Partnerzy serwisu:
Mobilność

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
25-08-2022
Ostatnia modyfikacja:
05-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Co z autobusami wodorowymi dla GZM?
fot. ZTM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce kupić autobusy wodorowe dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny. Mimo tego, że od otrzymania dofinansowania minął już rok, nadal nie ogłoszono nawet przetargu na zakup pojazdów. Dlaczego tak się dzieje i kiedy na terenie Metropolii mogą pojawić się pierwsze “wodorowce”?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansowuje zakupy autobusów i trolejbusów zeroemisyjnych w ramach programu Zielony Transport Publiczny (ZTP). Do tej pory zakończono nabory w dwóch edycjach tego przedsięwzięcia, o wynikach których informowaliśmy w poprzednich miesiącach. Zarówno w pierwszej jak i w drugiej edycji przeważającą część wniosków dotyczyła zakupów autobusów elektrycznych. Niewiele podmiotów zdecydowało się natomiast na pojazdy wodorowe.

Zatrzymana rewolucja

Zgodnie z wyliczeniami NFOŚiGW, jeśli samorządy zrealizują swoje plany, to w całej Polsce zostanie zakupionych ponad 100 “wodorowców” dzięki środkom z ZTP. Kontrastuje to nieco z obecnymi realiami, ponieważ na dzień dzisiejszy tylko jeden beneficjent programu przeprowadził przetarg na autobusy napędzane wodorem. Mowa o MPK Poznań, które rozstrzygnęło postępowanie na zakup 15 autobusów wraz z opcją. W tym przypadku ciągle jednak nie zawarto umowy ze zwycięzcą postępowania, firmą Solaris. Poznański przewoźnik pierwotnie wnioskował o dotację na zakup aż 84 pojazdów na wodór.

Kolejnym projektem, który otrzymał dofinansowanie na zakup autobusów wodorowych był ten autorstwa Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM otrzymała około 81 milionów złotych na zakup 20 pojazdów napędzanych wodorem, o czym informowaliśmy w sierpniu ubiegłego roku. Mimo upływu 12 miesięcy od tej decyzji, Metropolia nie ogłosiła jeszcze nawet postępowania na zakup autobusów. Dlaczego tak się dzieje oraz kiedy można się tego spodziewać?

Najpierw paliwo, potem autobusy

– Ceny dostawy wodoru mają kluczowe znaczenie w tym projekcie. Dlatego realizację tego projektu chcemy rozpocząć od ogłoszenia postępowania na dostawę paliwa, aby móc zestawić otrzymane oferty z prognozami rynku. Przetarg na dostawę paliwa planujemy ogłosić na przełomie III i IV kwartału tego roku – przekazała nam rzeczniczka prasowa GZM, Kamila Rożnowska.

Przedstawicielka Metropolii doprecyzowała więc informacje jakie podawaliśmy kilka miesięcy temu, natomiast nie odpowiedziała na pytanie o to, kiedy ma zostać rozpisany przetarg na same autobusy. – Jeśli chodzi o zakup autobusów, to projekt dofinansowany przez NFOŚiGW musi zostać zakończony do 30 czerwca 2024 roku – mówi Kamila Rożnowska.

20 wodorowców to pilotaż

Metropolia planuje zakupić 20 autobusów o długości 12 metrów, które rozpoczną służbę w ramach linii metropolitalnych – Zakup pierwszych 20 „wodorowców” to dla GZM pilotaż. O tym, że GZM podchodzi do tematu wodoru „na spokojnie” świadczy też skala zamówienia. To tylko 20 pojazdów dla Metropolii, w której jeździ ok. 1200 autobusów – komentuje rzeczniczka.

Szerokie plany Metropolii wobec wodoru

Metropolia kilka miesięcy temu wydała także materiał dotyczący roli wodoru w rozwoju całej GZM. Możemy w nim przeczytać:

“Rozwój technologii wodorowej pozostaje dla GZM jednym ze strategicznych kierunków. Jak podkreślają w GZM – wodór dla regionu ma większe znaczenie. Wodór to rewolucja dla energetyki, bo może pełnić rolę magazynu dla energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł”

— Największe światowe gospodarki już od lat pracują nad rozwojem tej technologii. Dzięki temu, że otrzymaliśmy dotację, która pokrywa prawie 90% wartości tej inwestycji, mamy możliwość przetestować ją na naszych ulicach i wziąć udział w tym globalnym „wyścigu” – mówił we wspomnianym materiale Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Autobusy na wodór są premiowane

“Programy dotacyjne obniżają znacząco koszt zakupu takich pojazdów. Dla porównania: przy 90 procentach dofinansowania dla autobusów „wodorowych”, ich cena – w zależności od tego czy mówimy o autobusie 12 czy 18-metrowym – z ok. 2,7–3 mln zł spada do ok. 270–300 tys. zł, podczas gdy pojazdów bateryjnych, które obejmuje maksymalnie 60–80-procentowa wysokość dofinansowania – spada do 630–780 tys. zł. Oznacza to, że przy aktualnych programach wsparcia, sam pojazd na wodór można kupić nawet dwa razy taniej. Oczywiście w końcowych kosztach należy uwzględnić wysokość np. cen wodoru potrzebnego do tankowania” – czytamy w informacji prasowej Metropolii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5