Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy gorzowskie tramwaje staną?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy gorzowskie tramwaje staną?
fot. JR
Gorzów Wielkopolski dopiero co zakończył modernizację prawie całej sieci tramwajowej, a już musi mierzyć się z ogromnymi wzrostami cen prądu i myśleć o ograniczeniach lub czasowym zawieszeniu kursowania tramwajów. Miasto aktualizuje też koncepcję rozwoju systemu tramwajowego, co pozwoli określić przyszłą rolę transportu szynowego w północnej stolicy województwa lubuskiego.

W kończącej się właśnie perspektywie unijnej Gorzów Wielkopolski, podobnie jak chociażby Grudziądz, szeroko postawił na modernizację sieci tramwajowej. W ramach inwestycji zmodernizowano znaczącą większość miejskiej infrastruktury szynowej, a ciągle trwają prace przy przedłużeniu linii tramwajowej od dawnej pętli Silwana do rejonu ulicy Fieldorfa-Nila, gdzie powstanie nowa krańcówka dla tramwajów dwukierunkowych. Wszystkie inwestycje, warte ponad 200 milionów złotych, mogą okazać się jednak bardzo trudne w bieżącym utrzymaniu z powodu horrendalnych cen prądu.

Prąd będzie kosztować 400% więcej?

Jak mówi nam bowiem Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa Wielkopolskiego, miasto otrzymało ogromną ofertę na zakup energii elektrycznej na 2023 rok. Efektem tego jest znaczny wzrost kosztu zakupu 1 kilowatogodziny prądu, niezbędnego do zasilania tramwajów. – Koszt zakupu 1 kWh dla trakcji tramwajowej od 01.01.2023r. ma wynieść 1,985 zł netto, a jest to kwota bez kosztów dystrybucji. W bieżącym, 2022 roku, za 1 kWh prądu płacimy 0,514 zł netto – mówi Wójcicki.

Jak więc widać, wzrost kosztów energii elektrycznej między obecnym, a przyszłym rokiem może wynieść 400 procent. W latach poprzednich, a więc w 2021 czy w 2020 roku, Gorzów płacił za prąd odpowiednio 0,289 złotych netto oraz 0,339 złotych netto.



Prezydent Gorzowa Wielkopolskiego, Jacek Wójcicki. fot. Łukasz Kulczyński / Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego

Prezydent dodaje, że miejskie jednostki odnotowują roczne zużycie na poziomie 14,7 tys. MWh. Wraz ze spółkami liczba ta rośnie do 21,4 tys. MWh. – Przekłada się to na kwoty jakie otrzymaliśmy w przetargu na zakup energii elektrycznej na przyszły, 2023 rok. Są to odpowiednio kwoty 35,9 mln. zł i 52,9 mln zł. Jednak zgodnie z rządowym projektem ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku z dnia 11 października 2022r., koszty te mają wynieść ostatecznie 11,5 mln złotych oraz 16,8 mln złotych, czyli mniej o około 68% niż pierwotne szacunki – mówi Jacek Wójcicki.

Autobusy zastąpią tramwaje?

Gdy zestawimy koszt 1 kilowatogodziny z zużyciem energii przez poszczególne typy tramwajów eksploatowanych w Gorzowie, a więc z nowymi wozami od Pesy oraz wagonami 6E/ZGTW (popularnymi Helmutami) wychodzi nam, iż przejechanie jednego kilometra przez Helmuty kosztuje gorzowski magistrat około 5,76 złotego, natomiast jeden wozokilometr Twista kosztuje już około 8,34 złotego. Są to oczywiście uśrednione dane, które różnią się w zależności od pory roku czy też stylu jazdy poszczególnych motorniczych i nie uwzględniają również kosztów dystrybucji energii. Dlaczego przybliżam te wyliczenia? Ponieważ z ekonomicznego punktu widzenia, Gorzowowi aktualnie bardziej opłaca się zastępować tramwaje autobusami. Nie dziwią więc zapowiedzi włodarza miasta o ograniczeniach w transporcie szynowym.

– Co do ograniczeń w zakresie funkcjonowania tramwajów zamiarem naszym jest zmniejszenie oferty przewozowej w soboty, niedziele i święta oraz w okresie poszczytowym w dzień roboczy – mówi nam prezydent Wójcicki.

Prezydent Gorzowa sugerował też ostatnio, że w razie krytycznej sytuacji, samorząd może zdecydować się na czasowe zawieszenie kursowania tramwajów na całej sieci i zastąpienie ich autobusami.

– Mowa o sytuacji skrajnej, w której samorząd miałby wybierać np. pomiędzy ograniczeniami ogrzewania lub oświetlenia w szkołach czy ośrodkach pomocy społecznej, a funkcjonowaniem tramwajów. Mamy jednak nadzieję, że do takiej sytuacji nie dojdzie – precyzuje swoje słowa sprzed kilkunastu dni Jacek Wójcicki.

Komunikacja miejska z roku na rok coraz droższa

Ceny energii elektrycznej są też jedną ze składowych całkowitego kosztu funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gorzowie Wielkopolskim. Jacek Wójcicki mówi nam, że w 2021 roku koszt ten wyniósł niespełna 61 milionów złotych netto, a w tym roku ta kwota ma sięgnąć około 70,5 miliona złotych netto.

– Prognoza na 2023 rok wskazuje wzrost kosztów ok. 26%. Wzrost ten uzależniony jest od skali pracy przewozowej oraz podstawowych czynników kosztotwórczych (energia, paliwo, materiały i części, wynagrodzenia). Przy obecnych cenach biletów, biorąc pod uwagę kształtowanie się sprzedaży za 7 m-cy b.r., finansowanie kosztów komunikacji miejskiej z przychodów ze sprzedaży biletów w 2022 roku wyniesie ok. 17%, a w 2023 roku, przy założeniu utrzymania sprzedaży na poziomie roku 2022, ok.13,5% – dodaje prezydent Gorzowa Wielkopolskiego.

Samorządowiec przypomniał też, że w 2013 roku wpływy z biletów pokrywały około 50% kosztów funkcjonowania całej komunikacji miejskiej w Gorzowie. Jednak w przedpandemicznym, 2019 roku, współczynnik ten wynosił już tylko 27%. – Naszym celem jest uporządkowanie i dostosowanie siatki połączeń, aby w jak największym stopniu odpowiadała ona na potrzeby mieszkańców, ale też uwzględniała warunki budżetowe miasta. Na ten moment nie wprowadzamy podwyżki cen biletów, ale biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację gospodarczą niewykluczone, że może się ona okazać niezbędna – dodaje prezydent.

W oczekiwaniu na koncepcję

Czy mimo obecnej trudnej sytuacji finansowej gorzowski samorząd chce rozwijać transport szynowy w północnej stolicy województwa lubuskiego?

– Obecnie Miasto przygotowuje się do aktualizacji koncepcji rozwoju podsystemu tramwajowego. Zmieniające się otoczenie makroekonomiczne, w tym czynniki finansowe m.in. dotyczące wzrostu cen energii, materiałów oraz ich dostępność, istotnie wpływają na nasze decyzje w zakresie inwestowania w rozwiązania transportowe. Tym samym niezbędne staje się zaktualizowanie wcześniej przyjętych założeń, w tym dot. horyzontu czasowego, w zakresie wprowadzenia ewentualnych zmian w rozbudowę podsystemu tramwajowego. Realizacja aktualizacji koncepcji zaplanowana jest do końca bieżącego roku – mówi nam nam Jacek Wójcicki.

Samorządowiec dodaje, że na ostateczne decyzje w sprawie rozwoju sieci tramwajowej w Gorzowie będą miały wpływ zarówno ceny energii elektrycznej, jak również istniejące oraz potencjalne generatory ruchu, a także możliwości finansowe miasta.

Priorytetem połączenie największych osiedli miasta

Mimo wyzwań, głównie pokroju ekonomicznego, zapytałem prezydenta o dalsze priorytety Gorzowa w kwestii budowy nowych linii tramwajowych.

– W zakresie nowych tras tramwajowych, mamy projekt przebiegu trasy tramwajowej, który miał być realizowany w ramach zadania tramwajowego z wykorzystaniem środków unijnych z mijającej perspektywy. Odcinek ten dotyczy trasy tramwajowej prowadzącej poprzez Aleję Ruchu Młodzieży Niezależnej, ul. Piłsudskiego, dalej ul. Górczyńską, Okulickiego i ma kończyć się krańcówką na ul. Szarych Szeregów. Z uwagi ​na drastyczny wzrost kosztów realizacji nowego odcinka (ponad 100 mln zł), a także przekroczenie pierwotnych założeń finansowych pozostałych komponentów/działań w projekcie, zdecydowano, za zgodą instytucji dotującej, o rezygnacji (odłożeniu w czasie) budowy nowej linii i przeznaczeniu dofinansowania na dokończenie pozostałych zadań w obecnym projekcie.
Ponadto, w związku z rozpoczęciem prac nad wyczekiwaną od lat inwestycją budowy tzw. Północnej obwodnicy Gorzowa, Miasto zakłada pozostawienie odpowiedniego terenu pod ewentualną przyszłą rozbudowę linii na Górczyn. To rozwiązanie będzie również analizowane w ramach aktualizacji koncepcji rozwoju podsystemu tramwajowego – komentuje Jacek Wójcicki.



Gorzów gotowy aby aplikować o środki unijne, ale…

Prezydent zapewnia, że miasto pozostaje w gotowości aby aplikować o środki na kolejne inwestycje tramwajowe w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027, między innymi w ramach programu FENIKS, następcy POIiŚ. – Tylko finansowanie ze środków zewnętrznych umożliwi nam realizację tak kosztownych przedsięwzięć – zastrzega włodarz Gorzowa.

– Nie można jednak zapominać o kosztach operacyjnych związanych z przyszłym utrzymaniem tak kosztownej infrastruktury. Radość budowania z unijnym, 75 czy nawet 85-procentowym dofinansowaniem to jedna strona medalu, natomiast druga to olbrzymie i wciąż rosnące koszty utrzymania w zakresie kosztów operacyjnych wynikających z bieżącej eksploatacji tramwajów – kończy Jacek Wójcicki.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Zobacz również:

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Gorzów przebuduje Dworcową z torowiskiem. Rusza przetarg

Przestrzeń

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

Komunikacja

Gorzów Wlkp. ze środkami na nowe tramwaje

inf. pras. oprac. JR 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5