Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobus na informatycznej smyczy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autobus na informatycznej smyczy
fot. Piotr Kała
Bydgoszcz jest kolejnym polskim miastem, które posiada dynamiczny system informacji pasażerskiej. O tym jakie z tego systemu płyną korzyści oraz jakie są warunki jego skutecznego wdrożenia opowiada Weronika Małek, country manager z GMV Innovating Solutions Polska.

Paweł Wrabec: Bydgoszcz jest kolejnym miastem, w którym GMV wdrożył dynamiczny system informacji pasażerskiej. Jakie korzyści z takiego systemu czerpie zarządca transportu publicznego i przewoźnik?

Weronika Małek, country manager z GMV Innovating Solutions Polska:
Niektóre są wspólne dla organizatora transportu jak i przewoźników. Mam tu na myśli szczegółowe i precyzyjne dane statystyczne pokazujące jak dany kurs był realizowany. Nasz system pokazuje profile prędkości, dzięki którym wiadomo np. w jakich dniach i w jakich porach pojazdy poruszają się poszczególnych ciągach ulicznych. Pozwala to lepiej ułożyć rozkład jazdy, co przekłada się na dużo większą punktualność. Przewoźnicy wykorzystują ten system jako komunikator – za jego pośrednictwem kontaktują się z kierowcami głosowo lub wysyłając na konsolę pojazdu komunikaty tekstowe. Kierowcy czują się bezpieczniej gdyż system posiada moduł alarmowy.

Dzięki uzyskiwanym danym przewoźnik jest w stanie efektywnie zarządzać pracą kierowców jak i samym taborem. Organizator transportu przy pomocy naszego systemu monitoruje pracę przewoźników, w przypadku opóźnień może nakładać kary umowne.

Ale liczby pasażerów system nie jest w stanie podać?

Owszem, jest taka możliwość. Jeśli klient taką opcję wybierze pojazdy wyposażamy w kamery 3D, które pasażerów zliczają z dokładnością do 98 proc. Są na tyle precyzyjne by odróżnić dziecko od dużego psa lub walizki. Najważniejsze, że moduł zliczania pasażerów da się podpiąć do systemu zarządzania flotą. Dysponując wiedzą o rzeczywistym obłożeniu można w sposób optymalny zaplanować częstotliwość kursów oraz wielkość pojazdów, np., wiedząc, że w punkcie x co czwartek w autobusie na danym przystanku wsiada z jakiegoś powodu dużo większa liczba pasażerów można sprawić, by podjeżdżał tam większy autobus. Jak widać chodzi o udogodnienia, które przekładają się na większy komfort podróżnych i przyczyniają się do popularności transportu publicznego.

A czy system pozwala korzystać z historycznych danych?

Wszystkie dane przechowywane są przez 5 lat. Nasi klienci sięgają po nie szczególnie chętnie planując rozkłady na 1 listopada, gdy wielką liczbę pasażerów trzeba dowozić na cmentarze, zmodyfikowanymi trasami.

Z wdrażaniem systemów informatycznych, zwłaszcza w sektorze publicznym różnie bywa. Słyszałem, że w Bydgoszczy obeszło się bez problemów. Jaka jest recepta na podobny sukces?

Przede wszystkim bardzo dobre i szczegółowo napisana specyfikacja, która nie daje miejsca na interpretację zapisów. Takie wzorcowe specyfikacje zdarzają się tylko wtedy gdy zamawiający ma spójną wizję wdrożenia i dokładnie orientuje się jakie dane z systemu będą mu w raportach potrzebne. W przeciwnym razie zamawiający usiłuje zastrzec w umowie, że zakres tych raportów będzie ustalony z wykonawcą później, już w czasie realizacji projektu.

I na koniec chcę poruszyć jeszcze jedną zasadniczą kwestię. Otóż na realizację podobnych zleceń potrzeba naprawdę sporo czasu. W Bydgoszczy dostaliśmy na wykonanie zlecenia 22 miesiące i naszym zdaniem był to czas optymalny.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Przestrzeń

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Witold Urbanowicz 09 marca 2023

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Przestrzeń

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Przestrzeń

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Witold Urbanowicz 09 marca 2023

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Przestrzeń

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5