Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy w Polsce da się zaprojektować wygodne miasto?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy w Polsce da się zaprojektować wygodne miasto?
Fot. ZTM Warszawa
Przestrzenny rozwój miast ma bezpośredni wpływ na kwestie polityki transportowej. Niekontrolowane procesy urbanizacyjne stanowią duże wyzwania dla kształtowania mobilności w miastach, a narzędzia planistyczne, jakimi dysponują samorządy, są dosyć ułomne. Jednocześnie dobry transport podnosi wartość inwestycji – to najważniejsze wnioski z debaty, która odbyła się w ramach Kongresu Transportu Publicznego.

Dużym problemem polskich miast jest rozlewanie się zabudowy. Strefy suburbanizacyjne pozbawione są najczęściej miejsc pracy, co stwarza nowe wyzwania w zakresie mobilności. – Rozwiązaniem jest wiązanie miejsc pracy z miejscem zamieszkania, by zmniejszyć potrzebę podróży – wskazuje Tomasz Majda, wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich. – Na razie w momencie budowy osiedli cały zysk trafia do deweloperów i mieszkańców, którzy korzystają z tańszych mieszkań na nieuzbrojonym gruncie. Koszty ponoszą natomiast wszyscy – mówi Majda.

Planowanie urbanistyczne nie działa

Często przywoływane są przykłady zagraniczne, gdzie infrastruktura wyprzedza zabudowę. Dobrym przykładem jest wiedeński Seestadt Aspern, gdzie wpierw powstała stacja metra i pomyślano o przestrzeni publicznej. – To antyteza tego, co się dzieje u nas. Mamy – pomimo przeciwnych oczekiwań – zupełnie inny system prawny. Aktualnie system planistyczny jest fasadowy – konstatuje Wojciech Wagner, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Obecnie można budować bez względu na to, czy są plany miejscowe, czy ich nie ma.

Same plany zresztą nie spełniają pokładanych w nich nadziei. – Dokumenty, które powstają, są o wiele gorsze niż te zachodnie. Właściciele domagają się odszkodowań, gdy pojawiają się jakiekolwiek ograniczenia co do możliwości korzystania z działek. W efekcie plany są dosyć zachowawcze – konserwują to, co jest – mówi Wagner. – Jedyny kompleksowo zagospodarowany teren po 1989 r. to Miasteczko Wilanów. Ale tam wcześniej nic nie było, a wszystko należało do jednego właściciela – zauważa Wojciech Wagner.

Jak dodaje Wagner, przez to jest wiele biegunów rozwoju miasta, co wiąże się z dużymi, niemożliwymi do spełnienia w krótkim czasie wyzwaniami związanymi z infrastrukturą transportową. – Patrzymy często na centrum jako punkt przy Pałacu Kultury, a to błąd. Centrum wcale nie wędruje na Wolę, ono się po prostu rozszerza – zauważa Leszek Wiśniewski, członek stowarzyszenia Miasto jest Nasze

Dobry dojazd to podstawa

Teraz szczęśliwie coraz większe znaczenie dla atrakcyjności inwestycji biurowej czy deweloperskiej ma kwestia dostępności komunikacyjnej. – Rynek wymusza teraz pewne rozwiązania – wcześniej deweloperzy patrzyli dosyć krótkowzrocznie, czego efektem jest suburbanizacja czy Służewiec – mówi Wiśniewski.

Zmianę w podejściu do inwestowania potwierdza branża. – Mamy rynek pracownika. Firmy zaczynają rozpatrywać swoje lokalizacje pod kątem pracowników – myśląc o relokacji, biorą pod uwagę średni czas dojazdu – mówi Jan Zombirt, dyrektor w dziale doradztwa strategicznego JLL Polska. Jak przytacza, w przypadku biur na Woli aż 75% pracowników dojeżdża transportem zbiorowym.

Nowa zabudowa na Woli nie koncentruje się jednak wyłącznie przy metrze. – Transport szynowy był bardzo ważną kwestią przy wyborze lokalizacji – nowa stacja SKM, oddalona o jedną stację od metra, tramwaj na Obozowej. To ma ogromny wpływ na wybór miejsca dla biura – mówi Paweł Bujski, prezes zarządu firmy City Level, która realizuje projekt Vector +.

Jednocześnie jednak spółka nie rezygnuje z przestrzeni parkingowej. – Budujemy na małej działce. Zaprojektowaliśmy parking podziemny na 200 aut. Mimo wszystko trudno zmienić przyzwyczajenia wszystkich. Niektórzy będą korzystać z samochodu z uwagi na konieczność odwiezienia dzieci czy opieki na chorymi rodzicami. Jednocześnie jednak budujemy szatnie z prysznicami dla rowerzystów – mówi Bujski.

Sporo terenów przy kolei

Tereny kolejowe to często spore obszary w dobrej lokalizacji i potencjalnie świetnie skomunikowane. Wskazuje na to praca architekta Leszka Wiśniewskiego, członek stowarzyszenia Miasto jest Nasze, który na warsztat wziął obszar u zbiegu dwóch Prag i Targówka. – Torowiska nie muszą zajmować obecnie tyle miejsca. Jednocześnie w łatwy sposób można poprawić funkcjonalność takiego obszaru inwestycyjnego – obecnie mamy kolej, ale nie ma jak się tą koleją dostać, bo nie ma stacji – wskazuje Wiśniewski.

Wykorzystywanie terenów komunikacyjnych ma nawet swoją nazwę – transport oriented development, czyli rozwój zorientowany ma transport. – Racjonalne korzystanie z transportu oznacza konieczność zintensyfikowania zagospodarowania węzłów. Musimy tworzyć obszary wielofunkcyjne – podkreśla Tomasz Majda.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5