Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Białystok szykuje największy zakup elektryków w historii - 60 autobusów i ładowarki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Białystok szykuje największy zakup elektryków w historii - 60 autobusów i ładowarki
fot. Dawid Gromadzki/UM Białystok
Elektryczna rewolucja w Białymstoku nabiera tempa. Miasto ogłosiło przetarg na 60 nowych autobusów elektrycznych i 15 stacji ładowania – największy zakup w swojej historii. Dzięki temu flota elektrobusów może niemal się podwoić i znacząco przybliżyć Białystok do celu: 80 zeroemisyjnych pojazdów do 2028 roku.

Miasto ogłosiło postępowanie 9 lipca. Przetarg przewiduje zakup 60 jednoczłonowych, niskopodłogowych, dwuosiowych autobusów elektrycznych jednej marki i typu. Pojazdy mają być wyposażone w silniki elektryczne i ładowane za pomocą przewodu (plug-in). Dostawa ma objąć także montaż i uruchomienie 15 stacjonarnych stacji ładowania – w tym 6 jednopunktowych i 9 dwupunktowych – które zostaną rozmieszczone w trzech lokalizacjach na zajezdniach. Na oferty miasto czeka do 25 września. Na platformie zakupowej nie pojawiły się jednak jeszcze dokumenty przetargowe, zatem o szczegółach technicznych całości będziemy jeszcze informować.

Największa inwestycja w elektryczną flotę

To już drugi – i znacznie większy – przetarg na elektrobusy ogłoszony przez Białystok w tym roku. Na początku roku miasto wybrało dostawcę 30 pojazdów elektrycznych – zamówienie zrealizuje Busnex. Teraz chce podwoić stawkę. Zgodnie z założeniami, dostawa pojazdów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 18 miesięcy. Poza samą dostawą zamówienie obejmuje także szkolenia dla kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego z obsługi pojazdów i stacji ładowania.

Autobusy będą oceniane nie tylko pod względem ceny (60 proc. wagi), ale również parametrów technicznych (20 proc.) oraz warunków gwarancji i serwisu (20 proc.). Wadium ustalono na milion złotych.

Stan obecny: 20 elektrobusów i hybrydy

Dziś w taborze Białostockiej Komunikacji Miejskiej znajdują się już 20 autobusy elektryczne marki Yutong – pojazdy o długości 12 metrów, ładowane na zajezdni i zdolne do przejechania na jednym ładowaniu nawet 350–400 kilometrów. Weszły do eksploatacji we wrześniu 2023 roku i – jak podkreślają miejscy urzędnicy – w praktyce okazały się nie tylko ekonomiczne, ale i niezawodne. Średni roczny przebieg każdego z nich przekracza 100 tys. km, a kierowcy chwalą komfort prowadzenia i dynamiczne przyspieszenie.

W taborze znajduje się także kilka autobusów hybrydowych Volvo 7900 Hybrid, które pozwalają na ograniczenie zużycia paliwa nawet o 30–40 proc. oraz emisji CO₂ o ponad 40 proc. Hybrydy trafiły do Białegostoku w ostatnich kilku latach jako uzupełnienie floty w ramach wcześniejszych projektów modernizacyjnych.

Dominującą część taboru nadal stanowią autobusy spalinowe, choć Białystok sukcesywnie zwiększa udział nisko- i zeroemisyjnych pojazdów. Obecnie w eksploatacji są pojazdy o różnym poziomie norm emisji – od Euro 3 po Euro 6. Ostatnio miasto prowadziło również nowy przetarg, opiewający na 28 nowych pojazdów tego typu, który wygrał Solaris.

Cel: 80 elektryków do 2028 roku

Według przyjętej strategii transportowej Białystok planuje do 2028 roku dysponować co najmniej 80 autobusami elektrycznymi. Realizacja obu ogłoszonych w tym roku przetargów – na 30 i 60 pojazdów – pozwoliłaby osiągnąć ten cel z nawiązką.

Zakupy zeroemisyjnych pojazdów wpisują się w politykę ograniczania emisji i przygotowań do wprowadzenia w Polsce stref czystego transportu. Jednocześnie pokazują, że średniej wielkości miasta także potrafią skutecznie inwestować w nowoczesną flotę, nie tylko Warszawa, Kraków czy Poznań.

Prąd zamiast diesla

Nowy przetarg może oznaczać znaczący przełom w strukturze białostockiego taboru. Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane w całości, udział autobusów elektrycznych w miejskiej flocie wzrośnie z niespełna 10 proc. do ponad 30 proc. – a po uwzględnieniu zakupów z początku roku, nawet do 40 proc.

Choć miasto nie posiada jeszcze autobusów wodorowych, konsekwentna rozbudowa floty elektrycznej pokazuje, że priorytetem jest inwestycja w technologie sprawdzone, dostępne i gotowe do codziennego, intensywnego użytkowania.

Ogłoszony przetarg to nie tylko największe jak dotąd zamówienie na elektrobusy w Białymstoku – to także ważny sygnał, że samorząd traktuje transformację transportu publicznego jako realny, długofalowy proces, a nie okazjonalne działanie. Miasto przygotowuje się do przyszłości, w której prąd – nie ropa – będzie podstawą miejskiej mobilności.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2025

Kielce poszukują pięciu elektryków

Komunikacja

Kielce poszukują pięciu elektryków

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Stargard: wybór ofert i unieważnienie

Komunikacja

Stargard: wybór ofert i unieważnienie

Paulina Piziorska 28 maja 2025

50 elektryków dla MZA w Warszawie – podejście drugie

Komunikacja

Białystok: wybór ofert na elektryki z małym twistem

Komunikacja

Zobacz również:

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin kupuje dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2025

Kielce poszukują pięciu elektryków

Komunikacja

Kielce poszukują pięciu elektryków

Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025

Stargard: wybór ofert i unieważnienie

Komunikacja

Stargard: wybór ofert i unieważnienie

Paulina Piziorska 28 maja 2025

50 elektryków dla MZA w Warszawie – podejście drugie

Komunikacja

Białystok: wybór ofert na elektryki z małym twistem

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij