Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Chengdu: Pierwsza linia podwieszanej kolei... na baterie

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-07-09 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W stolicy chińskiego Syczuanu jeszcze w tym roku ma rozpocząć działanie nowatorski system kolei podwieszanej. Od innych rozwiązań tego typu odróżnia go zastosowanie napędu bateryjnego, a także konstrukcja toru. Kolej ma nie tylko zapewnić turystom dojazd do najważniejszych atrakcji miasta, ale też sama stanowić magnes dla odwiedzających.

Testy systemu rozpoczęły się w listopadzie roku 2016. Wagony jadące po opartym na dźwigarach podwieszanym torze przypominają nieco z wyglądu wuppertalską Schwebebahn. Nazwany „koleją podniebną” system różni się jednak od niej wieloma rozwiązaniami szczegółowymi.

Najistotniejszym z nich wydaje się zasilanie: gondolowe wagony czerpią energię nie z szyny, lecz z zamontowanego na pokładzie pakietu baterii litowych. Jak tłumaczył w wywiadach dla chińskich mediów główny konstruktor Zhai Wanming, tak nietypowe rozwiązanie wynika z chęci uniknięcia problemów wynikających z transformowaniem wysokiego napięcia oraz przekazywaniem go między infrastrukturą liniową a pojazdem. Sama szyna ma przekrój uniemożliwiający – jak twierdzi konstruktor – wykolejenie.

Wnętrze wyprodukowanych przez Zhongtang Air Rail Technology wagonów zaaranżowano tak, jak w typowym pociągu metra lub kolei miejskiej. Pod ścianami ustawiono dwa podłużne rzędy siedzeń, przestrzeń w środku przeznaczono zaś dla pasażerów stojących. Pojemność pojedynczego składu wynosi 120 pasażerów (lub nieco mniej – w zależności od źródła). Pojazdy będą rozwijać prędkość rzędu 80 km/h. 11,5-kilometrowa trasa z czterema stacjami (budowa ma zakończyć się w tym roku) połączy węzły przesiadkowe kolei oraz metra z największymi miejskimi atrakcjami turystycznymi.

Również sposób zaprojektowania taboru wskazuje na to, że – oprócz pełnienia funkcji transportowej – nowa kolej ma być atrakcją samą w sobie. Pojazdy mają przezroczystą podłogę oraz przeważającą część powierzchni ścian. Stylizacja wagonów nawiązuje do pandy (w Chengdu działa baza hodowlana rzadkich gatunków zwierząt, w tym – pandy olbrzymiej).

Producent podkreśla ekologiczne walory nowego rozwiązania. Każdy z pojazdów, dzięki zastosowaniu włókien węglowych i kompozytów, waży – według jego informacji – zaledwie 2,5 tony, o pół tony mniej od standardowej masy tego typu pojazdów. Pozwala to zmniejszyć zużycie energii oraz wydłużyć żywotność pakietów bateryjnych. Same baterie mają być ładowane tylko energią ze źródeł odnawialnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5