Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Badać czy nie badać

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Bogusław Kowalskiekspert ZDG TOR

Jest z wykształcenia ekonomistą i historykiem, pracownikiem naukowym Katedry Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy i ekspertem w ZDG TOR oraz RBF. Przewodniczący rady programowej Kongresu Transportu Publicznego. Wicemarszałek województwa mazowieckiego w okresie 2002-2005 odpowiedzialny za infrastrukturę i transport. Poseł na Sejm RP V i VI kadencji. W latach 2005-2006 przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Od 23 maja 2006 do 20 listopada 2007 był sekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu. Odznaczony medalem "Zasłużony dla Transportu RP", laureat nagrody kolejowej "Człowiek Roku - Przyjaciel Kolei", otrzymał również nagrodę prezydenta Siedlec, burmistrza Ostrowi Mazowieckiej i Węgrowa za wkład w rozwój regionu. Twórca Kolei Mazowieckich wraz z projektem zakupu nowych pociągów, zaangażowany w przejęcie przez konsorcjum samorządowe WKD wraz z planem rozwoju, inicjator lokalizacji w Siedlcach fabryki pociągów szwajcarskiej firmy Stadler, realizator wielu inwestycji drogowych w regionie. Aktywnie uczestniczył w uchwalaniu przez Sejm m.in. pakietu ustaw kolejowych, ustawy o finansowaniu infrastruktury transportowej zwiększającej nakłady na ten cel, tzw. specustawy drogowej przyśpieszającej realizację inwestycji oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Felietonista:

Bogusław Kowalski

Autor:

Bogusław Kowalski

Data publikacji:
08-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Badać czy nie badać
fot. NASA/Chris Hadfield, public domain
Podstawową wartością planów transportowych, a jednocześnie ustawowym wymogiem ich uchwalenia jest określenie prognozy popytu na przewozy zbiorowe. W dużym uproszczeniu można to uczynić albo w oparciu o różne dane, którymi obecnie dysponuje organizator albo zamówić kompleksowe badania.



Powinny one obejmować co najmniej policzenie napełnień w pojazdach aktualnie wykonujących przewozy oraz preferencje ogółu mieszkańców w stosunku do komunikacji zbiorowej. Takie dane bazowe uzupełnione analizą tendencji demograficznych, sytuacji społeczno-gospodarczej oraz miejscowych planów rozwoju i zagospodarowania przestrzennego dają solidne podstawy do zbudowania wiarygodnej prognozy zapotrzebowania na transport publiczny. Oparcie się wyłącznie o dotychczas zgromadzone dane w zdecydowanej większości przypadków skazuje nas na mniejszą lub większą fragmentaryczność. Albowiem dotąd niewielu organizatorów prowadziło systemowe badania i dysponuje pełnymi oraz świeżymi informacjami.

Odrębnym problemem jest jakość zamawianych badań. Dotychczasowe postępowania przetargowe dotyczące regionalnych planów transportowych poza województwami śląskim i zachodniopomorskim stosowały wyłącznie kryterium najniższej ceny przy wyborze. Jeśli zestawi się zakres wymaganych badań z ceną zaproponowaną przez zwycięzcę postępowania jasne jest, że nie może ich w pełnym zakresie przeprowadzić żaden podmiot specjalizujący się w tego typu usługach. Wykonawcy planów będą musieli więc samodzielnie opracowywać metodologię i organizować zespoły ankieterskie. Ze zrozumiałych względów starając się zrobić to jak najtaniej. Jednak niezależnie od ostatecznych wyników już dzisiaj można stwierdzić, że dzięki postanowieniom ustawy o publicznym transporcie zbiorowym po zakończeniu prac nad planami transportowymi będziemy wiedzieć dużo więcej na temat rzeczywistych potrzeb i oczekiwań społecznych w tym zakresie. Dzięki temu decyzje odnoszące się do organizacji, finansowania i przede wszystkim inwestowania w transport zbiorowy będą bardziej dopasowane do rzeczywistości. I w tym sensie stosunkowo niewielkie pieniądze przeznaczane na plany transportowe zapewne okażą się efektywnym wydatkiem.

Niektórzy z organizatorów, np. miasto Inowrocław, przeprowadza także badanie taryf. Pasażerowie są pytani z jakiego rodzaju biletu i ulg korzystają. W ten sposób uzyskuje się dane, które służą do obliczenia rentowności poszczególnych linii w całości, a także pojedynczych kursów. Chociaż tego typu informacje ustawowo nie muszą znaleźć się w planie transportowym, to pomagają lepiej ukształtować właściwy model dotowania przewozów, a podanie ich do publicznej wiadomości ułatwi podejmowanie ewentualnych decyzji o zmianach w sieci komunikacyjnej. Dodatkowo pozwoli na weryfikację wyliczeń przedstawianych przez operatora do ustalania wielkości rekompensaty. Pomoże też we wprowadzeniu mechanizmów konkurencyjnych przy zawieraniu przyszłych umów z przewoźnikami i wymusi racjonalne gospodarowanie.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5