Firma PK Transportnyje Sistiemy realizuje kontrakt na dostawy nowych tramwajów dla Sankt Petersburga. Producent poinformował właśnie, że trzyczłonowe tramwaje, bazujące na konstrukcji pojazdów Witiaź-M, będą miały aluminiowe pudła. Sankt Petersburg stanie się pierwszym miastem w Rosji, które będzie eksploatować takie tramwaje.
W listopadzie 2020 r. firma PK TS zdobyła zamówienie
na dostawy nowych tramwajów dla Sankt Petersburga – 11 dwuczłonowych wagonów 71-923M Bogatyr M i dwóch trzyczłonowych tramwajów 71-931M Witiaź-Leningrad. Pojazdy mają zostać dostarczone do marca 2021 r.
– Sankt Petersburg jest miastem szczególnym dla naszej firmy. Właśnie tutaj powstał Newski Zakład Transportu Elektrycznego. I to właśnie w Sankt Petersburgu debiutowało kilka naszych modeli: w 2015 r. przybyły pierwsze tramwaje Witiaź, w 2017 r. tramwaje Bogatyr i Witiaź-M, w 2020 r. trolejbusy Admirał. W tym roku trafią tu pierwsze zmodyfikowane tramwaje Bogatyr-M. Cieszymy się, że władze miasta wybierają wyłącznie najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany sprzęt. Postanowiliśmy odwzajemnić się i dostarczyć do miasta
całkowicie unikalny produkt, którego nikt w Rosji nie wytwarza – mówi Feliks Winokur, szef PK TS.
Tramwaje Witiaź-Leningrad bazują na dobrze już znanym w Moskwie i Sankt Petersburgu pojeździe Witiaź-M. Dzięki zmodyfikowanym wózkom tramwaj ma być cichszy. Pojazd pomieści 185 pasażerów, w tym 70 na miejscach siedzących. Znajdą się tutaj wszystkie współcześnie stosowane rozwiązania, jak klimatyzacja, Wi-Fi, elektroniczna informacja pasażerska, monitoring, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, czujniki położenia Glonass/GPS. Pojazdy będą wyposażone także w rozwiązania minimalizujące skutki zdarzeń drogowych, w tym przede wszystkim absorbery energii.

fot. PK TS
Jak podkreśla producent, aluminiowe pudło jest o 20% lżejsze od stalowego, co przekłada się na zmniejszone obciążenie szyn. Aluminium nie traci swojej elastyczności i długo zachowuje swój kształt. Stopy aluminium odznaczają się też wysoką odpornością na korozję, co pozwala wydłużyć ich żywotność – ponad okres 30 lat.
W jednym z dwóch tramwajów Witiaź-Leningrad zostaną zainstalowane superkondensatory w celu oceny efektywności takiego rozwiązania. Pozwalają one zmniejszyć zużycie energii nawet o 30%, a także zwiększyć zasięg jazdy autonomicznej – bez zasilania z sieci trakcyjnej – do 2 km. Zapobiegają też skutkom krótkotrwałego braku zasilania przy izolatorach sekcyjnych.
W ciągu ostatnich pięciu lat firma PK TS dostarczyła do Sankt Petersburga 45 tramwajów – 10 pojazdów serii 71-931 Witiaź, trzy pojazdy 71-923 Bogatyr i 32 pojazdy 71-931M Witiaź-M. Do tego dochodzi 87 trolejbusów Admirał.