Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Drogi ostatni odcinek metra? Miasto nie jest zaskoczone

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Drogi ostatni odcinek metra? Miasto nie jest zaskoczone
fot. Martyn Janduła
Oferty na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra o ponad 400 mln zł przekraczają zaplanowany budżet. Miasto nie jest jednak tym zaskoczone. – Wszystkie przetargi, które realizujemy, notują przekroczenie budżetu o 30-50%, choć zdarza się też i więcej. Sytuacja na rynku zamówień jest bardzo dynamiczna – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

W połowie marca Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach. Wpłynęły dwie oferty, które o ponad 400 mln zł przekraczają budżet, określony na kwotę 1,2 mld zł brutto.

Miasto nie jest zaskoczone takim rezultatem przetargu. – To przekroczenie robi wrażenie, jeżeli chodzi o kwotę, ale to zaledwie 1/3 wartości kontraktu – to granica, z którą spotykamy się przy każdej niemal ofercie. Wszystkie przetargi, które realizujemy, notują przekroczenie budżetu o 30-50%, choć zdarza się też i więcej – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Wysokie ceny wpisują się w tendencję na rynku, widoczną teraz przy bardzo wielu przetargach infrastrukturalnych. – Sytuacja na rynku zamówień jest bardzo dynamiczna. Jak wykazują nasze analizy, nawet z takimi rzeczami jak zakontraktowaniem kruszywa, betonu i asfaltu jest problemem, a ceny tych materiałów zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Wynika to z koniunktury na rynku i dużego zapotrzebowania na inwestycje. Do tego dochodzi zmiana związana z wysokością wynagrodzeń – jak donoszą wykonawcy, brakuje rąk do pracy – wylicza Kaznowska.

Jak pisał RynekInfrastruktury.pl, zamawiający coraz częściej mają problem z rozstrzyganiem przetargów.  Sytuacja z ofertami powyżej budżetu ma dwie przyczyny. Po pierwsze zamawiający samorządowi dysponują nierealnymi budżetami w stosunku do obecnych kosztów w związku ze wzrostem cen materiałów budowlanych, a także kosztów zatrudnienia. Druga rzecz to inna świadomość wykonawców – coraz mniej firm, na bazie wcześniejszych doświadczeń z poprzedniej perspektywy, jest gotowych podejmować nowe wyzwania. Dla zamawiających nie ma optymistycznych wniosków. Jak wynika z raportów PMR jest raczej ryzyko, że oferty, przy rosnących kosztach, w tym cenach materiałów budowlanych, będą jeszcze droższe.

Warszawa nie podjęła jeszcze decyzji o ewentualnym podniesieniu budżetu. – Spółka Metro Warszawskie przygotowuje bardzo szczegółowe analizy i porównania przetargów w Polsce, a następnie będzie rekomendować właścicielowi – miastu – rozwiązania, jeżeli chodzi o ten przetarg – czy go unieważniamy i powtarzamy procedurę przetargową, czy też szukamy dodatkowych środków, jeżeli analizy wykażą, że unieważnienie przetargu niewiele zmieni – mówi Renata Kaznowska.

Bez tych analiz władze Warszawy nie chcą na razie mówić, kiedy możliwe byłoby ukończenie budowy tego ostatniego odcinka. – Teraz trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy rezygnujemy z przetargu i dofinansowania, czekamy na wyczerpanie budżetu unijnego, czy tez dalej realizujemy inwestycje, świadomi tego, że budżety muszą być wyższe niż zakładaliśmy – dodaje Kaznowska. Jak przypomina, ten ostatni etap jest ważny z uwagi na stację techniczno-postojową, która jest kluczowa dla sprawnej obsługi rozbudowywanej II linii metra.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij