Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Denver o krok przed Polską w regulacjach dla e-hulajnóg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Denver o krok przed Polską w regulacjach dla e-hulajnóg
fot. Lyft
Urzędnicy w Denver w ciągu najbliższych tygodni mogą zdecydować o całkowitym zakazie poruszania się e-hulajnogami po chodnikach. To o tyle istotne, że obecnie obowiązują tam uchwalone w maju przepisy, bardzo podobne do planowanych w Polsce. W ciągu kilku miesięcy okazały się niewystarczające.

Dwa tygodnie temu Departament Robót Publicznych w Denver, który zarządza tam miejską infrastrukturą, zalecił radzie miejskiej utrzymanie ruchu hulajnogowego, ale uchwalenie zakazu poruszania się hulajnogami po chodniku.

Jest to o tyle ciekawe, że gdy wczytać się w obowiązujące tam przepisy, to są one bliźniaczo podobne do tych, które w swoim projekcie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, chce wprowadzić w Polsce Ministerstwo Infrastruktury.

W całym Kolorado hulajnogami elektrycznymi można się dziś poruszać po drogach rowerowych lub po jezdni na ulicach gdzie ograniczenie prędkości zakazuje jazdy powyżej 30 mil na godzinę. Jeśli ani jedno, ani drugie nie jest możliwe, e-hulajnoga może się poruszać chodnikiem, ale nie może tam jechać szybciej niż 6 mil na godzinę (czyli ok. 9–10 km/h).

W szczegółach przepisy trochę się różnią od tych planowanych w Polsce. Nasze mają pozwalać na jazdę po ulicy z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, nie przewidują też żadnego ograniczenia prędkości dla hulajnóg na chodniku. Warto też zauważyć, że przepisy uchwalone przez legislaturę stanową Kolorado (w USA tego typu regulacje leżą w gestii stanów, a nie federalnej) pozwalają na ostrzejsze regulacje uchwalane przez poszczególne miasta, podczas gdy w Polsce ustawa przygotowana w ministerstwie nie daje miastom możliwości samodzielnego kształtowania hulajnogowej polityki. Generalna zasada jednak jest podobna – dla hulajnóg przewidziano drogi rowerowe i jezdnię z uspokojonym ruchem, a dopiero gdy taka jazda jest niemożliwa, mają wstęp na chodnik.

Tylko, że w Denver zaobserwowano, że jazda chodnikiem wcale nie stała się wyjątkiem. Z badań przeprowadzonych przez wspomniany departament wynika, że tam gdzie jest droga rowerowa 52 proc. użytkowników z niej korzysta, a 44 proc. i tak jedzie po chodniku. Tam gdzie drogi rowerowej nie ma, 18 proc. użytkowników korzysta z jezdni, a reszta, 82 proc. jeździ między pieszymi.

Dlatego urzędnicy chcieliby całkowitego zakazu poruszania się e-hulajnogami po chodnikach. Ale nie tylko oni. – To znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo na chodnikach, szczególnie jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, starsze i dzieci – tłumaczył na sesji rady Piep van Heuven ze stowarzyszenia Bicycle Colorado.

Co istotne, propozycja zmiany zobowiązuje też do parkowania hulajnóg na miejscach parkingowych, wzdłuż dróg, w sposób, który nie będzie przeszkadzał szeroko pojętemu ruchowi ulicznemu. Dziś e-hulajnogi mogą być pozostawiane na chodnikach „w sposób, który nie zakłóca ruchu pieszego”.

Rada miasta ma się zająć propozycją zmian w ciągu kilku tygodni. Co ciekawe ankieterzy w Denver przy okazji zapytali ok. 3 tys. mieszkańców czy w ogóle lubią e-hulajnogi. Wśród użytkowników e-hulajnóg 96 proc. osób odpowiedziało twierdząco. Z kolei spośród tych, którzy na hulajnogach elektrycznych nie jeżdżą, 77 proc. ich nie lubi.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5