Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawie ubędzie odcinek torów tramwajowych na Jagiellońskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Warszawskie zakończyły eksploatację torowiska tramwajowego na ulicy Jagiellońskiej między al. „Solidarności” a pętlą Ratuszowa-ZOO. Ten „tymczasowy” odcinek torów został wybudowany w 2011 r. w ramach objazdu placu budowy stacji metra Dworzec Wileński.

Tramwajom Warszawskim ubędzie krótki, acz pełniący swego czasu ważną rolę odcinek linii tramwajowej. Chodzi o torowisko wzdłuż Jagiellońskiej między al. „Solidarności” a pętlą Ratuszowa-ZOO. Wybudowano je w 2011 r. w ramach przygotowywania objazdów dla budowy centralnego odcinka II linii metra. Stację C15 Dworzec Wileński zaplanowano pod Targową, z północną głowicą wypadającą pod skrzyżowaniem z al. „Solidarności”. Przyjęta, odkrywkowa metoda budowy oznaczałaby wstrzymanie ruchu tramwajowego na co najmniej trzech trasach – na Targowej, al. „Solidarności” i 11 Listopada.

Wybudowanie krótkiego łącznika na Jagiellońskiej oraz dodatkowych rozjazdów na skrzyżowaniu Targowej i 11 Listopada umożliwiło przejazd tramwajów z Trasy W-Z w kierunku Czynszowej i Bródna. Pojazdy omijały właśnie plac budowy Jagiellońską, Ratuszową i odcinkiem Targowej do 11 Listopada.

Mimo zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra w 2014 r. i jego otwarcia w marcu 2015 r., tymczasowe torowisko na Jagiellońskiej utrzymano. Nie zrealizowano bowiem docelowego układu torów na skrzyżowaniu al. „Solidarności” i Targowej – niedostępny był skręt z Trasy W-Z w Targową w kierunku północnym. Z objazdu korzystały więc dalej tramwaje jadące w kierunku Czynszowej i Bródna. Ostatnio, w związku z rozpoczęciem przebudowy torowiska w ciągu al. „Solidarności” między Jagiellońską a Dw. Wileńskim, objazd służył także tramwajom jadącym na Targową w kierunku południowym.

Pojechały po raz ostatni

Teraz, w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowiska w rejonie Dworca Wileńskiego, zakończyła się eksploatacja tymczasowego torowiska. W nocy z 7 na 8 sierpnia pojechały nim ostatnie tramwaje pasażerskie. – Torowisko w ul. Jagiellońskiej zostanie zdemontowane ponieważ zostało ono wybudowane jako tymczasowe – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Trwają w tej chwili prace na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i al. „Solidarności”. Oddanie docelowego układu torów oznacza demontaż rozjazdów i brak możliwości wjazdu na tymczasowy łącznik.

Od poniedziałku 8 sierpnia, w związku z pracami, nie jeżdżą tramwaje od Kina Femina do Dworca Wileńskiego. Przebudowa zajmuje więcej czasu, niż pierwotnie zakładano. – Konieczność dokonania zmian w harmonogramie spowodowana jest znalezieniem szybu, który został zbudowany podczas budowy tunelu metra w latach 50. i nie był naniesiony na mapę ewidencyjną. Dodatkowo podczas prowadzenia prac budowlanych odnaleźliśmy ceglaną komorę Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, która również nie została naniesiona na żadne mapy. Zgodnie z zaleceniami projektanta komorę tę należy obniżyć poniżej konstrukcji jezdni. Do przykrycia tej komory zamawiana jest specjalna pokrywa żelbetowa – mówi Powałka.

Jak informują Tramwaje Warszawskie, wyłączenie ruchu na al. „Solidarności” potrwa do 11 września, a wszystkie prace – do końca września. Choć znikną rozjazdy na skrzyżowaniu z Jagiellońską, reszta torowiska pozostanie jeszcze przez jakiś czas na miejscu. – Demontaż torowiska planowany jest w 2017 r. – mówi Michał Powałka.

A gdyby jednak zostawić…

Wielokrotnie padały pytania, czy nie należałoby utrzymać torów na Jagiellońskiej jako łącznika awaryjnego. – Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzja o pozwoleniu na budowę zostały wydane czasowo. Poza tym w korytarzu tymczasowego torowiska w ul. Jagiellońskiej została już zaprojektowana droga dla rowerów – odpowiada Powałka. Poza tym, jak się dowiedzieliśmy, niezbędna byłaby przebudowa komory ciepłowniczej, która nie jest przystosowana do przeniesienia nacisków torowiska. Pozostawienie torów jako rozwiązanie trwałe wymagałoby więc ich… rozbiórki w celu przebudowy komory.

Niewykluczone, że niektóre elementy dostaną jeszcze drugie życie przy kolejnych objazdach. – Torowisko zostało wybudowane z wykorzystaniem różnego rodzaju materiałów i ich dalsze wykorzystanie będzie uzależnione od ich stanu zużycia. Rozjazdy są produkowane pod konkretne rozwiązania projektowe i nie ma możliwości ich wykorzystania w innej lokalizacji. Oczywiście materiały, których stan techniczny zostanie oceniony po rozbiórce jako dobry zostaną ponownie wykorzystane – mówi Michał Powałka.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5