fot. Solbus10-metrowe autobusy Solbusa dla Warszawy
Jedyną ofertę w przetargu na dostawę 35 autobusów gazowych dla Warszawy złożyła firma Lider Trading. Wykonawca będzie musiał też dostarczyć gaz przez okres dziesięciu lat. Złożona oferta jest tańsza od oczekiwań Miejskich Zakładów Autobusowych.
Wczoraj (29 października) zostały otwarte oferty w pierwszym warszawskim przetargu na dostawę fabrycznie nowych autobusów miejskich zasilanych paliwem metanowym oraz dostawę paliwa. Jedyną ofertę złożył Lider Trading. – To nas nie dziwi. To nie był prosty przetarg. Oferent musiał podjąć pewne ryzyko i nawiązać współpracę z dostawcą gazu – mówi Adam Stawicki, rzecznik Prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych.
Oferta firmy Lider Trading opiewa na kwotę 114 mln zł, podczas gdy zamawiający zamierzał przeznaczyć na zakup 151 mln zł brutto. Podstawowym kryterium jest cena, która decyduje o wyborze w 93%. Parametrom technicznym przypisano wagę 3%, a ekologii – 4%. W tej chwili zamawiający będzie sprawdzać zgodność jedynej złożonej oferty ze specyfikacją zamówienia.
Powiązanie autobusów z dostawą gazu
Dostawy – w przypadku podpisania umowy – realizować będzie Solbus z firmą Gazprom Germania. – Zaproponowaliśmy 18-metrowy autobus przegubowy Solcity (SM18), ze zbiornikami na gaz LNG – mówi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu w Solbusie.
Sprostanie wymogom przetargu nie było prostym zadaniem. – MZA postawiły wysoko poprzeczkę. Tak naprawdę przetarg obejmuje trzy elementy: dostawę autobusów, stacji tankowania i później gazu. Skoordynowanie tych trzech rzeczy stanowiło wyzwanie, o czym zresztą świadczy kilkukrotne przesuwanie terminu. Nie było łatwo znaleźć partnera, tylko Gazprom był w stanie spełnić warunki w zakresie niskiej ceny na dostawę gazu – mówi Śliżak. Zresztą część gazowa okazała się tańsza od oczekiwań zamawiającego.
Skąd pomysł na powiązanie dostaw z dostawą gazu? – Musieliśmy się zabezpieczyć. Autobusy są kupowane w oparciu o określony rachunek ekonomiczny i musieliśmy być pewni, że to nam się opłaca – przekonuje Adam Stawicki z MZA. – Mamy nadzieję, że miast doceni to, ile zaoszczędzi przy 10-letniej eksploatacji – mówi z kolei Michał Śliżak. Jak dodaje, kwestia współpracy z dostawcami gazu stanowiła do tej pory przeszkodę w rozwoju rynku.
Stacja tankowania na Ostrobramskiej
Dostawy rozpocząć się mają na początku 2015 r. Jednocześnie na Ostrobramskiej pojawi się stacja tankowania. Zgodnie z warunkami przetargu będzie spłacana sukcesywnie w cenie paliwa, a po upływie 10 lat zostanie odkupiona przez zamawiającego za 500 tys. zł.
Na tej dostawie nie kończą się plany spółki dotyczące autobusów gazowych. – Złożyliśmy wniosek do programu GAZELA. Chcemy kupić autobusy hybrydowe gazowo-elektryczne – mówi Adam Stawicki. Złożony wniosek opiewa na 38 pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.