Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Uspokoją ruch na całym Bródnie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Uspokoją ruch na całym Bródnie?
fot. Manfred Sauke
Uspokojenie ruchu na całym Bródnie jest przedsięwzięciem znacznie tańszym od kosztów budowy jednej sygnalizacji świetlnej, a służy wszystkim. Również kierowcom – wynika z opisu projektu złożonego do budżetu partycypacyjnego na rok 2016. Jego autor, Michał Harasimowicz, od lat walczy o zrównoważony rozwój stolicy, współpracując ze stowarzyszeniem Forum Rozwoju Warszawy.

Uspokojenie ruchu to jedna z popularnych na Zachodzie metod na zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i przywrócenie miasta mieszkańcom tam, gdzie to niezbędne. Nie ogranicza się ona jedynie do ustawienia znaków na wjazdach do niej, czy zamontowaniu progów zwalniających, ale obejmuje też wprowadzenie np. naprzemiennego parkowania, ustawienie szykan, podniesienie powierzchni drogi, budowę mini rond, wysp, czy „bram wjazdowych” do miejscowości, które wymuszają naciśnięcie hamulca. Jej dużą zaletą jest to, że strefa tempo 30 jest po prostu tania.

„Na lokalnych ulicach ruch samochodów powinien się ograniczać do dojazdów do osiedlowych parkingów, a nie omijania korków, przez co spada bezpieczeństwo mieszkańców, rośnie hałas i zanieczyszczenie powietrza” – uzasadnia w projekcie sam autor argumentując, że wiele ulic na Bródnie posiada już punktowe uspokojenie ruchu, jak progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Zdaniem Harasimowicza powoduje to jednak, że kierowcy zwalniają przed tymi „przeszkodami” i rozpędzają się zaraz za nimi, stwarzając tym samym zagrożenie. Jego propozycja? Uspokoić całą dzielnicę.

Projekt godny uwagi i potrzebny, choć patrząc na to, jak wygląda wprowadzanie stref tempo 30 w innych dzielnicach Warszawy można mieć wątpliwości, czy pomysł z uspokojeniem ruchu całej dzielnicy będzie miał szanse powodzenia. To, co może działać na jego korzyść to fakt, że o jego powodzeniu zadecydują mieszkańcy – nie urzędnicy. Póki co strefy uspokojonego ruchu funkcjonują w stolicy na Żoliborzu, Ursusie i Saskiej Kępie.

Tempo 30 jest bardzo popularnym rozwiązaniem stosowanym na Zachodzie. W Berlinie uspokojono w ten sposób 80% powierzchni miasta, w Graz ponad 90, w Monachium – 85%. Rozwiązanie znane jest również w Polsce. W Gdańsku strefa tempo 30 obejmuje 46% miasta. Wprowadzenie tego rozwiązania w każdym z przypadków poskutkowało poprawą bezpieczeństwa pieszych.

Harasimowicz jest również przekonany, że projekt nie spowoduje utrudnień dla lokalnych kierowców: „Spokojna jazda nie jest wolniejsza od jazdy zrywami od progu do progu, natomiast pozwoli na usunięcie dziesiątek zbędnych dekoncentrujących kierowców znaków drogowych (punktowych ograniczeń prędkości i ostrzeżeń o progach zwalniających) i zastąpienie ich znacznie mniejszą liczbą znaków "strefa ograniczonej prędkości 30 km/h”. Tempo 30 miałoby obejmować wszystkie ulice Bródna z wyjątkiem najważniejszych dla ruchu samochodów i obsługujących ruch autobusowy. Chodzi o ulicę Kondratowicza, Wysockiego, Bartniczą, Bazyliańską, Chodecką, Łabuszyńską, Malborską, Matki Teresy, Rembielińską oraz fragment Krasnodębskiej.

Na wybrane projekty zgłoszone do budżetu partycypacyjnego będzie można głosować między 16 a 26 czerwca. Zwycięzców poznamy 10 lipca. Realizację projektów przez dzielnice zaplanowano na przyszły rok.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piaseczno zawęziło Puławską. Przestrzeń odzyskana

Przestrzeń

Poznań uspokaja ruch na Łazarzu

Komunikacja

Poznań uspokaja ruch na Łazarzu

Jakub Dybalski 19 lipca 2018

Pontevedra. Miasto, które (prawie całkowicie) pozbyło się aut

Przestrzeń

Kraków uspokaja ruch. Kierowcy na Wrobela jeżdżą zygzakiem

Przestrzeń

Zobacz również:

Piaseczno zawęziło Puławską. Przestrzeń odzyskana

Przestrzeń

Poznań uspokaja ruch na Łazarzu

Komunikacja

Poznań uspokaja ruch na Łazarzu

Jakub Dybalski 19 lipca 2018

Pontevedra. Miasto, które (prawie całkowicie) pozbyło się aut

Przestrzeń

Kraków uspokaja ruch. Kierowcy na Wrobela jeżdżą zygzakiem

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5