Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNERZY DZIAŁU


Komunikacja

GZM: Mamy dofinansowanie na autobusy wodorowe, ale czekamy z przetargiem

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2022-04-28 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

GZM: Mamy dofinansowanie na autobusy wodorowe, ale czekamy z przetargiem
fot. MPK PoznańZdjęcie ilustracyjne
Przed postępowaniem na dostawę autobusów wodorowych musimy zapewnić sobie paliwo za odpowiednią cenę – powiedział podczas Kongresu Technologii Miejskich członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek. GZM planuje też zakup elektrycznych samochodów osobowych i pojazdów specjalnych dla służb komunalnych.

– Choć pozyskaliśmy dofinansowanie na zakup autobusów wodorowych, wstrzymujemy się z ogłoszeniem przetargu, dopóki nie wynegocjujemy satysfakcjonującej ceny dostaw wodoru – stwierdził Kwitek. Nie wiadomo, kiedy wobec tego postępowanie może zostać ogłoszone – i do kiedy musi się to stać, by dotrzymać terminu określonego w umowie o dofinansowanie. Wyznaczona data zakończenia całego przedsięwzięcia to 30 czerwca 2024 r. Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do GZM.

Jak pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzielił GZM dotacji na zakup 20 autobusów wodorowych. Kwota wsparcia wyniosła 81 mln zł (przy całkowitej wartości inwestycji 110,7 mln zł).

Pozyskanie hydrobusów ma być pierwszym, pilotażowym etapem upowszechniania w województwie śląskim wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Nowy tabor ma na początek obsługiwać metrolinie – szybkie połączenia autobusowe między głównymi miastami w regionie. Projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.

Równocześnie GZM chce stopniowo elektryfikować flotę pojazdów miejskich. Dotyczy to nie tylko autobusów. – Planujemy duży zakup elektrycznych samochodów osobowych i pojazdów specjalnych dla służb. Będą one przeznaczone dla miast, które muszą wypełnić obowiązek ustawowy. Wkrótce ogłosimy zamówienie – zapowiedział Kwitek.

Odnosząc się do kwestii samych autobusów, członek zarządu metropolii przywołał rezultaty przeprowadzonej analizy kosztów i korzyści. – Wykazała ona, że przy obecnych cenach energii i taboru jego zakup bez dofinansowania byłby nieefektywny. Bez wsparcia zewnętrznego nikt nie kupi dziś autobusu elektrycznego – podkreślił. GZM pozyskała więc środki z NFOŚiGW na zakup 32 elektrobusów. Na własną rękę takie pojazdy kupują - dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej - także przewoźnicy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5