MPK w Częstochowie pozyskało kolejny autobus piętrowy typu angielskiego do obsługi linii turystycznej. Tym razem to Leyland Roudmaster bez dachu, który będzie wykorzystywany w upalne dni i doda nieco więcej atrakcji miejskiej inicjatywie.
Miasto Częstochowa po raz kolejny uruchomiło
miejską linię turystyczną oznaczoną numerem „034” nawiązującym do numeru kierunkowego do Częstochowy. W tym roku trasę obsługuje będący własnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego autobus na podwoziu Bristol-Lodekka.
Dach ciężarem
W odróżnieniu od dotychczasowych edycji miejskiej inicjatywy promującej Częstochowę wśród turystów, pojazd MPK posiada dach, którego przewoźnik zdecydował nie usuwać, umożliwiając wykorzystanie go przez cały rok niezależnie od warunków atmosferycznych. Z kolei zdaniem niektórych to właśnie otwarty górny pokład miał stanowić o atrakcji przedsięwzięcia. Jeszcze inni z kolei narzekali na duchotę wewnątrz autobusu w upalne dni.
W czasie prezentacji miejskiego Bristola-Lodekki z końcem maja prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk w swojej wypowiedzi między wierszami sugerował trwające poszukiwania alternatywy dla zamkniętego wozu.
Londyńczyk czerwony
Jego słowa ziściły się pod koniec czerwca, kiedy do zajezdni MPK zajechał czerwony Leyland RM Roudmaster z 1961 r. Pojazd został wypożyczony przez operatora na okres lipca i sierpnia.
– Szukaliśmy autobusu, ale ciężko jest kupić taki w stanie spełniającym nasze dość wysokie oczekiwania. Dlatego na razie go wypożyczyliśmy z możliwością wykupienia – poinformował dziennikarza serwisu transport-publiczny.pl wiceprezes MPK Robert Madej.
Autobus jest teraz poddawany szczegółowemu przeglądowi i modyfikacjom polegającym m.in. na instalowaniu systemu nagłośnienia dla przewodnika oraz montażu autokomputera stosowanego przez MPK. Dla odmiany ten wóz nie zostanie oklejony na biało na wzór miejskiego piętrusa:
– Czerwony lakier jest w tak dobrym stanie, że aż szkoda go zaklejać – powiedział Madej dodając: – Oczywiście naniesiemy na niego miejskie oznaczenia – zaznaczył.
Na niepogodę i wesela
Z założenia wypożyczony autobus ma wozić turystów po mieście w słoneczne i upalne dni, zaś w pozostałe – miejski Bristol-Lodekka z zamkniętym nadwoziem. Zapytaliśmy więc, jak będzie wyglądał proces doboru taboru do warunków atmosferycznych – czy na przykład na przystanek początkowy pod Ratuszem wysłane zostaną obydwa pojazdy i kolejne kursy będą obsługiwane wozem na bieżąco dobieranym do aktualnej pogody, czy też zawczasu o typie nadwozia zdecyduje dyspozytor na podstawie prognozy pogody.
– Jeszcze nie zdecydowaliśmy o sposobie dobierania autobusu – odpowiedział wiceprezes Madej. Przyznał jednak, że pozyskanie drugiego piętrusa otwiera drogę do najmów okazjonalnych dla miejskiego pojazdu. Jak oznajmił pod koniec maja prezes MPK Mariusz Sikora, przewoźnik od momentu wydania komunikatu o zakupie Bristola-Lodekki bombardowany jest licznymi zapytaniami dotyczącymi możliwości wynajęcia autobusu na przykład na wesela. Do tej pory było to niemożliwe z uwagi na codzienną pracę zaplanowaną aż do ostatniego dnia sierpnia.
Wokół historycznych centrów
Przypomnijmy – linia 034 jest trasą dookólną wiodącą głównie przez znaną wszystkim pątnikom aleję Najświętszej Marii Panny, czyli historyczny trakt, który blisko 200 lat temu został wytyczony celem połączenia dwóch odrębnych wcześniej miast: Starej i Nowej Częstochowy. Po przejechaniu przez krańce traktu autobus otacza centra tych ośrodków. Skorzystać na tym mogą więc pielgrzymi odwiedzający klasztor na Jasnej Górze – to do nich adresowana jest inicjatywa miasta, bowiem wedle powszechnych wśród częstochowskich przedsiębiorców narzekań pielgrzymi po dotarciu do sanktuarium pozostają w jego obrębie nie schodząc w ogóle do miasta.
Kursy odbywają się co godzinę, a odjazdy z przystanku początkowego pod Ratuszem mają miejsce od godz. 12:00 do 18:00. Autobus na trasie obsługuje jeszcze trzy przystanki na Starym Rynku, placu Biegańskiego i pod bramą klasztorną. Przejazd jest bezpłatny.