Układane są ostatnie fragmenty torów linii do dzielnicy Newhaven w Edynburgu. Po rozwieszeniu sieci trakcyjnej miasto przystąpi do testów. Wszystko wskazuje na to, że wiosną pierwsi pasażerowie dojadą – zgodnie z planami – tramwajem na nadbrzeże.
Edynburgu powstaje przedłużenie trasy tramwajowej łączące Leith i Newhaven z obecnym krańcem przy York Place. W sumie powstaje 4,69 dwutorowej linii z ośmioma przystankami. Trasa ma zapewnić mieszkańcom dostęp do szybkiego środka transportu, który powstaje obok istniejącej linii autobusowej. W ramach inwestycji, wzdłuż trasy tramwaju, powstaje także lepsza infrastruktura rowerowa i piesza.
Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2019 r. Projekt pochłonie 207,3 mln funtów. Jak poinformowało miasto, kończą się prace przy układaniu torów. Prowadzone są ostatnie dwie wylewki betonu, co będzie oznaczało, że tor leży nieprzerwanie na całej długości od Picardy Place do Newhaven. Pozostanie do dokończenia już tylko mały odcinek na York Place, gdzie nowa infrastruktura zostanie połączona z istniejącą linią.
Już niedługo pojadą tramwaje – na razie testowoW listopadzie i grudniu rusza rozwieszanie sieci trakcyjnej. Pierwszy zelektryfikowany zostanie odcinek między St Andrew Square a Elm Row. Reszta trasy – do Newhaven – zyska sieć trakcyjną w grudniu. Pozwoli to rozpocząć z początkiem nowego roku testy i jazdy techniczne tramwajów po nowej linii.
Miasto utrzymuje, że projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Pierwsi pasażerowie mają dojechać tramwajem do Newhaven wiosną 2023 r. Na razie jednak tylko pięć z ośmiu przystanków jest gotowych. Zakończono za to główne prace budowlane na obu podstacjach trakcyjnych.
Zwraca się jednak uwagę, że wyzwania i problemy nie ominęły jednak projektu tramwajowego w Edynburgu. Ze względu na trudną dostępność materiałów i wykwalifikowanej kadry robotniczej, spowodowaną brexitem i wojną w Ukrainie, a także zapotrzebowaniem na siłę roboczą w Wielkiej Brytanii i za granicą, istnieją małe obszary prac w sferze publicznej, takie jak np. budowa dróg dojazdowych, które będą ukończone dopiero na początku 2023 roku.
Edynburg chce podwoić sieć tramwajowąTymczasem władze miasta już myślą o dalszym rozwoju sieci tramwajowej. Do grudnia urzędnicy mają przygotować plan działania na rzecz transportu publicznego, który będzie zawierał m.in. zarys nowej trasy tramwajowej z Granton na północy do południowej granicy miasta. Pozwoli to podwoić długość całej sieci tramwajowej. Przewiduje się także stworzenie korytarzy autobusowych na kluczowych trasach.
Szacowany koszt projektu rozwoju transportu publicznego to ponad 1 mld funtów. Ogłoszony plan ma również zawierać zapowiedź przeprowadzenia wstępnych badań, czy możliwe byłoby ożywienie podmiejskiej i południowej linii kolejowej miasta. Finansowanie programu prawdopodobnie pochodzić będzie od rządu szkockiego.
– Nowa linia tramwajowa będzie największą ekspansją transportu publicznego, jaką zobaczymy w Edynburgu w tym stuleciu. Linia zwiększy ponad dwukrotnie możliwości sieci tramwajowej. To kluczowy element naszych ambicji do osiągnięcia zeroemisyjności – mówi Ale Scott Arthur, przewodniczący rady miasta ds. transportu.