W końcu sfinalizowano wieloletnie postępowanie na wyłonienie wykonawcy budowy trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych w Częstochowie. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą inwestycji. Pierwsze prace rozpoczną się na początku listopada.
W środę 17 października br. podpisano umowę z wykonawcą dużej częstochowskiej inwestycji. Tym sposobem finalizacji doczekało się długotrwałe postępowanie na wyłonienie wykonawcy budowy trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych przy trzech dworcach kolejowych. Sygnatariuszami byli dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Piotr Kurkowski, jego zastępca Mirosław Kucia-Piekarski oraz dyrektor generalny Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego Mariusz Serżysko. Za miejsce wybrano plac przed wschodnim gmachem dworca Częstochowa osobowa przy ul. Piłsudskiego.
Perony i parkingi
Trzy intermodalne węzły przesiadkowe mają integrować transport kolejowy z komunikacją miejską (głównie autobusową), rowerami i transportem indywidualnym. Każdy obiekt ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych: Częstochowa (osobowa), Częstochowa-Stradom i Częstochowa-Raków, z czego dwa pierwsze zlokalizowane są w centrum Częstochowy, co z miejsca eliminuje podstawową funkcję węzłów przesiadkowych polegającą na redukcji ruchu kołowego w mieście.
Na każdy z węzłów ma składać się obszerny parking strzeżony dedykowanym monitoringiem wizyjnym, perony autobusowe, stanowiska TAXI i podwozowe (kiss and ride) oraz zadaszone parkingi rowerowe.
Działaniami towarzyszącymi będzie budowa lub modernizacja ok. 10 km dróg rowerowych odchodzących od obiektów wzdłuż głównych ulic oraz modernizacja bezpośrednio przylegających elementów infrastruktury, np. przebudowa całej ul. Piłsudskiego (wschodnia strona dworca Częstochowa os.), czy przebudowa Skweru Junaków po zachodniej stronie dworca Częstochowa-Raków.
Wyceniona przez miasto w 2016 r. na 40 mln zł inwestycja pochłonie z miejskiej kasy niemal 68,9 mln zł, z czego 27,5 mln zł pochodzi ze środków unijnych przyznanych w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych 2014-2020.
Start w listopadzie
Pierwsze prace ruszą już na początku listopada tego roku. Na początku przeprowadzone zostaną roboty na infrastrukturze podziemnej w okolicy dworca Częstochowa osobowa. Następnie w przyszłym roku inwestycja będzie już realizowana równolegle na wszystkich trzech obiektach.
Przedstawiciel wykonawcy deklaruje jednak, że firma będzie starać się minimalizować uciążliwości związane z pracami budowlanymi.
Zakończenie prac zgodnie ze złożoną ofertą musi odbyć się do 31 sierpnia 2020 r.
Pierwsze informacje o zamiarze budowy węzłów przesiadkowych pojawiły się w 2015 r.,
kiedy przedstawiono graficzne wizualizacje obiektów. Następnie pozyskano środki unijne, a pierwszy przetarg ogłoszono z końcem sierpnia 2017 r. Ten jednak tak, jak i kolejny, zakończył się unieważnieniem z powodu znacznie wyższych oczekiwań cenowych ze strony oferentów.
Trzeci przetarg zakończono wyłonieniem wykonawcy, jednak w ostatnim już przypadku częstochowski magistrat musiał za zgodą radnych miasta znaleźć w miejskim budżecie dodatkowe 22 mln zł.