert. Podpisanie umowy zaplanowano na 2026 r.

Producenci pojazdów mają możliwość składania ofert w jednej lub kilku części zamówienia jednocześnie. Pojazdy objęte przetargiem mają być dwukierunkowe. Kluczowe wymagania obejmują udział niskiej podłogi wynoszący co najmniej 70 procent i minimalną pojemność pasażerską wynoszącą 214 osób dla pojazdów 40-metrowych i 166 osób dla pojazdów 30-metrowych.

Wspólny pool części zamiennych

Współpraca wykracza poza sam proces przetargowy. Firmy połączą siły także w kwestii utrzymania pojazdów. Naprawy pozostaną w gestii poszczególnych przewoźników, jednak w planach jest jednak stworzenie wspólnego zasobu części zamiennych. Rozwiązanie to ma przynieść dalszą korzyść ekonomiczną.

Nowe pojazdy będą wyposażone oczywiście w system klimatyzacji, świetlne i dźwiękowe sygnały towarzyszące zamykaniu drzwi, zewnętrzne kamery zamiast lusterek oraz system wspomagania motorniczego.

Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo Ruhrbahn w 2021 r. zamówiło 51 nowych tramwajów wysokopodłogowych (typu HF 1) od CAF-a, zaś w lipcu 2024 r. rozpoczęło testy pięciu przedseryjnych wozów. Dostawy pozostałych seryjnych tramwajów mają się potrwać do 2026 roku. Nowe tramwaje niskopodłogowe NF5 zastąpią pierwszą generację tramwajów niskopodłogowych NF1 Ruhrbahn z lat 90. W Stoag w Oberhausen nowe tramwaje zastąpią natomiast pojazdy Düwag z 1996 r. Z kolei SWK Mobil w Krefeld w pierwszej kolejności chce wymienić ostatnie pozostałe tramwaje wysokopodłogowe Düwag M8 pochodzące z lat 80.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Komunikacja

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Przemysław Farsewicz 05 czerwca 2025

Płock z ofertą na dostawę pięciu autobusów spalinowych

Komunikacja

Płock z ofertą na dostawę pięciu autobusów spalinowych

Przemysław Farsewicz 22 stycznia 2025

Oświęcim poszukuje pięciu elektrobusów

Komunikacja

Oświęcim poszukuje pięciu elektrobusów

Przemysław Farsewicz 08 stycznia 2025

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Komunikacja

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 13 sierpnia 2024

Zobacz również:

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Komunikacja

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Przemysław Farsewicz 05 czerwca 2025

Płock z ofertą na dostawę pięciu autobusów spalinowych

Komunikacja

Płock z ofertą na dostawę pięciu autobusów spalinowych

Przemysław Farsewicz 22 stycznia 2025

Oświęcim poszukuje pięciu elektrobusów

Komunikacja

Oświęcim poszukuje pięciu elektrobusów

Przemysław Farsewicz 08 stycznia 2025

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Komunikacja

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 13 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij