Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Cetrovo. Chińskie metro z (niedalekiej) przyszłości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Gdy wchodzi się do wagonu metra Cetrovo, jednego z kilku pojazdów, które na InnoTrans przywiózł chiński gigant CRRC, ma się wrażenie wejścia do promu kosmicznego. Gdy pasażer popatrzy do góry, zobaczy niebo, nawet jadąc pod ziemią. Chmury są tam namalowane.

Jeszcze w poniedziałek chińskie metro było zapakowane i nie można było dojrzeć nawet kawałeczka. Dziś jest tym pojazdem, do którego ustawiają się tłumy. I trudno się dziwić, bo z zewnątrz – czarne i błyszczące – przyciąga wzrok.

Cetrovo, zbudowane w fabryce CGRail, pod egidą koncernu CRRC choć przestronne, przytłacza. Siedzenia umieszczono pod ścianami, podróżuje się prostopadle do kierunku jazdy. Pasażer nie będzie się nudzić, bo na szybach może sobie sprawdzić maila (ale kto to zrobi, przy pełnym wagonie) lub włączyć youtube'a. Są interaktywne. Widać, że wagon projektowano dla zatłoczonej metropolii, bo zaokrąglony kształt pozwala zmieścić w środku porządny tłum. Ma 22 metry długości, a pojemność to 310 pasażerów (przy założeniu sześciu osób na metr kwadratowy). Drzwi (po pięć z obu stron) są szerokie i wygodne.

Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że dla efektu – a ten jest duży, bo poza szybami z internetem są tu też panele z informacją pasażerską nad siedzeniami i interaktywna informacja nad wejściami – poświęcono wygodę pasażerów. Mimo szerokich szyb, wnętrze jest ciemne. Przytwierdzone do ściany siedziska są wygodne, jeśli chodzi o utrzymanie czystości, ale jest ich jednak mało. Poręczy jest niewiele – pionowe na wprost wejść, a poziome nad siedzeniami. Te drugie wiszą na tyle wysoko, że niejeden skromnego wzrostu dorosły ich nie dosięgnie.

Chińczycy chwalą się, że pojazd jest niezwykle lekki, bo w większości (pudło, kabina maszynisty, części wózka) jest zbudowany z włókien węglowych. Jest o kilkanaście procent lżejszy od standardowych wagonów. Producent zapewnia, że pojazd jest o 3 db cichszy niż przeciętna i pozwala zaoszczędzić do 15 proc. energii. Może się rozpędzić do 140 km/h, a cały pociąg można skomponować z dwóch, ale też maksymalnie z 12 wagonów. Rzecz jasna może się też poruszać w trybie autonomicznym.

Europejczycy mogą się póki co tylko napatrzeć. W przyszłym roku metro Cetrovo ma trafić do kolei podziemnej w Guanzhou i w Pekinie.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Nowy szef RN Solarisa: Trafiła nam się wyjątkowa okazja

Komunikacja

Holandia z arcyekologicznym eksperymentem autobusowym

Komunikacja

Trapeze Group na targach InnoTrans 2018

Mobilność

Trapeze Group na targach InnoTrans 2018

Mikołaj Kwiatkowski/Trapeze Poland 19 września 2018

Tatra-Yug zapowiada w pełni niskopodłogowy tramwaj

Komunikacja

Tatra-Yug zapowiada w pełni niskopodłogowy tramwaj

Leonard Dolecki 19 września 2018

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Nowy szef RN Solarisa: Trafiła nam się wyjątkowa okazja

Komunikacja

Holandia z arcyekologicznym eksperymentem autobusowym

Komunikacja

Trapeze Group na targach InnoTrans 2018

Mobilność

Trapeze Group na targach InnoTrans 2018

Mikołaj Kwiatkowski/Trapeze Poland 19 września 2018

Tatra-Yug zapowiada w pełni niskopodłogowy tramwaj

Komunikacja

Tatra-Yug zapowiada w pełni niskopodłogowy tramwaj

Leonard Dolecki 19 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5