Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2024

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Drugi etap tramwaju na Naramowice najwcześniej w 2030 roku
wiz. PIM
Wszystko stało się jasne. Poznań zawnioskuje o środki unijne na dokończenie tramwaju w Ratajczaka, wykonanie węzłów przy Towarowej Obwodnicy Poznania oraz zakup nowych tramwajów przez MPK Poznań. Miasto nie chciało zgłaszać do dofinansowania budowy trasy na osiedle Kopernika z racji protestów społecznych. Nieco oddala się również kwestia budowy trasy do Poznania Wschodu z powodu planów PKP PLK.

Dzisiaj, 7 czerwca, odbyło się posiedzenie Komisji Transportu Rady Miasta Poznania, podczas którego przedstawiono stan realizacji kilku projektów transportowych, zarówno tych, które miasto chce dofinansować z programu FEnIKS, jaki i tych, które mają zostać zrealizowane z innych środków.

Przetarg na projekt w ciągu kilku miesięcy. Otwarcie za 6 lat?

Dyrektor ZTM Poznań Jan Gosiewski mówił o drugim etapie Tramwaju na Naramowice, którego koszt szacuje się około 770 mln złotych - szeroko na ten temat piszemy tutaj, w związku z czym miasto zdecydowało o jego realizacji w trybie klasycznym. Oznacza to, że osobno zostanie wykonany projekt dla całego zadania a osobno zostaną zrealizowane prace budowlane, które zgodnie z obecnymi szacunkami mogłyby się rozpocząć w drugim kwartale 2028 roku i potrwać do drugiego lub nawet czwartego kwartału 2030 roku.

Po zmianach w budżecie miasta w III kwartale bieżącego roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie projektu, a ZTM szacuje, że uda się go rozstrzygnąć w IV kwartale tego roku.

Na komisji padły pytania o wstępną wycenę projektu i to, dlaczego ma on kosztować aż 770 mln złotych. Dyrektor wspomniał jedynie, że na wstępne wykupy gruntów przewidziano 65 mln złotych, natomiast dokładne szacunki mają zostać przedstawione radnym w późniejszym terminie. Gosiewski dodał, że ZTM powinien dysponować pełnym PFU dla tego zadania w ciągu 2-3 najbliższych tygodni.

Środki na nowe tramwaje

W związku z powyższym Poznań nie będzie wnioskował o dofinansowanie tego zadania z programu FEnIKS i spróbuje ubiegać się o dofinansowanie w kolejnej perspektywie unijnej, zaczynającej się w 2028.

Gosiewski przekazał, że miasto zgłosi do programu FEnIKS trzy inwestycje, a więc dokończenie tramwaju na Ratajczaka, budowę węzłów przesiadkowych przy Towarowej Obwodnicy Poznania oraz zakup tramwajów przez MPK Poznań. Budowa trasy na Ratajczaka ma zostać dofinansowana 100 milionami złotych, a oba pozostałe zadania (węzły oraz zakup taboru tramwajowego) kwotami po 175 mln złotych, przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych. Z programu FEnIKS Poznań wraz z samorządami ościennymi może liczyć na 450 mln złotych w trybie bezkonkurencyjnym. 

– Zakup nowego taboru jest równie istotny. Ma na celu wyeliminowanie najstarszych tramwajów z serii 105Na oraz poszerzenie parku taborowego pod kątem wagonów dwukierunkowych – powiedział dyrektor ZTM Poznań przypominając, że Poznań ma możliwość skorzystania z opcji na zakup dodatkowych 20 tramwajów dwukierunkowych Moderus Gamma.

Mieszkańcy dowiadują się jako ostatni

Dyrektor ZTM przyznał, że miasto już w 2021 roku rozważało przyjęcie podejścia klasycznego przy realizacji tej inwestycji, a więc zlecenie wykonania dokumentacji projektowej oraz osobno wykonanie prac budowlanych. Po analizach uznano jednak, że wykonanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich pozwoleń włącznie z decyzją ZRID wymagać będą zabezpieczenia w budżecie miasta 65 mln złotych na potrzebne wykupy gruntów oraz kilkunastu milionów złotych na samą dokumentację projektową, a nie było takiej możliwości.

Natomiast już jesienią ubiegłego roku stało się jasne, że realizacja drugiego etapu trasy na Naramowice w tej perspektywie będzie ciężka. Ostatecznie już w grudniu ubiegłego roku miasto zaczęło starania dotyczące zmiany projektu, który uzyska ostateczne dofinansowanie z programu FEnIKS, z 2 etapu Tramwaju na Naramowice na zakup taboru tramwajowego przez MPK Poznań. Jan Gosiewski przekazał, że cała procedura zmiany projektów celowych, które uzyskają dofinansowanie w trybie pozakonkursowym, trwa około pół roku i obecnie jest już na ukończeniu tak, aby miasto zdążyło złożyć wniosek o dofinansowanie do programu FEnIKS do końca czerwca bieżącego roku, przez co niemożliwe jest już złożenie wniosku dotacyjnego np. na budowę trzeciego etapu trasy na Naramowice, o czym pisaliśmy kilka dni temu.

Przypomnijmy, że opinia publiczna dowiedziała się o zmianie koncepcji i niemożności realizacji drugiego etapu trasy na Naramowice… na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku, a więc kilka miesięcy po podjęciu decyzji w tej sprawie przez władze miasta.

Tramwaj na Kopernika był w grze

Ta kwestia została poruszona przez radnego Łukasza Mikułę, który dopytywał, dlaczego miasto nie przygotowało się na taką sytuację i nie miało alternatywnych projektów nowych tras tramwajowych, które mogłyby zostać zgłoszone do programu FEnIKS, jednak dyrektor Gosiewski nie odniósł się do tego wątku.

Dyrektor ZTM odpowiedział z kolei na pytanie innego z radnych, który dopytywał o Trasę na Kopernika. Przypomnijmy, że była to inwestycja długo uważana za najbardziej przygotowaną do realizacji, bowiem uzyskała ona decyzję środowiskową już w 2021 roku, a miasto informowało wówczas, że realny termin jej otwarcia to 2025 rok. Od tamtego momentu inwestycja nie posunęła się ani kroku naprzód, głównie z powodu wątpliwości niektórych mieszkańców co do jej ostatecznego przebiegu.

– To prawda, że ta trasa jest po konsultacjach społecznych, ma wykonane PFU oraz ważną decyzję środowiskową, natomiast z racji na dyskusję o części jej przebiegu prezydent podjął decyzję o tym, żeby nie realizować tej trasy w obecnej perspektywie, a w zamian zakupić nowy tabor tramwajowy – przekazał dziś Jan Gosiewski jednocześnie dodając, że jeszcze w tym roku ZTM zleci analizę problematycznego odcinka i innego, potencjalnego przebiegu nowej trasy.

Tramwaj do Poznania Wschodu oddala się

Dyrektor powiedział również, że ZTM jest blisko odbioru PFU dla innej trasy tramwajowej, od pętli Zawady w rejon stacji Poznań Wschód. Jednocześnie miasto będzie zmuszone zaktualizować właśnie kończone PFU z powodu zapowiedzi PKP PLK, o możliwość przesunięcia stacji Poznań Wschód bliżej pętli tramwajowej Zawady – W związku z tym jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie aktualizacji PFU pod kątem alternatywnego zakończenia tej trasy – dodał przedstawiciel ZTM.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2025

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Zobacz również:

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2025

Poznań. Kto zaprojektuje drugi etap Tramwaju na Naramowice?

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Komunikacja

Poznań. Ważna linia tramwajowa kapituluje przed autami

Jakub Rösler 07 października 2024

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Komunikacja

Tramwaj na Naramowice etap 2. Jest przetarg na projekt

Redakcja/inf. pras. 30 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij