Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Czy powrócą w Polsce autobusowe przyczepy pasażerskie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Czy powrócą w Polsce autobusowe przyczepy pasażerskie?
fot. WUSolaris z przyczepą w Monachium
Powraca temat autobusowych przyczep pasażerskich. Poseł Krzysztof Gawkowski wystosował interpelację do ministra infrastruktury pytaniem o postępy konsultacji i prac nad możliwością prawną przywrócenia takiego rozwiązania w transporcie publicznym.

Odpowiedzi udzielił wiceminister Rafał Weber, który wyjaśnił, że resort infrastruktury wystąpił w temacie dopuszczenia możliwości przewozu osób w przyczepie ciągniętej przez autobus do przedstawicieli branży autobusowej, jak również do podmiotów działających w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. – Analiza przedstawionych stanowisk i opinii w tej sprawie wskazuje, iż wprowadzenie tego rodzaju rozwiązania w transporcie drogowym mogłoby znacząco wpłynąć na pogorszenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, wiązałoby się również z potrzebą dostosowania w tym zakresie infrastruktury drogowej i poniesienia znacznych kosztów z tego tytułu – podkreśla Weber.

Ministerstwo Infrastruktury podało również, że temat dotyczący zmiany polskich przepisów w celu wprowadzenia w Polsce przyczep autobusowych nie wywołał również szerokiego zainteresowania ze strony producentów tych pojazdów.

Rozwiązanie polegające na zastosowaniu w transporcie autobusów ciągnących za sobą przyczepy przystosowane do przewozu pasażerów było dawniej w Polsce stosowane oraz na terytorium różnych państw, lecz zostało wycofane z powodu negatywnego wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Resort wskazuje przy tym, że brak jest w międzynarodowych przepisach dotyczących homologacji typu pojazdu wymagań dla przyczep przewożących osoby w trakcie jazdy po drogach. – Z uwagi na brak wymagań na poziomie UE i ONZ w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów przewożonych w przyczepach, przede wszystkim dotyczących wyposażenia wnętrza takich pojazdów, wytrzymałości struktury pojazdów, siedzeń i ich mocowania, pasów bezpieczeństwa i punktów mocowania, nie jest możliwe uzyskanie unijnego świadectwa homologacji typu pojazdu dla przyczep autobusowych do przewozu pasażerów – podsumowuje Weber.

Ministerstwo przy okazji odniosło się do przykładów, że jednak takie rozwiązania funkcjonują w innych krajach Unii Europejskiej. W odpowiedzi posłużono się przykładem Niemiec. – Na terenie tego kraju zostało dopuszczonych tylko około 150 tego rodzaju zespołów pojazdów, rozwiązanie to ma charakter jedynie lokalny, ograniczony do określonych tras i oparty na szczególnych warunkach – wyjaśnia resort.

W 2019 r. nastąpił wzrost liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym spowodowanych przez kierujących autobusami komunikacji publicznej. Przy czym, rosnący ruch samochodowy w miastach wymaga od kierujących szczególnej koncentracji, dlatego ministerstwo zwraca uwagę, że utrudnione warunki ruchu autobusu wyposażonego w przyczepę mogą skutkować pogorszeniem bezpieczeństwa użytkowników dróg, zwłaszcza pieszych. Resort wymienia także mnogość zagrożeń takiego zespołu pojazdów, jak m.in. to, że osoby niepowołane mogą dostać się pomiędzy autobus a przyczepę co może skończyć się tragicznie. Z kolei wydłużony o przyczepę autobus mierzyłby nawet 23 metry. – To wymuszałoby dostosowanie infrastruktury drogowej do gabarytów takich pojazdów, w tym m.in.: przebudowę niektórych skrzyżowań dla zwiększenia promienia łuku, zmianę długości odcinków widoczności przy wyprzedzaniu, przebudowę przystanków i miejsc postojowych, oraz wszystkich innych elementów drogi projektowanych z uwagi na maksymalne długości pojazdów – podaje Weber.

Na koniec Ministerstwo zwróciło uwagę na szeroką gamę rozwiązań producentów taboru autobusowego co do długości pojazdów czy zasilania różnymi źródłami napędu, stąd każdy z przewoźników, mając na uwadze optymalizację kosztów realizowanych przewozów, ma możliwość dostosowania taboru do zapotrzebowania pasażerskiego z uwzględnieniem czynnika ekonomicznego. – Resort infrastruktury nie planuje wprowadzenia zmiany przepisów celem dopuszczenia w Polsce autobusowych przyczep do przewożenia pasażerów – zakończył Weber.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Rozmowa z Solarisem. O przyczepach, Kongu i antypijackich stacyjkach

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Rozmowa z Solarisem. O przyczepach, Kongu i antypijackich stacyjkach

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij