Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Będzie tańszy prąd dla elektrobusów? Ale nie dla tramwajów i pociągów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Będzie tańszy prąd dla elektrobusów? Ale nie dla tramwajów i pociągów
fot. KF
Ministerstwo Energii przygotowuje nowe rozporządzenie regulujące ceny energii elektrycznej. Zawarto w nim przepis mówiący, że przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją energii mogą stworzyć osobną taryfę na potrzeby elektrycznego publicznego transportu drogowego. W projekcie nie ma jednak podobnej możliwości w przypadku transportu szynowego. Przepis dotyczy tylko cen dystrybucji prądu, a nie ceny samej energii elektrycznej.

Rozporządzenie jest dopiero na wczesnym etapie, w ministerstwie trwają konsultacje. Akurat przepis par 6 ust. 11 jest jednym z najczęściej komentowanych przez zainteresowane podmioty.

Propozycja zakłada, że „…Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej może utworzyć odrębną grupę taryfową dla odbiorców zużywających energię elektryczną na potrzeby drogowego elektrycznego transportu publicznego, w celu rozwoju tego transportu”.

Wszelkie możliwości obniżenia cen prądu dla miejskich przewoźników są istotne, bo spółki mocno dotknęły podwyżki cen energii. W porównaniu z poprzednim rokiem np. przewoźnicy tramwajowi płacą w tym roku 50-60 proc. więcej. Również o kilkadziesiąt procent poszybowały stawki dla Metra Warszawskiego.

W szeregu uwag złożonych do projektu, m.in. przez Urząd Regulacji Energetyki, czy organizacje branżowe, zwraca się uwagę, że przepis jest zbyt ogólny i wymaga wskazania konkretnych taryf, że sformułowanie „w celu rozwoju tego transportu” jest zbyt niejednoznaczne, że możliwość ustalenia odrębnej opłaty taryfowej wcale nie musi oznaczać, że będzie ona niższa. Co więcej, ewentualne obniżenie stawek dla jednej grupy odbiorców, przy podniesieniu jej dla innych oznacza tzw. „subsydiowanie skrośne”, co jest obejściem unijnych przepisów.

W uwagach pojawia się, że rozporządzenie dotyczy tylko cen dystrybucji, a nie ceny samego prądu. Zaznacza, że podobne rozporządzenie powinno dotyczyć przedsiębiorstw sprzedających prąd, a nie tylko tych, które go dostarczają.

Żadna z propozycji konsultacyjnych nie zwraca jednak uwagi, że rozporządzenie dotyczy wyłącznie drogowego transportu publicznego. Nie obejmuje więc ani cen dostaw prądu dla spółek tramwajowych, ani dla spółek kolejowych, zarówno działających w miastach, jak i w przewozach międzymiastowych.

– Nie widzimy powodu różnicowania podejścia wobec poszczególnych form transportu. Pojazdy kolejowe także są zasilane energią elektryczną, ich operatorzy powinni mieć więc takie same warunki jej zakupu jak przewoźnicy obsługujący elektryczne autobusy – twierdzi w rozmowie z „Pulsem Biznesu” Bartłomiej Buczek, członek zarządu, dyrektor ds. przewozów w PKP SKM Trójmiasto.

Samorządowcy już wcześniej zwracali się do przewoźników, by ci, korzystając z zapowiedzi rządu dotyczących niższych cen energii, zwracali się do dostawców energii o obniżki cen za prąd. Przygotowywane rozporządzenie daje taką możliwość, ale tylko w kwestii dystrybucji i nie dla przewoźników kolejowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5