W Szczecinie rozpoczęły się właśnie testy jednorazowego biletu elektronicznego. Wdrażany jest on w ramach drugiego etapu Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską. Blisko pięćdziesięciu chętnych otrzymało od Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego karty z załadowanymi środkami w wysokości 60 zł. Przez trzy dni użytkownicy testowali cały system. Niestety, nie obyło się bez problemów.
W ramach Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską wdrażany jest bilet elektroniczny. W pierwszym etapie CSZKM uruchomiony został elektroniczny bilet okresowy. Obecnie wdrażany jest elektroniczny bilet jednorazowy. W związku ze zmianami w komunikacji miejskiej w autobusach i tramwajach zamontowanych zostało blisko 1700 kasowników obsługujących bilet elektroniczny. Na każdą parę drzwi w pojeździe musi znajdować się jedno urządzenie.
Testowanie dla śmiałków
Żeby sprawdzić funkcjonalność systemu, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zaprosił do testowania pasażerów szczecińskiej komunikacji miejskiej. – Chcieliśmy wykluczyć wszelkie braki w systemie – mówi Krzysztof Miler, odpowiedzialny za projekt w ZDiTM. Testy pozwoliły wychwycić oraz wyeliminować ewentualne nieprawidłowości. Dały też możliwość wyrażenia opinii mieszkańcom na temat wdrożonego systemu.
Testy odbyły się w dniach 16-18 września, a uczestnicy dostali Szczecińską Kartę Aglomeracyjną załadowaną po 60 zł każda. Przez te trzy dni testerzy mieli czynnie poruszać się komunikacją miejską, a swoje wnioski i zastrzeżenia przekazać na specjalnym formularzu do Zarządu. – Spłynęło około trzydziestu wniosków – mówi Miler.
Bilans pierwszego testu
Po przeanalizowaniu formularzy okazało się, że system nie działa jeszcze do końca tak, jak powinien. – W kilku pojazdach nie było zasilania, natomiast w jeszcze innych, jak wnioskujemy, pojazd w ogóle nie był zalogowany do systemu, przez co kasownik wyświetlał jedynie logo Szczecina i nie było żadnej reakcji po zbliżeniu karty – wylicza Krzysztof Miler z ZDiTM.
Testerzy zgłosili także, że w kilku pojazdach nie natrafili na kasowniki obsługujące SKA. – Nie będzie już takich sytuacji w przyszłości, bowiem te autobusy potraktujemy już jako rezerwowe i nie będzie takiego problemu – zaznacza Miler.
Hiszpańska firma GMV, która odpowiada za montaż całego systemu w Szczecinie musi teraz – do czasu kolejnego testu – usunąć braki w funkcjonalności.
Szczecińska Karta Aglomeracyjna
Dzięki Szczecińskiej Karcie Aglomeracyjnej będzie można załadować pojedyncze bilety. Możliwe będzie posługiwanie się nią także jako elektronicznym portfelem. – Gdy przybliżymy ją do kasownika po wejściu, system od razu policzy nam, jakbyśmy przejechali całą trasę – tłumaczy Miler. Jednak system ten ma być inteligentny i dostosowywać czas przejazdu pasażera do oferty przewoźnika. – Gdy przy wyjściu przybliżymy kartę, a okaże się, że jechaliśmy 13 minut to system policzy nam, jak za bilet piętnastominutowy i zwróci środki. Natomiast jeżeli jechaliśmy 17 minut, to policzy nam jak za bilet półgodzinny i też zwróci środki na kartę – wymienia zalety systemu.
Druga tura testów
Osoby, które przesłały wypełniony formularz z pierwszej tury testów będą mogły wziąć udział także w drugiej turze, która odbędzie się w dniach 24-27 września 2015 roku. Uczestnicy ponownie otrzymają doładowania w kwocie 60 zł. Jednak czasu do uruchomienia systemu zostało już mało. – Planujemy uruchomić cały system 1 października – mówi Krzysztof Miler z ZDiTM.
Centralny System Zarządzania Komunikacją Miejską to program, który Szczecin realizuje od listopada 2010 roku w celu ulepszenia komunikacji miejskiej i poprawy komfortu podróżnych. Koszty jego wdrożenia to ponad 54 mln zł. Unia Europejska dofinansowuje go w 85%.
To właśnie w ramach tego programu szczecinianie mogą sprawdzać odjazdy autobusów na piętnastu tablicach umieszczonych na przystankach, śledzić trasy tramwajów lub autobusów na wyświetlaczach w pojazdach, korzystać z biletu elektronicznego, kupować bilety w biletomatach. Mogą także czuć się bezpieczniej, bowiem w każdym pojeździe zainstalowano po pięć kamer monitoringu. System ten ma także polepszyć nadzór nad kursowaniem autobusów i tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.