Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Białystok szykuje największy zakup elektryków w historii - 60 autobusów i ładowarki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Białystok szykuje największy zakup elektryków w historii - 60 autobusów i ładowarki
fot. Dawid Gromadzki/UM Białystok
Elektryczna rewolucja w Białymstoku nabiera tempa. Miasto ogłosiło przetarg na 60 nowych autobusów elektrycznych i 15 stacji ładowania – największy zakup w swojej historii. Dzięki temu flota elektrobusów może niemal się podwoić i znacząco przybliżyć Białystok do celu: 80 zeroemisyjnych pojazdów do 2028 roku.

Miasto ogłosiło postępowanie 9 lipca. Przetarg przewiduje zakup 60 jednoczłonowych, niskopodłogowych, dwuosiowych autobusów elektrycznych jednej marki i typu. Pojazdy mają być wyposażone w silniki elektryczne i ładowane za pomocą przewodu (plug-in). Dostawa ma objąć także montaż i uruchomienie 15 stacjonarnych stacji ładowania – w tym 6 jednopunktowych i 9 dwupunktowych – które zostaną rozmieszczone w trzech lokalizacjach na zajezdniach. Na oferty miasto czeka do 25 września. Na platformie zakupowej nie pojawiły się jednak jeszcze dokumenty przetargowe, zatem o szczegółach technicznych całości będziemy jeszcze informować.

Największa inwestycja w elektryczną flotę

To już drugi – i znacznie większy – przetarg na elektrobusy ogłoszony przez Białystok w tym roku. Na początku roku miasto wybrało dostawcę 30 pojazdów elektrycznych – zamówienie zrealizuje Busnex. Teraz chce podwoić stawkę. Zgodnie z założeniami, dostawa pojazdów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 18 miesięcy. Poza samą dostawą zamówienie obejmuje także szkolenia dla kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego z obsługi pojazdów i stacji ładowania.

Autobusy będą oceniane nie tylko pod względem ceny (60 proc. wagi), ale również parametrów technicznych (20 proc.) oraz warunków gwarancji i serwisu (20 proc.). Wadium ustalono na milion złotych.

Stan obecny: 20 elektrobusów i hybrydy

Dziś w taborze Białostockiej Komunikacji Miejskiej znajdują się już 20 autobusy elektryczne marki Yutong – pojazdy o długości 12 metrów, ładowane na zajezdni i zdolne do przejechania na jednym ładowaniu nawet 350–400 kilometrów. Weszły do eksploatacji we wrześniu 2023 roku i – jak podkreślają miejscy urzędnicy – w praktyce okazały się nie tylko ekonomiczne, ale i niezawodne. Średni roczny przebieg każdego z nich przekracza 100 tys. km, a kierowcy chwalą komfort prowadzenia i dynamiczne przyspieszenie.

W taborze znajduje się także kilka autobusów hybrydowych Volvo 7900 Hybrid, które pozwalają na ograniczenie zużycia paliwa nawet o 30–40 proc. oraz emisji CO₂ o ponad 40 proc. Hybrydy trafiły do Białegostoku w ostatnich kilku latach jako uzupełnienie floty w ramach wcześniejszych projektów modernizacyjnych.

Dominującą część taboru nadal stanowią autobusy spalinowe, choć Białystok sukcesywnie zwiększa udział nisko- i zeroemisyjnych pojazdów. Obecnie w eksploatacji są pojazdy o różnym poziomie norm emisji – od Euro 3 po Euro 6. Ostatnio miasto prowadziło również nowy przetarg, opiewający na 28 nowych pojazdów tego typu, który wygrał Solaris.

Cel: 80 elektryków do 2028 roku

Według przyjętej strategii transportowej Białystok planuje do 2028 roku dysponować co najmniej 80 autobusami elektrycznymi. Realizacja obu ogłoszonych w tym roku przetargów – na 30 i 60 pojazdów – pozwoliłaby osiągnąć ten cel z nawiązką.

Zakupy zeroemisyjnych pojazdów wpisują się w politykę ograniczania emisji i przygotowań do wprowadzenia w Polsce stref czystego transportu. Jednocześnie pokazują, że średniej wielkości miasta także potrafią skutecznie inwestować w nowoczesną flotę, nie tylko Warszawa, Kraków czy Poznań.

Prąd zamiast diesla

Nowy przetarg może oznaczać znaczący przełom w strukturze białostockiego taboru. Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane w całości, udział autobusów elektrycznych w miejskiej flocie wzrośnie z niespełna 10 proc. do ponad 30 proc. – a po uwzględnieniu zakupów z początku roku, nawet do 40 proc.

Choć miasto nie posiada jeszcze autobusów wodorowych, konsekwentna rozbudowa floty elektrycznej pokazuje, że priorytetem jest inwestycja w technologie sprawdzone, dostępne i gotowe do codziennego, intensywnego użytkowania.

Ogłoszony przetarg to nie tylko największe jak dotąd zamówienie na elektrobusy w Białymstoku – to także ważny sygnał, że samorząd traktuje transformację transportu publicznego jako realny, długofalowy proces, a nie okazjonalne działanie. Miasto przygotowuje się do przyszłości, w której prąd – nie ropa – będzie podstawą miejskiej mobilności.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij