Partnerzy serwisu:
Mobilność

Bytom chce budować nowy dworzec autobusowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bytom

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Bytom chce budować nowy dworzec autobusowy
fot. JR
Budowa dworca przy pl. Wolskiego i dwóch przystanków w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów Bytomia na najbliższe lata. Aby je zrealizować, a tym samym zwiększyć atrakcyjność komunikacji publicznej w mieście, gmina stara się o pozyskanie 100 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Bytomski projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” został dopuszczony przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej do ubiegania się o dofinansowanie. To pierwszy etap na drodze do pozyskania unijnych środków.

– Przebudowa głównych dróg w mieście, linii tramwajowych oraz dworca kolejowego sprzyja poprawie komunikacji w naszym mieście. Aby jednak zwiększyć jej atrakcyjność konieczna jest budowa centrów przesiadkowych, które umożliwią mieszkańcom szybkie połączenie różnymi środkami komunikacji – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Planujemy budowę trzech centrów przesiadkowych przy pl. Wolskiego, w Stroszku w rejonie stacji kolejowej Bytom-Stroszek oraz w Karbiu w rejonie stacji kolejowej Bytom-Karb – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Bytomski projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, która w czerwcu uzyskała już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/.

Projekt złożony przez Miasto Bytom przewiduje budowę dworca przy pl. Wolskiego i dwóch przystanków: w Stroszku (w rejonie ul. Strzelców Bytomskich, gdzie przeniesiona zostanie stacja kolejowa Bytom-Stroszek) i Karbiu (w rejonie przebudowywanej stacji kolejowej Bytom - Karb). Oprócz nowoczesnego dworca i przystanków przesiadkowych projekt zakłada także przebudowę istniejących układów drogowych umożliwiających dojazd do nowych obiektów, budowę chodników, przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych oraz wprowadzenie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.

– Na budowę dworca i dwóch przystanków przesiadkowych staramy się o dofinansowanie w kwocie 100 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Nasz projekt został już dopuszczony do pozyskania dofinansowania w trybie niekonkursowym, co oznacza, że w przypadku spełnienia wszystkich wymaganych kryteriów mamy pewność, że wnioskowane przez nas dofinansowanie otrzymamy w całości – mówi wiceprezydent Michał Bieda.

Budowa centrów przesiadkowych to nie tylko poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej w mieście, ale również alternatywa dla mieszkańców podróżujących samochodem do pracy, szkoły lub na zakupy. Warto dodać, że w Bytomiu trwa modernizacja kolejnych linii tramwajowych i dróg oraz przebudowywana jest najważniejsza linii kolejowa nr 131, w ramach której zmodernizowana zostanie stacja w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu i Bytomiu - Stroszku. Ponadto budowana linia kolejowa do Pyrzowic oraz planowane nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, a także powstanie kolei metropolitalnej będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez Bytom. 

Projekt „Mobilna Metropolia - budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Bytomia, a gmina w ciągu dwóch najbliższych lat zabezpieczy na przygotowanie dokumentacji 920 tys. zł z budżetu miasta.

Warto podkreślić, że projekt dotyczący budowy centrów przesiadkowych został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Bytomia na najbliższe lata ze względu na procedury związane ze staraniami o pozyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS, czyli Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027. Nabór wniosków planowany jest między styczniem a czerwcem 2024 roku. Projekty, które spełnią wszystkie wymagane kryteria zawarte w regulaminie wyboru projektów pozyskają dofinansowanie, dzięki czemu ich realizacja będzie możliwa w kolejnych latach.

Warto przypomnieć, że miasto podejmowało już próbę realizacji dworca autobusowego kilka lat temu. Ówczesne plany zakładały również, aby nowy dworzec autobusowy został skomunikowany za pomocą tramwaju, co miało skutkować powrotem komunikacji szynowej na plac Wolskiego (tramwaje docierały tu do 1971 roku). 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śremski dworzec PKS ma zniknąć. Co w jego miejsce?

Przestrzeń

Śremski dworzec PKS ma zniknąć. Co w jego miejsce?

Jakub Rösler 10 listopada 2023

Tallin: Ruszyła budowa dworca Rail Baltiki

Przestrzeń

Tallin: Ruszyła budowa dworca Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 06 listopada 2023

Nowy węzeł i klimatyzowane wiaty w Orzeszu. Nie ma pasażerów

Komunikacja

Dziewięć firm zainteresowanych projektowaniem węzła w Bielsku

Przestrzeń

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Bytom wyremontuje torowiska na Piekarskiej i Zabrzańskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Śremski dworzec PKS ma zniknąć. Co w jego miejsce?

Przestrzeń

Śremski dworzec PKS ma zniknąć. Co w jego miejsce?

Jakub Rösler 10 listopada 2023

Tallin: Ruszyła budowa dworca Rail Baltiki

Przestrzeń

Tallin: Ruszyła budowa dworca Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 06 listopada 2023

Nowy węzeł i klimatyzowane wiaty w Orzeszu. Nie ma pasażerów

Komunikacja

Dziewięć firm zainteresowanych projektowaniem węzła w Bielsku

Przestrzeń

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Bytom wyremontuje torowiska na Piekarskiej i Zabrzańskiej

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5