Na tory w Sankt Petersburgu wyjechał Witiaź-Leningrad – pierwszy w Rosji tramwaj z aluminiowym pudłem. Pojazd został wyprodukowany w miejscowych zakładach firmy PK Transportnyje Sisitiemy. Przy okazji debiutu nowego tramwaju władze lokalne zapowiedziały szerokie i kompleksowe odnowienie sieci tramwajowej wraz z wymianą taboru.
Nowy tramwaj, który wyprodukowano w tym roku, zadebiutował w sobotę 17 kwietnia na linii 60. To trzecia najbardziej popularna linia komunikacji naziemnej. – Rok temu tramwaj z aluminiowym pudłem był dopiero w fazie rozwoju, a teraz już przewozi pierwszych pasażerów i możemy śmiało powiedzieć, że Witaź-Leningrad doskonale wpisuje się w miejski krajobraz Sankt Petersburga. Stworzyliśmy unikatowy na rynku rosyjskim produkt o bogatym potencjale eksportowym. Zależy nam na tym, że Sankt Petersburg, ze swoją bogatą historią budowy tramwajów, stał się pierwszym miastem, w którym pojawiły się tramwaje Witiaź-Leningrad – mówi Feliks Winokur, szef firmy PK Transportnyje Sistiemy.
Firma PK TS zrealizowała już cały kontrakt, zawarty w listopadzie 2020 r., na dostawy 13 tramwajów. Obejmuje on 11 dwuczłonowych pojazdów 71-923 M Bogatyr M i dwa tryczłonowe tramwaje 71-931 AM Witiaź-Leningrad. Te drugie bazują na dobrze już znanej w Rosji serii pojazdów Witiaź-M. Wersję dla Petersburga wyróżnia aluminiowe pudło, co jest nowością na rynku rosyjskim. Witiaź-Leningrad mieści 185 pasażerów, w tym 70 na miejscach siedzących.
Do tej pory PK TS dostarczył do Petersburga 58 tramwajów: 10 pojazdów 71-931 Witiaź, trzy tramwaje 71-923 Bogatyr, 32 tramwaje 71-931M Witiaź-M, 11 tramwajów 71-923M Bogatyr-M i dwa tramwaje 71-941M Witiaź-Leningrad. Producent dostarczył też 87 trolejbusów Admirał.
Podczas inauguracyjnego przejazdu władze lokalnego przedsiębiorstwa komunikacyjnego Gorelektrotrans przedstawiły plany odnowienia komunikacji tramwajowej. Plan ten został zatwierdzony przez gubernatora Aleksandra Biełgowa. – Do 2025 roku wyremontowanych ma być prawie 500 tramwajów i 400 trolejbusów. Równolegle z wymianą taboru wyremontowane zostaną torowiska i zajezdnie, a także infrastruktura zasilania. Poprawi to dostępność komunikacyjną wielu dzielnic miasta – powiedział Biełgow.
Zaproponowano wyznaczenie 15 tras szybkiego tramwaju, prowadzących do stacji metra, poprzez modernizację linii o największym natężeniu ruchu pasażerskiego. Do 2024 r. na zmodernizowanej sieci kursować ma 225 nowych tramwajów. W centrum kursować będzie 83 nowych tramwajów w retro-stylu. Do tego czasu pojawi się 314 nowych trolejbusów, w tym 117 ze zwiększonymi możliwościami jazdy autonomicznej. Do 2028 r. miałyby zostać odnowione cały tabor i cała sieć tramwajowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.