Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Niemcy. Kolejne miasta wspólnie kupują tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Trzech niemieckich przewoźników Ruhrbahn funkcjonujące w Zagłębiu Ruhry, Stoag Oberhausen i SWK Mobil w Krefeld wspólnie ogłosiły przetarg na dostawy nowych tramwajów niskopodłogowych. Projekt nazwano NF 5.

Trzy niemieckie przedsiębiorstwa transportowe zawiązały współpracę przy przetargu na zakup nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Ruhrbahn z Zagłebia Ruhry dla Essen i Mülheim, Stoag operujący w Oberhausen oraz SWK Mobil z Krefeld chcą pozyskać łącznie 50 pojazdów NF 5 z opcją na 29 kolejnych wozów. Współpraca i rozpisanie jednego przetargu ma przynieść korzyści finansowe. Zamawiający liczą, że w ten sposób otrzymają korzystniejsze oferty od producentów.

Firmy transportowe wyjaśniają, że stają przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony starsze pojazdy muszą zostać wymienione, a z drugiej strony rosnące wymagania dotyczące mobilności miejskiej wymagają rozbudowy flot pojazdów. – Dzięki wspólnemu przetargowi na zakup zunifikowanych pojazdów otwieramy nowe możliwości. Współpraca umożliwia miastom obniżenie kosztów miejskiego transportu publicznego. Przynosi to korzyści nie tylko budżetom miejskim, ale przede wszystkim obywatelom – poprzez ulgi finansowe i nowoczesną, atrakcyjną lokalną usługę transportową – tłumaczy Linda Kisabaka, rzeczniczka prasowa Ruhrbahn.

Przetarg w trzech częściach

Mimo, że zamówienie jest wspólne, to każdy zamawiający ma swoje własne preferencje co do aspektów technicznych. Ruhrbahn chce pozyskać 40 tramwajów o długości 40 metrów. Kolejnych 10 pojazdów o długości 30 metrów oraz sześć pojazdów o długości 30 metrów objętych będzie prawem opcji.

Stoag Oberhausen będzie kupował cztery tramwaje NF 5 o długości 30 metrów każdy. Zamawiający zawarł prawo opcji na jeden dodatkowy tramwaj 30-metrowy i pięć pojazdów 40-metrowych. SWK Mobil w Krefeld chce natomiast pozyskać sześć nowych 30-metrowych tramwajów. Kolejnych siedem 30-metrowych wozów objętych będzie opcją.

– Taka wielopoziomowa struktura przetargowa pozwala na uwzględnienie w sposób ukierunkowany indywidualnych wymagań zainteresowanych przedsiębiorstw transportowych, a także wykorzystanie przy tym synergii w procesie udzielania zamówień – wyjaśnia przedstawicielka Ruhrbahn.

Ogólnoeuropejski przetarg zostanie przeprowadzony zostanie w drodze negocjacji z procedurą konkurencyjną. Zaproszenie do składania ofert opublikowano 5 czerwca 2025 r. Otwarcie wniosków o udział w przetargu zaplanowano na początek lipca. Następnie zostaną wybrani odpowiedni oferenci , którzy otrzymają zaproszenie do składania ofert. Podpisanie umowy zaplanowano na 2026 r.

Producenci pojazdów mają możliwość składania ofert w jednej lub kilku części zamówienia jednocześnie. Pojazdy objęte przetargiem mają być dwukierunkowe. Kluczowe wymagania obejmują udział niskiej podłogi wynoszący co najmniej 70 procent i minimalną pojemność pasażerską wynoszącą 214 osób dla pojazdów 40-metrowych i 166 osób dla pojazdów 30-metrowych.

Wspólny pool części zamiennych

Współpraca wykracza poza sam proces przetargowy. Firmy połączą siły także w kwestii utrzymania pojazdów. Naprawy pozostaną w gestii poszczególnych przewoźników, jednak w planach jest jednak stworzenie wspólnego zasobu części zamiennych. Rozwiązanie to ma przynieść dalszą korzyść ekonomiczną.

Nowe pojazdy będą wyposażone oczywiście w system klimatyzacji, świetlne i dźwiękowe sygnały towarzyszące zamykaniu drzwi, zewnętrzne kamery zamiast lusterek oraz system wspomagania motorniczego.

Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo Ruhrbahn w 2021 r. zamówiło 51 nowych tramwajów wysokopodłogowych (typu HF 1) od CAF-a, zaś w lipcu 2024 r. rozpoczęło testy pięciu przedseryjnych wozów. Dostawy pozostałych seryjnych tramwajów mają się potrwać do 2026 roku. Nowe tramwaje niskopodłogowe NF5 zastąpią pierwszą generację tramwajów niskopodłogowych NF1 Ruhrbahn z lat 90. W Stoag w Oberhausen nowe tramwaje zastąpią natomiast pojazdy Düwag z 1996 r. Z kolei SWK Mobil w Krefeld w pierwszej kolejności chce wymienić ostatnie pozostałe tramwaje wysokopodłogowe Düwag M8 pochodzące z lat 80.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Police z ofertą na trzy nowe autobusy

Komunikacja

Police z ofertą na trzy nowe autobusy

Przemysław Farsewicz 12 sierpnia 2025

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Komunikacja

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Przemysław Farsewicz 05 czerwca 2025

Zobacz również:

Police z ofertą na trzy nowe autobusy

Komunikacja

Police z ofertą na trzy nowe autobusy

Przemysław Farsewicz 12 sierpnia 2025

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Komunikacja

Mielec z ofertą na siedem elektryków

Przemysław Farsewicz 05 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij