Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Pierwsze hybrydowe Solbusy już w zajezdni

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2015-11-24 09:19
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-16 03:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Do siedziby Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie zaczynają zjeżdżać pierwsze hybrydowe autobusy marki Solbus, których 40 sztuk zakupiono w ramach programu Gazela. Nie wiadomo jednak, czy producent zdąży z dostawą w terminie

W zajezdni częstochowskiego przewoźnika pojawiło się już 7 egzemplarzy pojazdów jednoczłonowych – Solbus Solcity SM 12 H. Pojazdy z czerwono-grafitowo-białą malaturą częstochowskiego przewoźnika, zaadaptowaną z tramwajów TWIST, zjeżdżają systematycznie wieczorami. Obecnie hybrydy jeżdżą tylko po terenie zajezdni, gdzie szkolenie stanowiskowe odbywają kierowcy autobusów. Jednocześnie na ukończeniu są prace budowlane związane z przystosowaniem hali autobusowej D do obsługi trakcji gazowej, która wymaga m.in. wysokich bram wjazdowych i solidnej wentylacji wraz z zabezpieczeniami przeciwwybuchowymi.

Przeciągająca się homologacja

Lider Trading sp. z o.o. – producent Solbusów – zgodnie z umową na dostawę pojazdów ma termin do końca listopada na dostarczenie wszystkich czterdziestu zamówionych autobusów, jednak termin może być zagrożony: - Producentowi najprawdopodobniej nie uda się dotrzymać tego terminu – powiedział serwisowi transport-publiczny.pl Robert Madej, wiceprezes MPK i dodał: - Prawdopodobnie do końca listopada dojadą tylko wszystkie autobusy krótkie, zaś przegubowe będą dostarczone po terminie – powiedział. Jak dowiedzieliśmy się od przewoźnika, umowa podpisana z producentem Solbusów przewiduje kary na tą okoliczność.

Autobusy przegubowe wciąż przechodzą proces homologacyjny. A to w jego czasie doszło do pożaru testowanego autobusu, w wyniku którego PIMOT – organ homologacyjny – zwrócił uwagę na dodatkowe szczegóły, co również może zaważyć na czasie trwania całego procesu.

Homologacja dla pojazdów jest konieczna, ponieważ pomimo, że hybrydy są zabudowywane na istniejących w produkcji i eksploatacji liniowej konstrukcjach modeli Solcity SM-12 i SM-18, to technicznie są pojazdami nowymi. Ich napęd zestawiony jest z dedykowanego silnika iskrowego TEDOM zasilanego sprężonym metanem, który napędza prądnicę TM4 wytwarzającą prąd dla silnika trakcyjnego TM4, który z kolei ma możliwość odzyskiwania energii hamowania celem przechowywania jej w superkondensatorach. Ta wykorzystywana będzie przy ruszaniu z miejsca lub do dynamicznego przyspieszania pojazdu. Nie jest to więc konwencjonalny pojazd hybrydowy zasilany gazem o napędzie równoległym, a nowy, o szeregowym układzie napędowym.

Program GAZELA

Przypomnijmy – GAZELA jest częścią programu priorytetowego pn. „System zielonych inwestycji (GIS), cz.7: Niskoemisyjny transport miejski”, w ramach którego przeprowadzono pierwszy w historii konkurs przedsięwzięć proekologicznych z pulą 80 mln zł przeznaczoną na dofinansowanie inwestycji do 100% ich wartości.

Przedsięwzięcia, które można było zgłosić, to zakup nowych autobusów hybrydowych zasilanych CNG, szkolenie kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru, modernizacja lub budowa stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, modernizacja lub budowa tras rowerowych, buspasów lub parkingów przesiadkowych P+R; wdrożenie systemów zarządzania transportem miejskim oraz wdrożenie systemu roweru miejskiego.

Konkurs zakończył się wyłonieniem dwu beneficjentów chcących zakupić tabor zasilany CNG, z których Częstochowie przyznano 66 mln zł, a Gdyni 10 mln zł. Częstochowskie MPK środki przeznaczyło na zakup 15 autobusów przegubowych i 25 autobusów jednoczłonowych.
Z kolei Gdynia nadal nie rozstrzygnęła postępowania na dostawę pojazdów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Komunikacja

Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Dominik Wójcik 04 kwietnia 2016

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Dominik Wójcik 19 listopada 2015

Zobacz również:

Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Komunikacja

Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Dominik Wójcik 04 kwietnia 2016

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Komunikacja

Pożar przegubowej hybrydy Solbusa dla Częstochowy

Dominik Wójcik 19 listopada 2015

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5