Do końca tego półrocza PKP PLK zamierza ogłosić przetarg na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Wciąż jednak nie wiadomo, jak będą jeździły pociągi, w tym Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która korzysta z własnych torów.
PKP PLK przygotowują
wielką przebudowę Warszawy Zachodniej, w ramach której m.in. ma powstać podziemny dworzec, tunel tramwajowy oraz hala peronowa. Przetarg na przeprowadzenie prac ma zostać ogłoszony do końca tego półrocza.
Realizacja prac – z uwagi na ich zakres – wymusi spore zmiany w organizacji ruchu. Utrudnienia nie ominą Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która korzysta z własnej pary torów. – Uzgodnienia dotyczące funkcjonowania WKD w czasie przebudowy stacji Warszawa Zachodnia nie zostały jeszcze zakończone i wciąż są prowadzone pomiędzy stronami. Warianty organizacji ruchu pozostają uzależnione od harmonogramów prac inwestora (w tym m.in. czy kluczowe dla WKD etapy byłyby prowadzone w okresie wakacyjnym z ewentualnym rozciągnięciem na czerwiec i/lub wrzesień, czy w okresie największego obciążenia ruchem pasażerskim) – wskazuje Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD.
Nie jest jeszcze przesądzona kwestia długości trwania przerwy w ruchu do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Sporym ułatwieniem mogłyby być tymczasowe perony. – W ramach rozpatrywanych wariantów znajduje się przedsięwzięcie obejmujące zabudowę tymczasowej infrastruktury w lokalizacji możliwie najbliższej stacji Warszawa Zachodnia, a zarazem zapewniającej właściwe kierowanie potoków podróżnych do innych środków transportu – zaznacza Kulesza.
Raczej nierealny jest wcześniej sugerowany przez WKD pomysł
z wjazdem pociągów WKD na tory PKP PLK. – Koncepcja ma niewielkie prawdopodobieństwo przyjęcia, choć nie została całkowicie wykluczona – zaznacza rzecznik.
Przebudowa Warszawy Zachodniej mogłaby być okazją do budowy stałych rozjazdów WKD – to zwiększyłoby, jak wcześniej przekonywała spółka, przepustowość linii w związku z dodatkową możliwością zawracania pociągów i alternatywą dla
mającego ograniczenia układów torów na stacji Warszawa Śródmieście WKD. Poprzednie rozjazdy znajdują się dopiero w Komorowie, co zmniejsza elastyczność wukadki w zakresie organizacji ruchu w razie remontów czy awarii. – Ewentualna zabudowa stałych rozjazdów byłaby możliwa jedynie w ramach przygotowywanej inwestycji. Do tej pory nie uzyskaliśmy jeszcze pozytywnej opinii inwestora w tym zakresie – wskazuje Krzysztof Kulesza.