Warszawski Zarząd Dróg Miejskich, we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego, remontuje przystanki autobusowe. W ramach prac m.in. w specjalny sposób zaokrąglane są krawędzie przystankowe. Dzięki temu łatwiej z nich korzystać wszystkim pasażerom, a szczególnie tym z ograniczoną mobilnością.
ZDM pochwalił się pracami, bo właśnie rozpoczął pierwsze tego rodzaju remonty w tym roku. Odnawiane są przystanki wzdłuż Radzymińskiej, a ZDM wykorzystuje planowane remonty jezdni.
„Oprócz nowej nawierzchni, na przystankach instalujemy systemowe krawężniki peronowe. Posiadają one specjalny – zaokrąglony u podstawy – kształt, ułatwiający autobusom podjazd do krawędzi peronu. Zaokrąglony profil oraz zwiększona wysokość (16 cm) pozwalają autobusom precyzyjnie zatrzymać się jak najbliżej krawędzi peronu. Dzięki temu wszystkim pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiąść lub wysiąść z niskopodłogowego pojazdu” – tłumaczy ZDM.
Krawędzie peronów są granitowe, a więc estetyczne, a dodatkowo tak przygotowywane, by zachowały szorstkość również w czasie deszczu i w zimie (trudniej się poślizgnąć). Wzdłuż krawędzi przystanku montowany jest 30–centymetrowy żółty pas ostrzegawczy z wypustkami.
„Żółte płyty z wypustkami wyznaczają również pole oczekiwania na wysokości środkowych drzwi autobusu. Dzięki temu pasażerowie o ograniczonej mobilności, w tym osoby poruszające się na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, a także osoby niewidome, mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Tam gdzie remontujemy chodniki, wyznaczamy ponadto pasy prowadzące ułatwiające dotarcie do pola oczekiwania” – można przeczytać w informacji.
Co najistotniejsze, remontowane przystanki to element większego planu. Współpraca z ZTM–em polega między innymi na utrzymaniu jednolitego standardu dla przystanków w całej Warszawie i wykorzystywaniu do ich remontów tych okresów, gdy prowadzone są prace np. na jezdni. Również inni inwestorzy w pasie drogowym muszą trzymać się wspomnianych wytycznych jeśli chodzi o wygląd i wyposażenie przystanków.
Dziś w stolicy jest ponad 80 wyremontowanych przystanków, z czego 60 oddano do użytku w zeszłym roku. Podobna liczba czeka na modernizację w tym roku.
Więcej na temat zaokrąglonych krawędzi przystanków przeczytacie tutaj.